Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Před pěti lety vypuklo silniční peklo, na D1 se srazilo přes 200 aut

  9:08aktualizováno  9:08
Byl to den, na který tisíce lidí hned tak nezapomenou. Když se 20. března 2008 v půl desáté dopoledne nad dálnicí D1 přehnala sněhová vánice, odstartovalo silniční peklo, jaké u nás zatím nemá obdoby. V hromadné nehodě se srazilo 231 vozidel. Na dálnici se toho od té doby ale moc nezměnilo.

V hustém sněžení havarovalo na D1 přesně 231 aut - Provoz na spojnici Prahy a Brna se zastavil v obou směrech. Mnoho lidí zůstalo na dálnici uvězněno v kolonách. (20. března 2008) | foto: Dan Materna

V úseku okolo Jihlavy se během chvíle stalo 93 nehod, při nichž bylo poškozeno 231 vozidel a vznikla škoda za téměř 30 milionů korun. Při největší silniční havárii v Česku jen zázrakem nikdo nezahynul, šest lidí bylo zraněno těžce a dalších 24 lehce.

Dálnice tehdy byla uzavřena mezi 91. a 134. kilometrem, zprůjezdnit se ji podařilo až po dlouhých sedmnácti hodinách na Velký pátek v půl třetí ráno. V kolonách tehdy uvázlo odhadem dvacet tisíc lidí.

Hlavní příčinou nehod byla vysoká rychlost v hustém sněžení a nedostatečná vzdálenost mezi vozidly. V souvislosti s událostí řada odborníků kritizovala nedostatečný počet informačních tabulí na dálnici a celkově katastrofální stav celé D1.

Kriminalisté za viníky původně označili osm řidičů. Nakonec byl z trestného činu ublížení na zdraví obviněn jediný - Miroslav Fiala z Ivančic, jenž se jako řidič škodovky vyhýbal sypači.

Těžce zraněn byl šofér sypače, který se pohyboval po silnici mimo své vozidlo. Okresní soud v Jihlavě rok a půl po události vyhlásil rozsudek, jímž Fialu uznal vinným z ublížení na zdraví z nedbalosti, zároveň však upustil od potrestání.

Osvědčila se krizová linka i autobus s občerstvením a dekami

Kritická situace tehdy prověřila celý systém záchrany obětí hromadných havárií a pomoci lidem v kolonách.

Hasičům se osvědčilo zapojení autobusu s občerstvením a dekami. Na operačním středisku vyčlenili speciální informační linku především pro ty, kdo se octli v zácpě, aby se dozvěděli, jak probíhá zásah, kdy se uvolní dálnice, kde se můžou občerstvit.

Fotogalerie

"Právě na tyto účastníky nehody jsme se při zpětném vyhodnocování celé nehody zaměřili a rozhodli se, že do zásahů takovýchto rozměrů více zapojíme v oblasti humanitární pomoci jedenáct jednotek sborů dobrovolných hasičů. S dalšími jednáme," řekl ředitel profesionálních hasičů na Vysočině Petr Beneš. Speciální linku lze využít i v jiných kritických situacích podobného rozsahu.

Na samotné dálnici se toho však příliš nezměnilo. Přibyly na ní pouze informační tabule. Jejich fungování však řidiči opakovaně kritizují.

Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové je v současnosti na celé D1 padesát informačních portálů, v Kraji Vysočina jich je čtrnáct. "Toto číslo bylo na Vysočině i v roce 2009, od té doby se tam nic nedoplňovalo," poznamenala.

Místo nehody mezi Humpolcem a Jihlavou

Místo nehody mezi Humpolcem a Jihlavou







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prezident Miloš Zeman vystoupil na Žofínském fóru (22. června 2017)
Zemanův zdravotní stav je velmi dobrý, trápí ho jen neuropatie, uvedl Hrad

Zdravotní stav prezidenta Miloše Zemana je podle komplexního vyšetření ze závěru července velmi dobrý, uvedla v tiskové zprávě Správa Pražského hradu....  celý článek

Bohuslav Sobotka a Pavel Bělobrádek sledují vystoupení Miroslava Kalouska při...
GLOSA: Čtyři roky vládní nudy a rekordní zájem o parlament

Do říjnových sněmovních voleb se přihlásilo v celé zemi 31 stran a hnutí, tedy asi o třetinu více než před čtyřmi lety. Proč ten zvýšený zájem o parlament po...  celý článek

Dvanáct konkrétních podmínek, mezi nimi závazek usilovat o odmítnutí povinného...
Do vlády jen s tím, kdo odmítne povinné přijetí eura a EET, řekl Fiala

Závazek, že ODS půjde jen do takové vlády, která se zaváže zrušit elektronickou evidenci tržeb a bude mít v programu i odmítnutí povinného přijetí eura,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.