V roce 1996 se sice Česká republika přihlásila k evropské normě EHK 66, podle které musí autobusy i po převrácení na střechu poskytnout cestujícím dostatečný prostor pro přežití, jenže na patrové autobusy se tento předpis nevztahuje.
"Evropská norma platí pouze pro jednopodlažní dálkové a linkové autobusy," uvedl Petr Pavlata z Ústavu pro výzkum motorových vozidel, který se bezpečnostními zkouškami autobusů dlouhodobě zabývá.
Karoserie horní patro nechrání
Cestující v horním patře poschoďového autobusu tak musí počítat s tím, že pokud se autobus převrátí přes střechu, karoserie je nijak neochrání.
"Historicky se ukázalo, že nejslabší místo každého autobusu je tam, kde se okenní sloupky napojují k bočním stěnám. Při havárii vznikají v těchto místech takzvané plastické klouby, ve kterých se karoserie nepředvídatelně deformuje. Střecha je u autobusu mnohem citlivější místo než například u osobních automobilů," upozorňuje Pavlata.
Právě kvůli těmto nebezpečným deformacím začali na počátku devadesátých let britští a maďarští technici připravovat nové zkoušky, které měly zvýšit bezpečnost cestujících při převrácení autobusu na střechu.
"Do roku 1996, než se k nové normě přihlásila Česká republika, nesplňoval podmínky odolnosti vůči převrácení ani jeden z autobusů, které u nás jezdily," říká Pavlata.
V současné době splňují normu EHK 66 například jednopodlažní autobusy Karosa. Poschoďové autobusy, stejně jako vozy používané v městské hromadné dopravě, se ale tomuto předpisu podřizovat nemusí.
Zatímco pasažéři v nových autobusech tak mají jistotu, že například po pádu autobusu z téměř metrové výšky na střechu (což jsou parametry předepsané bezpečnostní zkoušky) jim zůstane uvnitř vozu dostatek místa pro přežití, cestující v poschoďových autobusech se na nic takového spolehnout nemohou.
DÁLE ČTĚTE Vyšetřování Příčiny nehody Svědectví pasažérky Zmatek v nemocnicích Svědectví záchranáře Přehled Fotogalerie
Na českých silnicích jezdí okolo padesáti stejných typů
Znalce kvůli autobusu vyslýchá policie
Šéf cestovky: Autobus byl v pořádku
Auta ani nezastavila
Příbuzní hledali živé i zemřelé
Nehoda otřásla i otrlými lékaři
Nehody autobusů od roku 1990
Záběry z místa nehody
Patrový Neoplan, který v sobotu havaroval na Českokrumlovsku, byl starší model N122, který se vyráběl na počátku devadesátých let. Podle obchodníků s autobusy jezdí podobných Neoplanů na českých silnicích na padesát.
S poschoďovými autobusy jezdí zpravidla cestovní kanceláře, které potřebují najednou přepravit větší počet cestujících.
Oproti běžným linkový autobusům, které jsou konstruovány pro necelou padesátku pasažérů, se do patrového autobusu vejde přes sedmdesát cestujících.