Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Redaktoři AP jsou loutky Kim Čong-una, míní muž, který zpovídal Pol Pota

  18:35aktualizováno  18:35
Jedna z nejvýznamnějších tiskových agentur světa se podle novináře Nata Thayera zaprodala severokorejské vládě. Associated Press má jako jediné západní médium stálou redakci přímo v Pchjongjangu. Údajně za to ovšem přišla o nezávislost, některá témata i zaměstnance za ni vybírají státní cenzoři. AP to popírá.

Fotograf agentury AP dostal na podzim možnost navštívit severokorejský venkov. Úřady jeho cestu pečlivě naplánovaly a nezapomněly rozmístit ani nečekané rekvizity. Vlastní auta má drtivá většina obyvatel KLDR zakázaná. | foto: AP

„O Severní Koreji toho svět ví opravdu málo. Budeme mít výjimečnou příležitost přinášet z ní zprávy, které dosud chyběly. Kromě politiky a ekonomiky nám to pomůže pochopit i tamní kulturu, protože budeme přímo mezi lidmi,“ prohlašoval před třemi lety tehdejší prezident AP Tom Curley.

Pobočku v Pchjongjangu slavnostně otevíral v polovině ledna 2012. Máme první nezávislou západní redakci v KLDR, chlubila se tehdy agentura.

AP versus Thayer

  • Associated Press je světová zpravodajská agentura, která vznikla ve Spojených státech v roce 1846. Nezisková organizace zaměstnává přes tři tisíce lidí po celém světě, její zprávy přebírají tisíce médií.
  • Nate Thayer je novinář na volné noze. Píše o organizovaném zločinu a lidských právech. Specializuje se na reportáže ze zemí, kterými zmítá ozbrojený konflikt. Jako druhý západní novinář pořídil rozhovor s kambodžským diktátorem Pol Potem. Thayer je uznávaný reportér, jeho jméno nese i vysokoškolské stipendium.
  • KCNA je severokorejská státní zpravodajská agentura. Její zprávy přebírají všechna média v KLDR, na internetu jsou k dispozici i v angličtině. Jde prakticky o jediný kanál, kterým uzavřená země komunikuje se světem.

Jak ovšem upozorňuje americký novinář Nate Thayer, s nezávislostí severokorejské pobočky jedné z největších agentur, která udává agendu prakticky všem světovým médiím, to zřejmě nebude tak slavné.

Pchjongjangská redakce AP od počátku sídlí v budově státní zpravodajské agentury KCNA a je napojená na její redakční systém, tím ovšem spolupráce údajně zdaleka nekončí. Vyplývá to z návrhu smlouvy, kterou podle novináře obě agentury uzavřely v roce 2011.

Redaktory jmenuje Pchjongjang, jejich texty neupravujte

„KCNA nominuje k práci pro AP jednoho píšícího novináře, jednoho fotografa a jednoho řidiče,“ stojí v dokumentu. Americká agentura podle něj má svého člověka do Pchjongjangu posílat jednou za tři měsíce, aby se seznámil s prací korejských novinářů a „utužil spolupráci s KCNA“.

Hlásná trouba totalitního režimu „zodpovídá za veškeré procesy spojené s otevřením a provozem redakce“. Pracovníci pchjongjangské kanceláře mají svým kolegům z AP posílat každý měsíc zhruba deset článků a třicet fotografií, které poté agentura přeloží do angličtiny a vyšle do světa pod hlavičkou „Pchjongjang (AP)“. Bez souhlasu z Pchjongjangu už v textu nemá nic měnit, všechny úpravy článků musí schválit obě strany.

Až příliš těsné propojení AP s orgány Severní Koreje dokládá Thayer ukázkami, jak agentura v posledních měsících pokrývala nejdůležitější události spojené se Severní Koreou a jejím vůdcem Kim Čong-unem. O něm prý pchjongjangská redakce nesmí vůbec psát, což se ukázalo zejména koncem léta, kdy se první muž totalitní země dlouho neukázal na veřejnosti (více se dočtete zde).

O Kimově zmizení se píše jen ze Soulu

„Ani když se Kimovo šestiměsíční zmizení z veřejného dění stalo v říjnu po celém světě zprávou číslo jedna, pchjongjangská redakce AP o něm nevydala ani jediný článek. Když se 14. října znovu objevil, pokrývala to jen redakce AP v Soulu,“ píše novinář na stránkách serveru NKnews.

Své tvrzení Thayer dokládá odkazem na tehdejší agenturní zprávu, kterou skutečně vydala soulská redakce AP. Zmiňuje také události kolem podzimního hackerského útoku na filmové studio Sony Pictures, ze kterého Spojené státy podezírají právě Pchjongjang (více se dočtete zde).

„Ani v jediném článku AP se neobjevil žádný výstup z pchjongjangské redakce,“ upozorňuje muž, který v minulosti pro agenturu sám pracoval a proslavil se například rozhovorem s Pol Potem, jehož vláda nad asijskou Kambodžou je spojena s krvavou genocidou.

AP: Thayer se nám mstí, jeho obvinění jsou směšná

Vedení americké agentury, která má své pobočky po celém světě, obvinění rázně odmítlo. Nate Thayer si podle ředitele jejího tiskového oddělení Paula Colforda vyřizuje s AP osobní účty, protože se s ní koncem devadesátých let rozkmotřil kvůli licenční smlouvě k videu o Kambodži. Návrh smlouvy, který novinář zveřejnil, je podle agentury od finální verze značně vzdálený. „Jeho články z 24. prosince jsou plné chyb, nepřesností a nepodložených tvrzení,“ tvrdí Colford.

Severní Korea očima AP

Fotograf agentury AP dostal letos možnost navštívit severokorejský venkov. Jak ovšem upozornila sama agentura, cesta byla předem pečlivě naplánovaná a schválená.

KLDR, obrazem, život, AP, fotografie
KLDR, obrazem, život, AP, fotografie
KLDR, obrazem, život, AP, fotografie
KLDR, obrazem, život, AP, fotografie

Zobrazit fotogalerii

„Uvědomujeme si jedinečné výzvy, které přináší tvorba zpravodajství ze Severní Koreje,“ uvedla agentura v tiskovém prohlášení. Na svou práci je prý hrdá a ujišťuje, že nepodléhá žádným tlakům ze strany severokorejských úřadů.

„Naši zaměstnanci v Pchjongjangu jsou pod dohledem a v pravidelném kontaktu se svými nadřízenými,“ dodala AP s tím, že nikdy nevydávají žádné texty bez kontroly. Tu ovšem údajně nezajišťují státní orgány KLDR.

Severokorejskou redakci agentury AP krátce po otevření navštívil reportér magazínu Foreign Policy. „Šokovalo mě, že novináři v Pchjongjangu nemohou naplno žít a mají omezený pohyb,“ vzpomíná ve svém aktuálním komentáři Isaac Stone Fish. Novináři podle něj trávili čas vlastně jen v redakci a hotelových pokojích.

Aktuální spor mezi Thayerem a vedením AP se novinář v tuto chvíli neodvažuje soudit. Jisté je podle něj pouze to, že minimálně jedna strana lže. A že provoz zpravodajské redakce v uzavřené totalitní zemi obnáší spoustu kompromisů.

Autor:


Témata: KLDR, Kim Čong-un, Soul




Hlavní zprávy

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.