Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Patnáctiletí se za čtyři roky zhoršili ve čtení, matematice a přírodovědě

  12:34aktualizováno  12:34
Patnáctiletí žáci byli v testech čtenářské, matematické i přírodovědné gramotnosti horší než jejich předchůdci v roce 2012. Zjistilo to srovnání PISA, jehož výsledky na úterní tiskové konferenci prezentoval ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Studenti (ilustrační foto)

Studenti (ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Největší propad nastal v přírodovědě, kde byly výsledky českých žáků průměrné, zatímco v roce 2012 byly nad průměrem zúčastněných zemí. V matematické gramotnosti byli čeští žáci průměrní, ve čtenářské gramotnosti mírně podprůměrní.

Do srovnání, které připravuje Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), se loni zapojilo 72 zemí. V Česku se ho zúčastnilo přes šest a půl tisíce patnáctiletých žáků ze 345 škol. Byli mezi nimi žáci ze základních škol, víceletých gymnáziích a prvních ročníků středních škol. Nejlepších výsledků ve všech třech gramotnostech dosáhli žáci v Singapuru.

„Srovnání se koná každé tři roky. V Česku je trend kontinuálně se zhoršujících výsledků,“ uvedl Zatloukal. Náměstek ministryně školství Stanislav Štech doplnil, že jednotlivá zhoršení jsou různě statisticky významná. Například u čtenářské gramotnosti jde spíše o stagnaci. Zhoršení u matematické gramotnosti označil za statisticky nevýznamné. „Není důvod k nějakému alarmismu, ale to neznamená, že si nemáme vzít z výsledků poučení,“ řekl.

Poslední ročník se zaměřil hlavně na přírodovědnou gramotnost. Ve srovnání s rokem 2006, kdy byla naposledy přírodovědná gramotnost prioritou, se zvýšil podíl žáků s nejhorší úrovní znalostí. „Ta skupina se zvětšuje na všech druzích škol včetně víceletých gymnázií. To jsou žáci, u kterých je možné očekávat problémy při uplatnění,“ řekl Zatloukal.

Průměrně ani druhé ze šesti úrovní nedosáhl každý pátý žák, uvedl Zatloukal. Zatímco na víceletých a čtyřletých gymnáziích jich byl zlomek, na středních odborných učilištích to byl každý druhý. V roce 2006 prokázala nedostatečné znalosti asi třetina učňů.

Míra znalostí se liší i podle regionů. V Ústeckém a Karlovarském kraji byla na nejhorší úrovni více než třetina žáků.

Štech považuje za nezbytné provést důkladnější analýzu. „Klíčové je, abychom ty výsledky dokázali provázat jako výzvy a inspirace pro další výzkum,“ poznamenal. Poukázal na to, že vzhledem k podmínkám, v nichž čeští učitelé pracují, byly výsledky českých žáků ještě velmi dobré.

Zlepšení by podle něj mohlo pomoci zvýšení rozpočtu školství včetně platů učitelů, lepší metodická a didaktická podpora učitelů, systematický profesní rozvoj pedagogů a zvýšení hodinových dotací nebo dělení tříd na skupiny pro klíčové předměty. To jsou kroky, o které se současné vedení ministerstva snaží také reformou financování škol nebo kariérním řádem pro učitele, doplnil.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prezidentský kandidát Vratislav Kulhánek na snímku ze srpna 2017.
Kulhánek má nutné podpisy. Chce, aby Češi mohli být na prezidenta opět hrdí

Bývalý šéf automobilky Škoda Auto Vratislav Kulhánek získal 23 podpisů poslanců ze šesti stran a může tedy kandidovat na prezidenta republiky. Kandiduje s...  celý článek

Vánoční strom Na Staroměstském náměstí je už ozdobený (25.11.2015).
Pražský vánoční strom roste u Berounky, upozornil na něj tipař

Vánoční strom, který letos ozdobí tradiční adventní trhy na pražském Staroměstském náměstí, roste u Berounky na Křivoklátsku. Tip na zhruba 24 metrů vysoký...  celý článek

(ilustrační snímek)
Z kandidátek do sněmovních voleb bylo vyřazeno nejméně deset jmen

Z kandidátek do sněmovních voleb bylo dodatečně vyřazeno nejméně deset jmen. Tři kandidáti byli podle dostupných informací vyškrtnuti ve středních Čechách,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.