Po úzké ulici, která připadá chodcům jako pěší zóna, totiž jezdí auta bez omezení a pěší tu před nimi přednost nemají.
Ovšem ne na dlouho – brzy tu bude zóna pro chodce.
Pět kilometrů zón
V Praze je zhruba pět kilometrů ulic, kam auta nesmějí. To je ve srovnání s jinými velkými evropskými městy málo.
"Ve Vídni je šestnáct kilometrů pěších zón," uvedl příklad ředitel Kontaktní kanceláře města Vídně Jan Krčmář. Za třicet let se plocha, která je ve Vídni doménou pouze chodců, zvětšila šestnáctkrát.
I v české metropoli se zóny zvětšovaly. Nejprve auta zmizela ze Staroměstského náměstí a Celetné ulice, v roce 1984 se chodci dočkali i na Můstku a na Příkopě.
Jenže od té doby se se značkami označujícími pěší zónu v centru šetří. V poslední době se objevily jen na náměstí Republiky.
Ovšem v nejbližších letech se má pražská pěší zóna výrazně rozšířit.
"Máme hotovou studii na vybudování zóny v Jilské ulici. Už příští rok by se mohlo začít stavět," řekl místostarosta Prahy 1 pro dopravu Karel Koželuh. Ještě dříve by mohla vzniknout malá pěší zóna ve Zlaté ulici mezi Anenským náměstím a Liliovou ulicí.
Tímto úsekem přitom lidé dnes vůbec neprojdou. Je uzavřený. "Průchod tu není, ale domluvili jsme se s vlastníky, kterým patří pozemky, že ulici zprůchodní," řekl Koželuh.
Ubude aut na Perštýně
Zároveň by mělo ubýt aut z Husovy ulice, Martinské a z ulice Na Perštýně. Sem chtějí radní první městské části omezit vjezd aut, rozšířit tu chodníky a vozovku vyvýšit na jejich úroveň.
Podobné opatření se připravuje i na opačné straně centra nedaleko náměstí Republiky. "Už máme vyčleněné peníze na zklidnění Soukenické a Truhlářské ulice," upřesnil Koželuh.
Přestavěné ulice tak budou vypadat jako například Michalská u Staroměstského náměstí, kam sice auta vjet mohou, ale řidiči musí dávat pozor na chodce a nesmějí zde zaparkovat.
Pohodlnou cestu budou mít chodci i v Myslíkově ulici, kde se zúží vozovka a rozšíří chodníky.
Ovšem největší změnu lidé, kteří se raději než autem pohybují po městě pěšky, zaznamenají po dokončení silničního okruhu mezi Strahovským tunelem a Pelc-Tyrolkou za tři roky.
Pak chce totiž magistrát přestavět na pěší bulvár s tramvajovým provozem celé nábřeží mezi Národním divadlem a Rudolfinem a také řadu malostranských ulic.