Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Peking zakázal jízdu v autě, kvůli olympiádě čistí vzduch

  12:20aktualizováno  12:20
Z ulic Pekingu jako mávnutím proutku zmizelo 1,3 milionu automobilů. O polovinu řidší dopravu si bude 16 milionů obyvatel města užívat čtyři dny. Experiment, který má ulevit věčně ucpané megalopoli dusící se ve výfukových zplodinách, prý čínská vláda zopakuje i během olympijských her.

Největší tepnou Pekingu právě projíždějí vozy s SPZ končící na lichou číslovku | foto: Reuters

Dodržet pravidla experimentu je pro obyvatele Pekingu vcelku jednoduché. První dva dny nesmí na silnici vozy s registrační značkou končící lichým číslem, dalších 48 hodin platí totéž pro čísla sudá. Porušení zákazu se trestá pokutou ve výši 13 dolarů, na což bude dohlížet šest a půl tisíce policistů.

Bez omezení jezdí pouze vozy policie, hasičů a záchranky. Milion chybějících aut v ulicích suplují extra vypravené autobusy, vyšší počet taxíků a delší provozní doba metra.

Důvodem opatření je jednoduchá kalkulace funkcionářů před blížící se olympiádou. Peking totiž dokonale ilustruje negativní dopady moderní civilizace. Nekonečné dopravní zácpy a znečištěný vzduch, který snižuje viditelnost na pár set metrů, jsou tady běžnou realitou.

Otázkou je, jak by si s takovým prostředím poradili v příštím roce špičkoví sportovci i návštěvníci olympiády. Čínské úřady si od masového zákazu jízdy slibují zredukování zplodin o 40 procent. Páteční obrázek mrakodrapů utopených v šedém smogu tomu však zatím nenasvědčoval.

Největší tepnou Pekingu právě projíždějí vozy s SPZ s lichými číslem na konci.

Usedlíci nucení během experimentu použít městskou hromadnou dopravu se nicméně nemohou poloprázdných ulic nabažit. "I když je MHD trochu nepohodlná, není to nic hrozného. Máme tu taxíky, autobusy a metro," řekl serveru BBC počítačový specialista Čang Jen, který má při vzpomínce na ucpané silnice obavy z ohrožení olympiády.

V Pekingu je nyní registrováno přes tři miliony vozů, většinou osobních aut, autobusů, taxíků a vládních vozidel. A každý den přibude tisíc nových, přičemž se tempo stále zrychluje. Středem města, v němž kdysi dominovala cyklistika, teď vedou šestiproudové dálnice.

Čtyřdenní experiment je součástí širšího projektu s cílem zefektivnit síť veřejné dopravy a s předstihem zredukovat ucpanost města před olympiádou.

Na tom pracují i dělníci, kteří právě dokončují šest nových linek metra a příměstských vlaků, z nichž jeden spojí sportovní stadiony s centrem města.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
V polském nákupním centru útočil muž s nožem, pobodal deset lidí

V nákupní centru v polském městě Stalowa Wola pobodal 27letý muž deset lidí, jedna žena na následky zranění zemřela. Policie útočníka zadržela. Při výslechu...  celý článek

V centru severoněmeckého města zranili divočáci čtyři lidi
VIDEO: Do německého města vtrhli divočáci, řádili v bance i obchodě

Čtyři zraněné si vyžádaly útoky dvou divokých prasat, která v pátek pronikla do centra města Heide na severu Německa. Jeden z kanců dokonce vnikl i do místní...  celý článek

Neznámý pachatel s nožem zaútočil Mnichově, několik lidí zranil (21.10.2017)
Psychicky narušený Němec v Mnichově zaútočil nožem na lidi, osm jich zranil

Třiatřicetiletý Němec v sobotu ráno zaútočil v Mnichově nožem na lidi, osm jich zranil. Policie ho kolem poledne dopadla. Šlo o obyvatele bavorské metropole,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.