Peníze na zimu by měly silničářům stačit

Jižní Morava - Ani nížiny, které tvoří velkou část jižní Moravy, neusnadní silničářům práci a neušetří jim peníze při likvidaci sněhu a námrazy na vozovkách. Přesto se podle náměstka Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Aloise Vybírala nemusejí řidiči obávat, že by tuto práci nebylo v nadcházející zimě z čeho zaplatit.

Silničáři nebudou závislí jen na svých rezervách, dostali navíc i peníze se Státního fondu dopravní infrastruktury. "Ředitelé jednotlivých okresních správ sice musí hospodařit, ale každopádně by měli mít dostatek peněz, ale i soli a inertních materiálů na posypy, aby zvládli dodržet schválené plány údržby," tvrdí Vybíral.

Podle něho proto nehrozí, že by v zimě přibylo neudržovaných úseků. Naopak se silničáři budou snažit zajistit sjízdnost silnic co nejrychleji. V naléhavých případech, kdy například budou v odlehlejších místech zapotřebí hasiči nebo sanitka, jsou připraveni mimořádně vyslat sypače i do míst, kde se obvykle upravuje silnice později.

Peněz je dost, ale i stále málo
Silničáři v okresech ovšem přiznávají, že více peněz, než dostali, by rozhodně dokázali využít. "Ještě nikdy to nebylo tak zlé jako letos. Ale zajištění provozuschopnosti dálnic v zimě ohroženo není, je to naše priorita," uvedl například Jiří Herzán, provozní náměstek ředitele brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic.

"Neznám silničáře, který by řekl, že má dost," povzdechl si také ředitel Správy a údržby silnic v Hodoníně Bohuslav Purmenský. "Že bychom ale neudržovali silnice tak, jak nám to určuje zákon, to ne. V současné době dlužíme některým stavebním firmám za práce, které byly provedeny v létě a na které dostaneme peníze až teď. Na provozní prostředky nutné pro činnost organizace ale máme," podotkl.

V Moravském krasu se nesolí
Na Blanensku, kde mnohá místa zasahují do vyšších poloh, silničářům práci komplikuje také to, že část vozovek vede přes Chráněnou krajinnou oblast Moravský kras, kde není možné solit.

"Sestavili jsme plán tak, aby bez ohledu na nižší pořadí důležitosti některých silnic byl zajištěn odjezd autobusů do zaměstnání i z koncových stání," přiblížil provozní náměstek blanenské Správy a údržby silnic Milan Raška.

Připraveni na zimu se cítí znojemští silničáři. "Peněz není nikdy dost, na zimu ale vždycky musí zbýt. Když jsou větší výdaje v zimě, můžeme pak v létě dělat méně oprav silnic. Nanečisto jsme si výjezd sypačů poprvé vyzkoušeli již počátkem listopadu a tento týden jsme vyjížděli poprvé naostro kvůli sněhu," uvedl vedoucí provozního úseku znojemské správy a údržby silnic Alfons Dechet.

Pracovníci Brněnských komunikací výrazný nedostatek peněz nepociťují. "Od října přešly některé silnice do vlastnictví kraje, část patří státu a něco městu. Čekáme, jak se všichni dohodnou, ale zatím máme dost," uvedl provozní ředitel Brněnských komunikací Leoš Chasák.

I posypaná silnice je nebezpečná
Silničáři přesto upozorňují, že řidiči nemohou v zimě počítat s tím, že všechny silnice budou úplně očištěny od sněhu, ledu a zmrazků. "I posypaná silnice může být kluzká. Bez toho, že by řidiči vzali zimu na vědomí, se nedá bezpečně vyjet," varuje ředitel jihomoravské správy a údržby silnic Jan Zouhar.

Údržbu silnice často komplikují v kopcích uvíznuté kamiony či nákladní auta. "Každý rok navíc narazíme na řadu řidičů, kteří se na nás zlobí, že nemůžou někde projet. Přitom ale mají letní vzorky," poznamenal znojemský silničář Dechet.

"Díky propagaci a prevenci však počet řidičů, kteří jezdí na zimních gumách, přibývá," dodal vedoucí dopravního inspektorátu ve Vyškově Alois Gryc.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video