Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Máme signál, ohlásila loď hledající let MH370. Slibný vývoj přerušila noc

  14:26aktualizováno  20:13
Čínská loď zachytila v jižní části indického oceánu signál odpovídající nouzovému vysílání černých skříněk ztraceného letu MH370. Zda nález souvisí s hledaným letounem, zatím není jasné. Austrálie následně uvedla, že zvažuje vyslání letectva k údajnému zdroji signálu. V oblasti však nyní panuje noc, pátrací práce tak budou pokračovat v neděli.

Podle čínské tiskové agentury Nová Čína nález ohlásila čínská hlídková loď Haixun 01, která po letu společně se zhruba další desítkou plavidel v oblasti pátrá. Její posádka uvedla, že zachytila pulzní vysílání na frekvenci 37,5 kHz.

Letadlo duchů

"To je běžná nouzová frekvence černých skříněk," uvedl pro CNN Anish Patel ze společnosti Dukane Seacom, která se zabývá výrobou lokalizátorů. Tato frekvence podle něj byla zvolena z toho důvodu, že poskytuje nejvyšší možnou kvalitu přenosu a eliminuje ruchy oceánu. Server ovšem dodává, že zatím neexistuje přímý důkaz o souvislosti s hledaným letem.

Velení pátrací operace nyní zvažuje, že ke zdroji signálu vyšle letouny Australského královského letectva.

Signál byl detekován každou sekundu po dobu minuty a půl. Podle čínského deníku Liberation Daily jej slyšeli tři členové posádky. Nedokázali ho však nahrát, protože přišel rázem a posádka neměla připraveno nahrávací zařízení, píše server BBC.

Odborníci se také podivují nad postupem Číny. Upozornili, že Číňané jsou součástí mezinárodního pátracího týmu a neměli informaci zveřejnit předtím, než informovali kolegy a než se podařilo s jistotou určit, co vlastně bylo zachyceno. Při komunikaci s řízením celé pátrací operace má Čína výjimku. Všechny ostatní týmy komunikují textově přímo s hlavní australskou centrálou. Čínské pátrací týmy však nejprve informace předávají na svou základnu, která Austrálii informuje až poté.

Čínské pátrací letouny později podle informací serveru CNN spatřily také několik plovoucích objektů v prohledávané oblasti. Není však jasné, zda je to stejná oblast, ze které má pocházet zachycený signál.

Nemusí se jednat o signál z černých skříněk

Podle leteckého publicisty Martina Velka by v případě, že by tým zachycený signál nahrál, bylo vše jasné v řádu hodin. "Ten signál by měl být jasně rozlišitelný," řekl v České televizi (ČT). "Modernější varianty (černých skříněk) mají svůj osobní kód, mělo by tak být jasné, že pocházejí z konkrétního letadla," doplnil s tím, že vysílání skříněk je "slyšitelné" v okruhu zhruba sedmi kilometrů.

Fotogalerie

Oceánograf Simon Boxal však pro CNN uvedl, že zachycený signál nemusí pocházet jen z pohřešovaného letadla. Podobný typ signálu podle něj využívá celá škála zařízení. Falešné signály mohou pocházet také od biologických zdrojů, například velryby. "Může to být celá řada věcí," mírní nadšení.

"Rád bych samozřejmě viděl, že se původ signálu potvrdil," doufá Boxal. Pokud by pocházel opravdu z černých skříněk zříceného letounu, pak by se podle Boxala zvýšila šance na vyzvednutí trosek "z jedna ku milionu na téměř jistotu".

S další lokalizací ovšem není podle Velka třeba spěchat, jelikož lze jen už těžko předpokládat, že jsou na místě nějací přeživší. "Zachraňovat lidské životy už není zapotřebí, spíš jde o to tam vyslat loď s miniponorkami a manipulátory," uvedl v ČT s tím, že samotná lokalizace vraku "není sama o sobě žádná legrace".

Čas na nalezení trosek se krátí

Černé skříňky jsou vybaveny bateriemi, které vysílají signál zhruba 30 dní, takže lhůta pro zachycení jejich vysílání se krátí. Do pátrání po ztraceném letounu se v pátek připojila také australská válečná loď Ocean Shield. S sebou přivezla také zvláštní plavidlo s lokátorem signálu z černých skříněk a samostatné podmořské zařízení (více o tomto zařízení najdete zde).

V oblasti operuje také hydrografická loď britského námořnictva HMS Echo. Ta dala už ve čtvrtek naději na lokalizování trosek. Nakonec však byla také neúspěšná. "Zachytili jsme jeden signál, ale byl falešný," oznámilo koordinační středisko JACC v Perthu.

K nalezení zbývají čtyři týdny, pak se skříňky odmlčí

Malajsie v sobotu slíbila, že se nevzdá snahy najít zmizelé dopravní letadlo, a oznámila podrobnosti o mezinárodním vyšetřovacím týmu, který má co nejrychleji prozkoumat okolností letu. Skupinu povede nezávislý vyšetřovatel, který má být brzy jmenován. Ve skupině mají být odborníci z Austrálie, Číny, Spojených států, Británie a Francie.

Letadlo společnosti Malaysia Airlines se odmlčelo 8. března. Zatím se po něm nenašly žádné trosky, ale podařilo se přibližně vypočítat předpokládanou dráhu jeho letu. Odchýlilo se od původní trasy z Kuala Lumpuru do Pekingu a zamířilo na západ a pak na jih. Na jeho palubě bylo 239 lidí, mezi nimi přes 150 Číňanů (vše o letu MH370 se dočtete zde).

Loď z Perthu přivezla lokátor a začala hledat černé skříňky MH370:

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.