Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jen se snažím uspokojit poptávku, říká převozník uprchlíků do Evropy

  22:17aktualizováno  22:17
Převážení zoufalých uprchlíků z Afriky a Blízkého východu přes Středozemní moře do Evropy je výnosným obchodem. Jedním z nejúspěšnějších „podnikatelů“ v tomto oboru je Libyjec z města Zuavara, kterého vyzpovídal britský list The Guardian.
Cesta z Libye přes Středozemní moře je jednou z nejpoužívanějších tras, kterou...

Cesta z Libye přes Středozemní moře je jednou z nejpoužívanějších tras, kterou uprchlíci z Blízkého východu a Afriky míří do Evropy. A také tou nejnebezpečnější, Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

„Nejsem zločinec, nabízím službu,“ hájí své podnikání Libyjec, který si nepřál zveřejnit své jméno. „Převážení lidí je služba, která je na trhu vysoce žádaná. Já ji jen nabízím.“ Své „klienty“ hledá mezi statisíci lidmi, kteří prchají před válkami, pronásledováním či bídou v Africe a na Blízkém východě.

Třicátník, s kterým hovořil The Guardian, začal lidi pašovat v roce 2006, kdy diktátor Muammar Kaddáfí nad převážením uprchlíků do jižní Evropy přimhouřil oči. Po diktátorově pádu v roce 2011 libyjské úřady zkolabovaly a byznysu s lidmi už nic nestálo v cestě.

Gangy, které se nemusí obávat bezpečnostních sil, převádí migranty přes Saharu. Na pobřeží Středozemního moře už na uprchlíky čekají zprostředkovatelé, kteří zajistí cestu přes moře. Převozníky hodnotí podle toho, kolik migrantů bezpečně dostali do Evropy.

„Pokud znáš moře, nejsi nenasytný a dodržuješ kapacitu lodě, můžeš pasažérům zaručit bezpečnou cestu. Žádná loď, kterou jsem naplnil lidmi, se nepotopila. To mi dělá dobré jméno mezi dopravci i u zprostředkovatelů,“ říká Libyjec. 

12. října 2013. Záchrana uprchlíků u Lampedusy:

Zavolat Italy a utéct

Pracuje poblíž města Zuvara poblíž tuniské hranice. Právě odtud vede nejkratší trasa po moři na Sicílii. V oblasti nejsou téměř žádní policisté, takže má na své podnikání klid. 

Zisky z pašování lidí jsou velké, každý migrant musí zaplatit nejméně tisíc dolarů (přes 20 tisíc korun). Na každou loď se vejde více než dvě stě lidí. Během týdne tak může vydělat více než milion dolarů (přes 20 milionů korun).

Musí ovšem počítat také se značným rizikem. Pokud by přišel o loď, měl by po podnikání. Nové lodě jsou nedostatkovým zbožím, v libyjských docích chybí materiál na jejich stavbu.

Posádce jeho lodi také hrozí zatčení italskou námořní hlídkou. Proto si nedávno osvojil novou taktiku - jeho loď schválně vyhledává italské lodě, které hlídají ropnou plošinu Bouri, ležící 113 kilometrů od libyjského pobřeží.

„Když se loď přiblíží k Bouri, zavolám vojenské síly,“ řekl. Posádka loď opustí na gumovém člunu a vyčkává. Italové přeberou migranty a prázdnou loď opustí. Posádka se pak může vrátit zpět na loď a vydat se zpět do Libye pro další „zásilku“.

Zuvara (červená značka) a Sicílie (modrá značka)

Zuvara (červená značka) a Sicílie (modrá značka)

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.