Parní lokomotiva vykolejila u Jindřichova Hradce (8. dubna 2012) | foto: Petra Škraňková, iDNES.cz

Na úzkorozchodné trati u Jindřichova Hradce vykolejil parní vlak

  • 68
Nehoda ukončila po deseti minutách jízdu velikonočního vlaku z Jindřichova Hradce. Za Dolním Skrýchovem vykolejil tendr historické parní lokomotivy. Soupravou cestovala zhruba stovka lidí, převážně rodičů s dětmi. Nikomu se ale nic nestalo.

Vlak vyjel před desátou hodinou dopoledne z Jindřichova Hradce a měl namířeno po úzkorozchodné trati do 36 kilometrů vzdálených Černovic u Tábora. Ve čtyřech vagonech a bufetovém voze se těšilo na cestu zhruba sto lidí. Dětem zpestřovala cestu slečna převlečená za velikonočního zajíčka.

Vlak ale urazil jen pár kilometrů. "Po zastavení v Dolním Skrýchově se začal v lese u rybníka rozjíždět, ale najednou to hrclo a zastavilo," popsala vykolejení matka, která přijela kvůli parní jízdě se dvěma dětmi až z Prahy.

Přestože se jedoucí vlak tak náhle zarazil, nikomu nic nestalo, protože i předtím jel nízkou rychlostí. Jak se ukázalo, vykolejily nápravy pod tendrem, tedy vozíkem s uhlím připojeným k lokomotivě. "To se nám ještě nikdy nestalo," komentoval nehodu muž z osádky parního stroje.

Pro dva novější vagony připojené na konci soupravy přijela dieselová lokomotiva a odtáhla je zpět do Jindřichova Hradce. Část cestujících si udělala kratší výlet a vrátila se pěšky. Všem pak na nádraží vrátili jízdné.

V lese tak zůstaly historické vagony a lokomotiva. Musely počkat na příjezd techniky, která pomůže tendr vrátit na koleje.

Na místo dorazil inspektor Drážní inspekce. "Jako pravděpodobnou příčinu vykolejení předběžně určil špatný stav kolejí," sdělil iDNES.cz mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Škodu na trati odhadl na 50 tisíc, případnou škodu na lokomotivě bude možné určit až po jejím důkladnějším ohledání.

Na trati mezi Jindřichovým Hradcem a Obrataní byla nasazena náhradní autobusová doprava, provoz na železniční trati byl obnoven po 18. hodině.

Trať z Jindřichova Hradce na Obraťan je výjimečná svým rozchodem. Koleje jsou od sebe vzdálené pouze 76 cm, tedy zhruba polovinu vzdálenosti na běžných železničních tratích. Důvodem ke stavbě úzkorozchodných tratí byla jejich nižší cena - bylo potřeba vykoupit méně pozemků i méně materiálu na těleso trati.

Dolní Skrýchov

Dolní Skrýchov


Video