Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Před pěti lety vypuklo silniční peklo, na D1 se srazilo přes 200 aut

  9:08aktualizováno  9:08
Byl to den, na který tisíce lidí hned tak nezapomenou. Když se 20. března 2008 v půl desáté dopoledne nad dálnicí D1 přehnala sněhová vánice, odstartovalo silniční peklo, jaké u nás zatím nemá obdoby. V hromadné nehodě se srazilo 231 vozidel. Na dálnici se toho od té doby ale moc nezměnilo.

V hustém sněžení havarovalo na D1 přesně 231 aut - Provoz na spojnici Prahy a Brna se zastavil v obou směrech. Mnoho lidí zůstalo na dálnici uvězněno v kolonách. (20. března 2008) | foto: Dan Materna

V úseku okolo Jihlavy se během chvíle stalo 93 nehod, při nichž bylo poškozeno 231 vozidel a vznikla škoda za téměř 30 milionů korun. Při největší silniční havárii v Česku jen zázrakem nikdo nezahynul, šest lidí bylo zraněno těžce a dalších 24 lehce.

Dálnice tehdy byla uzavřena mezi 91. a 134. kilometrem, zprůjezdnit se ji podařilo až po dlouhých sedmnácti hodinách na Velký pátek v půl třetí ráno. V kolonách tehdy uvázlo odhadem dvacet tisíc lidí.

Hlavní příčinou nehod byla vysoká rychlost v hustém sněžení a nedostatečná vzdálenost mezi vozidly. V souvislosti s událostí řada odborníků kritizovala nedostatečný počet informačních tabulí na dálnici a celkově katastrofální stav celé D1.

Kriminalisté za viníky původně označili osm řidičů. Nakonec byl z trestného činu ublížení na zdraví obviněn jediný - Miroslav Fiala z Ivančic, jenž se jako řidič škodovky vyhýbal sypači.

Těžce zraněn byl šofér sypače, který se pohyboval po silnici mimo své vozidlo. Okresní soud v Jihlavě rok a půl po události vyhlásil rozsudek, jímž Fialu uznal vinným z ublížení na zdraví z nedbalosti, zároveň však upustil od potrestání.

Osvědčila se krizová linka i autobus s občerstvením a dekami

Kritická situace tehdy prověřila celý systém záchrany obětí hromadných havárií a pomoci lidem v kolonách.

Hasičům se osvědčilo zapojení autobusu s občerstvením a dekami. Na operačním středisku vyčlenili speciální informační linku především pro ty, kdo se octli v zácpě, aby se dozvěděli, jak probíhá zásah, kdy se uvolní dálnice, kde se můžou občerstvit.

Fotogalerie

"Právě na tyto účastníky nehody jsme se při zpětném vyhodnocování celé nehody zaměřili a rozhodli se, že do zásahů takovýchto rozměrů více zapojíme v oblasti humanitární pomoci jedenáct jednotek sborů dobrovolných hasičů. S dalšími jednáme," řekl ředitel profesionálních hasičů na Vysočině Petr Beneš. Speciální linku lze využít i v jiných kritických situacích podobného rozsahu.

Na samotné dálnici se toho však příliš nezměnilo. Přibyly na ní pouze informační tabule. Jejich fungování však řidiči opakovaně kritizují.

Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové je v současnosti na celé D1 padesát informačních portálů, v Kraji Vysočina jich je čtrnáct. "Toto číslo bylo na Vysočině i v roce 2009, od té doby se tam nic nedoplňovalo," poznamenala.

Místo nehody mezi Humpolcem a Jihlavou

Místo nehody mezi Humpolcem a Jihlavou







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.