Parní lokomotivy prohnuly most o 3 mm

  • 8
Pražské hlavní nádraží si na krátký čas připomnělo éru parních lokomotiv. Hned čtyři přijely prověřit pevnost nového železničního mostu přes Seifertovu ulici na Žižkově. Lokomotivy přezdívané Albatros, Němka a dvě Šlechtičny přilákaly desítky zvědavců a železničních fandů.

Dvojice betonových mostů u křižovatky Bulhar nahradila zastaralé ocelové konstrukce z roku 1895, po nichž vlaky mohly jezdit jen desetikilometrovou rychlostí.

Na most najely dvě dýmající lokomotivy spřažené tendrem. Za pár minut přijely další dvě. "Každá váží přibližně 160 tun. Vyvolaly průhyb konstrukce, který jsme změřili na setiny milimetrů," řekla Anna Nováková ze Správy železniční dopravy cesty.

Z naměřených hodnot pak odborníci spočítají, jaké zatížení most vydrží. "Předběžné výsledky vyšly víc než dobře," pochvalovala si inženýrka Nováková. Celá mostní konstrukce se podle ní prohnula přibližně o tři milimetry.

Zkoušku sledovaly desítky železničních fandů. Mnozí z nich pobíhali po kolejišti hlavního nádraží a nevšední událost fotografovali. Rychlíky projíždějící po sousedním mostě na sebe raději upozorňovaly hlasitým houkáním.

LOKOMOTIVY V AKCI

475.111 z IMC Plzeň (Šlechtična)
475.179 z Děčína (Šlechtična)
498.022 z Prahy (Albatros)
555.0153 z KHKD Praha (Němka)zdroj: zelpage.goo.cz

Proč zkoušejí mosty parní lokomotivy a ne moderní elektrické? "Jednak je to ekonomicky výhodnější, jednak nejsou závislé na elektrické trakci, takže je dostaneme přesně tam, kam potřebujeme," vysvětlila Nováková.

Most je již připravený na zahájení pravidelného provozu, plánované na noc z 11. na 12. prosince, kdy se mění jízdní řád. Montéři ještě dodělávají poslední úpravy trakčního vedení, sdělovacího a zabezpečovacího zařízení.

Nový viadukt za 750 milionů zlepší spojení mezi hlavním nádražím, Vysočany a Libní, kudy do Prahy přijíždějí vlaky ze severu a východu země i většina mezinárodních rychlíků. Do pěti let se na něj napojí nové tratě pod Vítkovem.

Most také ulehčí obyvatelům okolních domů. "Dříve byly koleje připevněny k ocelové konstrukci a každý vlak způsoboval velký hluk. Nyní jsou kolejnice pružně upevněny na pražcích, které leží ve štěrkovém loži," uvedla Nováková.

Zlepšily se i poměry v Seifertově ulici. Řidiči mohou ve směru do centra využívat dva jízdní pruhy a cestu jim už nekříží tramvaje, které se přestěhovaly na vlastní těleso. Most je navíc vyšší, takže pod ním projedou například hasiči s technikou.

Most přes Seifertovu ulici v Praze
(mapy.idnes.cz)

Pevnost nového železničního mostu u pražského hlavního nádraží vyzkoušely čtyři parní lokomotivy. (6. listopadu 2004)

Parní lokomotiva najíždí na zatěžkávací zkoušku nového železničního mostu nad Seifertovou ulicí v Praze. (6. prosince 2004)

Parní lokomotiva najíždí na nový most nad Seifertovou ulicí v Praze. (6. prosince 2004)

Parní lokomotiva stojí na mostě. Čidla pod mostem registrují průhyb železniční konstrukce. (6. prosince 2004)

Data ze zatěžkávací zkoušky se přenášejí do počítače. (6. prosince 2004)

Při zatěžkávací zkoušce nemusel být na hlavním nádraží zastaven provoz. (6. prosince 2004)


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video