Dodržet pravidla experimentu je pro obyvatele Pekingu vcelku jednoduché. První dva dny nesmí na silnici vozy s registrační značkou končící lichým číslem, dalších 48 hodin platí totéž pro čísla sudá. Porušení zákazu se trestá pokutou ve výši 13 dolarů, na což bude dohlížet šest a půl tisíce policistů.
Bez omezení jezdí pouze vozy policie, hasičů a záchranky. Milion chybějících aut v ulicích suplují extra vypravené autobusy, vyšší počet taxíků a delší provozní doba metra.
Důvodem opatření je jednoduchá kalkulace funkcionářů před blížící se olympiádou. Peking totiž dokonale ilustruje negativní dopady moderní civilizace. Nekonečné dopravní zácpy a znečištěný vzduch, který snižuje viditelnost na pár set metrů, jsou tady běžnou realitou.
Otázkou je, jak by si s takovým prostředím poradili v příštím roce špičkoví sportovci i návštěvníci olympiády. Čínské úřady si od masového zákazu jízdy slibují zredukování zplodin o 40 procent. Páteční obrázek mrakodrapů utopených v šedém smogu tomu však zatím nenasvědčoval.
Usedlíci nucení během experimentu použít městskou hromadnou dopravu se nicméně nemohou poloprázdných ulic nabažit. "I když je MHD trochu nepohodlná, není to nic hrozného. Máme tu taxíky, autobusy a metro," řekl serveru BBC počítačový specialista Čang Jen, který má při vzpomínce na ucpané silnice obavy z ohrožení olympiády.
V Pekingu je nyní registrováno přes tři miliony vozů, většinou osobních aut, autobusů, taxíků a vládních vozidel. A každý den přibude tisíc nových, přičemž se tempo stále zrychluje. Středem města, v němž kdysi dominovala cyklistika, teď vedou šestiproudové dálnice.
Čtyřdenní experiment je součástí širšího projektu s cílem zefektivnit síť veřejné dopravy a s předstihem zredukovat ucpanost města před olympiádou.
Na tom pracují i dělníci, kteří právě dokončují šest nových linek metra a příměstských vlaků, z nichž jeden spojí sportovní stadiony s centrem města.