Od ledna je přitom povinné dětské autosedačky používat na všech typech komunikací. Sněmovna odsouhlasila návrh poslance Tomáše Kvapila (KDU-ČSL), aby sedačky byly povinné jen na silnicích, kde se jezdí rychle. Senát o zákonu pak již minulý týden nejednal, čímž ho automaticky přijal. Novelu ještě musí podepsat prezident.
"Opatření s autosedačkami se téměř míjí účinkem. Myslím, že děti se vozí hlavně mimo dálnice," řekl Josef Tesařík z Policejního prezidia.
Poslanec Kvapil však tvrdí, že povinné používání autosedaček by poškodilo rodiny s více dětmi, které nemají na to, aby si pořídily velká auta, kam by se všechny sedačky vešly. "V České republice je zhruba 23 tisíc domácností, které mají čtyři a více dětí a které na tom nejsou finančně dobře," uvedl Kvapil. "Stát ukládá novým zákonem rodinám jistou povinnost, kterou rodiny nejsou objektivně schopny splnit," uvedl Kvapil.
"Zákon nemůže být takový, aby zákonodárce předem věděl, že není možné jej dodržet," odpověděl předseda Senátu Pithart na otázku, proč druhá komora parlamentu nezafungovala jako pojistka.
"Jsem přesvědčen, že obrovská většina rodičů sedačky pořídí. Jsou ale výjimky, kdy by zákon nemohl být dodržen. Do našich aut tři sedačky nedáte, a když mají rodiče auta na to, aby vozili děti na trénink do sousední vesnice nebo do hudebky, k lékaři, je to situace, která podle mého názoru tuto výjimku ospravedlňuje," dodal Pithart. "Myslím, že všichni, kdo mohou a komu se sedačky do auta vejdou, by je používat měli."
Senát přešel návrh na změkčení pravidel pro používání sedaček, aniž se jím na hlavní schůzi zabýval. Senátor Richard Falbr (nezávislý za ČSSD) navrhl, aby se plénum návrhem vůbec nezabývalo, a automaticky ho tak schválilo (v jednom balíku spolu se zákonem o policii a utajovaných skutečnostech).
Falbr se odmítl vyjádřit, proč navrhl, aby se senátoři sedačkami nezabývali. "Nemá k tomu, co říct," řekla Falbrova asistentka.
Podle senátora Oldřicha Dočekala (KDU-ČSL) je problém také v tom, že sněmovna často k nějakému důležitému zákonu, jehož schválení nesnese odkladu, přiřadí i další normy, které jsou pak automaticky schváleny s "dominantním" ustanovením. Dočekal uvedl, že v případě dětských sedaček byl dominantní zákon o policii.
Občanské sdružení Autoklub pokládá změkčení povinnosti používat dětské sedačky za chybu, která povede k tomu, že děti v autech nebudou bezpečné.
"Dálnice a silnice pro motorová vozidla jsou nejbezpečnějším druhem komunikací. Řidiči, kteří se budou chtít vyhnout povinnosti vozit děti v zádržných systémech, budou volit jiné, tedy nebezpečnější komunikace," řekl Václav Špička, sekretář Autoklubu pro bezpečnost silničního provozu.
Dodal, že ve většině vyspělých zemí jsou děti přepravovány zásadně a povinně v sedačkách už roky. Mezi tyto státy patří Polsko, Německo, Francie či Rakousko.
Děti, oběti nehod na sedadle spolujezdce | |||
druh silnice | mrtvé | těžce zraněné | lehce zraněné |
dálnice | žádné | 6 | 19 |
I. třídy | 10 | 28 | 235 |
II. třídy | 3 | 15 | 161 |
III. třídy | 1 | 7 | 100 |
v obci | 6 | 35 | 535 |
Údaje za jedenáct měsíců roku 2000 Pramen: policejní prezidium |