Studenti (ilustrační foto)

Studenti (ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Patnáctiletí se za čtyři roky zhoršili ve čtení, matematice a přírodovědě

  • 79
Patnáctiletí žáci byli v testech čtenářské, matematické i přírodovědné gramotnosti horší než jejich předchůdci v roce 2012. Zjistilo to srovnání PISA, jehož výsledky na úterní tiskové konferenci prezentoval ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Největší propad nastal v přírodovědě, kde byly výsledky českých žáků průměrné, zatímco v roce 2012 byly nad průměrem zúčastněných zemí. V matematické gramotnosti byli čeští žáci průměrní, ve čtenářské gramotnosti mírně podprůměrní.

Do srovnání, které připravuje Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), se loni zapojilo 72 zemí. V Česku se ho zúčastnilo přes šest a půl tisíce patnáctiletých žáků ze 345 škol. Byli mezi nimi žáci ze základních škol, víceletých gymnáziích a prvních ročníků středních škol. Nejlepších výsledků ve všech třech gramotnostech dosáhli žáci v Singapuru.

„Srovnání se koná každé tři roky. V Česku je trend kontinuálně se zhoršujících výsledků,“ uvedl Zatloukal. Náměstek ministryně školství Stanislav Štech doplnil, že jednotlivá zhoršení jsou různě statisticky významná. Například u čtenářské gramotnosti jde spíše o stagnaci. Zhoršení u matematické gramotnosti označil za statisticky nevýznamné. „Není důvod k nějakému alarmismu, ale to neznamená, že si nemáme vzít z výsledků poučení,“ řekl.

Poslední ročník se zaměřil hlavně na přírodovědnou gramotnost. Ve srovnání s rokem 2006, kdy byla naposledy přírodovědná gramotnost prioritou, se zvýšil podíl žáků s nejhorší úrovní znalostí. „Ta skupina se zvětšuje na všech druzích škol včetně víceletých gymnázií. To jsou žáci, u kterých je možné očekávat problémy při uplatnění,“ řekl Zatloukal.

Průměrně ani druhé ze šesti úrovní nedosáhl každý pátý žák, uvedl Zatloukal. Zatímco na víceletých a čtyřletých gymnáziích jich byl zlomek, na středních odborných učilištích to byl každý druhý. V roce 2006 prokázala nedostatečné znalosti asi třetina učňů.

Míra znalostí se liší i podle regionů. V Ústeckém a Karlovarském kraji byla na nejhorší úrovni více než třetina žáků.

Štech považuje za nezbytné provést důkladnější analýzu. „Klíčové je, abychom ty výsledky dokázali provázat jako výzvy a inspirace pro další výzkum,“ poznamenal. Poukázal na to, že vzhledem k podmínkám, v nichž čeští učitelé pracují, byly výsledky českých žáků ještě velmi dobré.

Zlepšení by podle něj mohlo pomoci zvýšení rozpočtu školství včetně platů učitelů, lepší metodická a didaktická podpora učitelů, systematický profesní rozvoj pedagogů a zvýšení hodinových dotací nebo dělení tříd na skupiny pro klíčové předměty. To jsou kroky, o které se současné vedení ministerstva snaží také reformou financování škol nebo kariérním řádem pro učitele, doplnil.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video