Kampaň v dubnu zahájila vydáním výzkumné zprávy referující o případech diskriminace Romů v tuzemském vzdělávacím systému. Vedle nepřiměřeně vysokého podílu romských žáků na praktických základních školách se podle zprávy Romové potýkají s diskriminací také v hlavním vzdělávacím proudu.
Amnesty tvrdí, že vznikají segregované romské školy, na kvalitnějších školách bývají Romové šikanováni. Tehdejší ministr Marcel Chládek (ČSSD) zprávu této mezinárodní organizace na ochranu lidských práv ostře zkritizoval. Tvrdil, že není založena na pravdivých údajích (více o střetu ministra s aktivisty zde).
Organizátoři pondělního happeningu na prostranství v sousedství ministerstva školství postavili panely s příběhy o diskriminačním přístupu k Romům. Také vystavili symbolické vysvědčení pro současnou vládu vedenou premiérem Bohuslavem Sobotkou s hodnocením „nedostatečný“ například za ochranu romských dětí před diskriminací, přiznání rozsahu etnické diskriminace ve školách nebo spolehlivý plán, jak s ní bojovat.
„Vláda by měla konstatovat, že tato diskriminace existuje, a začít to řešit jako prioritu,“ řekl ředitel české pobočky Amnesty International (AI) Mark Martin.
Máme stejný cíl, ujistil aktivisty náměstek
Petici, pod níž jsou i tisíce podpisů českých občanů, doplnily také dopisy adresované na ministerstvo školství. Ředitel AI dokumenty společně s vysvědčením pro Sobotkovu vládu předal náměstku Fidrmucovi. Ministryně Kateřina Valachová (za ČSSD) se akce nemohla zúčastnit kvůli jednání vlády.
Fidrmuc účastníky happeningu ujistil, že ministerstvo s nimi má společný cíl. „Za poslední roky ministerstvo školství udělalo obrovské množství práce. Práce s žáky, ať už romskými, nebo neromskými, kteří potřebují mimořádnou podporu, se ohromně zlepšila. Dnes se pětadvacet procent žáků s diagnostikovaným lehkým mentálním postižením vzdělává v hlavním vzdělávacím proudu,“ řekl později.
Situaci romské menšiny v českých školách dlouhodobě sleduje Evropská komise. Ta tlačí zejména na to, aby romské děti nebyly bezdůvodně zařazovány do základních škol praktických.