Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Autor dokumentu o miliardáři vydírá, tvrdí šéf ČT, věc prověří právníci

  19:42aktualizováno  19:42
Právníci České televize se budou zabývat spoluprací mezi touto institucí a dokumentaristou Davidem Vondráčkem. Požádá je o to ředitel ČT Petr Dvořák. Nelíbí se mu, že Vondráček do médií mluvil o neodvysílání jeho dokumentu o miliardáři Karlu Janečkovi. Vondráček nesouhlasí s Dvořákovým tvrzením, že chce ČT vydírat. Zároveň ale uvedl, že žádá o stažení svojí stížnosti Radě ČT.

Generální ředitel ČT Petr Dvořák (11. prosince 2013) | foto:  Petr Topič, MAFRA

"Požádám právní oddělení České televize, aby prozkoumalo smlouvu, kterou s tím tvůrcem máme. Jeho povinnosti a závazky. A na základě smlouvy pak budu postupovat dál," uvedl na středečním jednání Rady ČT Petr Dvořák.

"Je neobhajitelné, aby dílo, které není hotové a schválené, se dalo na DVD novinářům a fungovalo to jako vydírací argument, protože musíme odvysílat něco, co se po nás jaksi požaduje, to mi připadá úplně absurdní," uvedl ředitel ČT.

"Kromě toho přeposílá (autor dokumentu, pozn. red.) svoji interní komunikaci, kterou vede s jednotlivými pracovníky ČT. Musím říci, že toto je ukázka totální neloajality vůči instituci, která tvůrce živí a dává jim velmi korektní práci a umožňuje jim svobodně tvořit," dodal Dvořák.

David Vondráček už v úterý iDNES.cz řekl, že si je vědom toho, že jde do osobnostního rizika. "Televize mě živí a já riskuji. Počítám s tím, že budu mít stop stav a neprojdu recepcí ČT, protože to někdo může brát jako velkou neloajalitu. Ale já si myslím, že je ve veřejném zájmu diskutovat o tom, kde jsou hranice kompromisu, cenzury a autonomie tvůrčí tvorby," řekl iDNES.cz režisér, který je podepsán mimo jiné pod částí portrétů z cyklu GEN nebo dokumentem Láska v hrobě.

"Nikoho jsem nevydíral. Jen mi nikdo nevěřil, že datum 6. dubna mi bylo přislíbeno," uvedl o den později k výtce Dvořáka, že redakci iDNES.cz ukázal e-mail od ředitele programu Milana Fridricha. Dál už celou věc rozebírat nechtěl. "O celé situaci přemýšlím a pokouším se najít kompromis pro dokončení díla," dodal.

E-mail z televize a záběry z dokumentu

David Vondráček se kvůli nedovysílání dokumentu obrátil v úterý kromě Rady ČT také na redakci iDNES.cz. Svá tvrzení na výzvu redaktorky doložil tím, že jí ukázal e-mail od programového ředitele Milana Fridricha, jenž mu napsal, že s dokumentem počítá 6. dubna letošního roku. V tu dobu jej ale televize neodvysílala.

Mluvčí ČT Alžběta Plívová později na dotaz iDNES.cz řekla, že datum bylo jen předběžné. Odvysílání ale nebylo možné, protože dokument nebyl dokončen. Pod dílo se odmítl podepsat kreativní producent Petr Kubica, protože v něm vidí chyby. Připomínky k němu měl i programový dramaturg.

Vondráček dvěma redaktorkám iDNES.cz rovněž pustil dokument pod podmínkou, že dílo redakce kvůli autorským právům nesmí použít. iDNES.cz proto mohl natáčet pouze část ukázky, kterou autor pouštěl ve svém počítači.

Vondráček tvrdí, že po schvalovací interní projekci v ČT od televize obdržel několik DVD s dokumentem s tím, že je může použít k jeho propagaci v médiích. Stejný postup byl podle něj běžný i u předchozích dokumentů. Těch má na kontě pro ČT šest desítek.

Podle Vondráčka bylo běžné, že po finální projekci dával snímek recenzentům. To, že v tomto případě nastane problém, prý nepředvídal, protože na projekci film sklidil kladné reakce přítomných. Režisér navíc tvrdí, že nevěděl, že snímek kreativní producent později nepodepsal, a dokument proto považuje za nedokončený.

Část rady nešetřila autora dokumentu kritikou

Vondráček se v úterý obrátil na Radu ČT a upozornil ji na to, že televize neodvysílala jeho dokument o miliardáři Karlu Janečkovi, byť prošel finálním schvalováním (více čtěte zde).

Místopředseda Rady ČT Jaroslav Dědič poznamenal, že rada si k věci vyžádá stanovisko Petra Dvořáka a poté rozhodne, co bude se stížností dál.

Někteří radní se proti režisérovu kroku již ve středu ohradili. "Lze vůbec nehotové dílo někde na veřejnosti prezentovat? Není to trestným činem? Protože tady se jedná o vynášení některých věcí. Jsem v televizi od roku 1968 a v životě jsem se nedoslechl, že by někdo někde pouštěl mimo areál televize svůj program před vysíláním," uvedl radní Jiří Kratochvíl. "To je majetek ČT, ne toho dotyčného autora. Copak si může kdokoliv cokoliv vzít a odnést to na Václavák?" dodal.

Televize nechtěný únik záběrů v nedávné minulosti řešila. Nešlo však o dokument, ale část záběrů ze zákulisí ČT, na kterých jde vidět, jak prezident Miloš Zeman nezvládl schody a jak šéf zpravodajství ČT Zdeněk Šámal jej žádá o podpis do památníku (více čtěte zde). ČT věc vyřešila tak, že dala výpověď jednomu z techniků (více čtěte zde) a Šámal k věci později uvedl, že šlo o památník osmiletého syna jeho známých.

Režisér chce stížnost radě vzít zpět

"Momenty, kdy někdo nerespektuje rozhodnutí dramaturgů a nesouhlasí s termínem, které mu ČT určí, jsou absurdní. To je doména ČT a takto to nelze. Takže doufám, že se s tím rada velmi rychle a správně vypořádá," uvedl Jan Prokeš s tím, že rada může prověřit, zda tvůrce není ze strany ČT šikanován. "To se ale tady už delší dobu nestává," podotkl radní.

"Tvůrce nás vydírá přes média, pouští interní informace a snaží se tím získat jakousi mediální slávu," doplnil další z členů rady.

Následně radní Jan Bednář podotkl, aby byla diskuze odložena na příští zasedání rady, protože někteří členové se zatím nestačili seznámit ani se stížností, ani s okolnostmi, které ji provázejí.

Je ale otázkou, za se v diskuzi radní ke stížnosti skutečně vrátí. Vondráček iDNES.cz ve středu řekl, že Radu ČT požádal, zda by svoji stížnost mohl vzít zpět. Podle něj krok učinil po "zvážení všech okolností".

Podívejte se na úterní vyjádření Davida Vondráčka:







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.