Kdo učí naše děti? Ilustrační foto.

Kdo učí naše děti? Ilustrační foto. | foto: iDNES.cz

Pětině učitelů chybí nutné vzdělání. A bude hůř

  • 213
Zatímco pacienta v nemocnici ani nenapadne, že by ho mohl ošetřovat člověk bez lékařské fakulty, ve školách nejsou nekvalifikovaní pracovníci ničím výjimečným. Nový školský zákon, který začne platit v roce 2010, navíc nároky na vzdělání pedagogů ještě zpřísní.

Na základních školách v České republice vyučuje téměř 62 700 učitelů. Devět a půl tisíce, tedy téměř pětinu z nich, vede ministerstvo školství v kolonce "bez kvalifikace".

Patřičné obory na vysokých pedagogických školách nevystudovali nejčastěji učitelé jazyků, matematiky a informatiky. Někteří dokonce nemají ani vysokoškolský diplom.

Za výběr pedagoga je vždy odpovědný ředitel školy. "Pokud zaměstná učitele bez předepsané kvalifikace, měl by si být jistý, že dotyčný práci zvládne," říká Karolína Svobodová z ministerstva školství. Zároveň upozorňuje, že mezi těmi, které ministerstvo považuje za učitele bez kvalifikace, jsou i vysokoškoláci.

"Jedná se například o absolventy filozofických fakult, kteří vyučují český jazyk, o absolventy přírodovědeckých fakult, kteří učí například matematiku nebo přírodní vědy. Nemají však pedagogické vzdělání," vysvětluje Svobodová.

Za katedrou stojí i středoškoláci
Poměrně velký počet nekvalifikovaných tvoří i učitelé se středoškolským vzděláním, kteří studují pedagogickou fakultu při práci.

Největší problémy mají školy se získáváním učitelů angličtiny. "Učitelé, kteří angličtinu na pedagogické fakultě vystudují, často odcházejí do soukromé sféry, kde dostanou neporovnatelně vyšší plat než ve školství,“ vysvětluje ředitel pardubické Základní školy Polabiny František Němec.

Na školách proto často vyučují středoškoláci se státnicí, nebo učitelé jiných předmětů. "My tu teď máme dvě mladé angličtinářky - středoškolačky. Ty si však vysokou školu dodělávají," potvrzuje Němec.

Daleko větší problémy mají ředitelé škol v menších městech nebo obcích. "Pokud není učitel z místa a musí několik kilometrů dojíždět, je to velký problém. Platy ve školství nejsou tak vysoké, aby nepocítili výdaje za dojíždění. Dalším problémem je velká časová ztráta při cestování," říká starosta Dolní Bělé na Plzeňsku Tomáš Křiklán. Z mnoha vesnic navíc není skoro žádné spojení.

Učitele shánějí i několik let
Na mnoha maloměstech ředitelé shánějí aprobované učitele třeba i řadu let. "U nás jsme sháněli osm let učitelku přírodopisu. Teď jsme ji konečně sehnali. Je to Ukrajinka a nemá sice úplně čistou výslovnost, zato má aprobaci,“ říká Vilém Křečan, ředitel Základní školy v Žamberku na Orlickoústecku.

Menší školy by často ani "neuživily" potřebný počet kvalifikovaných učitelů. "To se týká hlavně hudební, výtvarné nebo tělesné výchovy. Pro tyto předměty je v týdenním plánu vyčleněna hodina nebo dvě a to na celý úvazek nestačí," vysvětlil ředitel školy v Kozojedech na Plzeňsku Vladimír Hirt.

Škola se proto snaží obsadit kvalifikovanými učiteli především hlavní předměty - jazyky a matematiku.

Problémy nás teprve čekají, říkají ředitelé
Zdá se však, že největší problémy školy teprve čekají. Všichni učitelé, kteří nemají potřebnou kvalifikaci, se totiž musejí nejpozději do konce roku 2009 přihlásit na příslušný obor na pedagogické fakultě. Jinak ve škole skončí. Nařídí jim to Zákon o pedagogických pracovnících,  který začne naplno platit v roce 2010.

"Všichni učitelé budou muset mít vysokoškolské vzdělání na pedagogické škole. Navíc například učitelé matematiky pro střední školy nebudou moci učit na základních školách,“ vysvětluje radní Pardubického kraje pro oblast školství Marie Málková.

Mnozí ředitelé škol proti novému zákonu ostře protestují. "Je to blbost,“ odmítá jej například ředitel Vilém Křečan ze Žamberka.

Nový zákon o povinné kvalifikaci ředitelé kritizují. "Ředitele dělám třináct let a z vlastní zkušenosti vím, že dobrého učitele nedělá kvalifikace. Poznal jsem řadu kantorů bez kvalifikace, kteří byli daleko lepší než učitelé s aprobací. Máme tu například inženýrku s pedagogickým minimem, která učí výborně matematiku, bydlí blízko a je výborná i charakterově. Ovšem pedagogickou fakultu studovat nechce. O ni bych přišel,“ říká Křečan.

Podobně na tom jsou ředitelé většiny škol v menších městech či vesnicích. "Znám středoškoláky, kteří svou práci dělají tělem i duší a znám i vysokoškoláky, kteří dobří učitelé nikdy nebudou. Máme tu například informatika - externistu a to je středoškolák. Obor ale ovládá a s dětmi to umí perfektně. Proč bych se ho měl zbavovat? Na venkově je o dobré učitele nouze,“ ptá se ředitel Kyncl z Krouny.

"Situace na školách je teď taková, že učí buď absolutní nadšenci, nebo naopak lidé bez elánu, co by se nikde jinde než ve školství neuchytili. Protože plat je v našem oboru zoufalý. V současné situaci je ten zákon naprosto nesmyslný,“ dodává Kyncl.

Jaké vzdělání musí mít učitel

Učitel základní školy musí mít vzdělání získané studiem v magisterském studijním programu:

učitel 1. stupně ZŠ – magisterský studijní program v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů prvního stupně základní školy

učitel 2. stupně ZŠ a učitel všeobecně vzdělávacích předmětů SŠ - magisterský studijní program v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů základní či střední školy, případně "neučitelský" magisterský studijní program s doplňujícím pedagogickým studiem
,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video