"Ať jmenujeme jakékoli starší pražské sídliště nebo ulice Starého Města, vždycky jsou to místa, kde máme problémy hlavně s rozměrnou výškovou technikou," potvrdil velitel směny pražských hasičů Petr Buřič.
"Kolikrát musí od nás vyběhnout šest chlapů, rozhoupou osobák a ten odskáče stranou. Když se to nepovede, musíme natáhnout o padesát nebo sto metrů delší hadice s vodou," popsal způsob, jakým si musí hasiči najít cestu k ohni, Petr Buřič.
"Když nám takhle znemožní průjezd, hrozí, že se pak k potřebným osobám nedostaneme včas. Také požár se kvůli delší době příjezdu může výrazně rozvinout," varuje jeho kolega Václav Kratochvíl.
K hasičům se připojil i ředitel záchranné služby. "Všude jsou jednosměrky a spousta zaparkovaných aut, takže se tam sotva protáhne osobák, natož pak my se sanitkou. Už jsem si zvykli na to, že musíme s naloženým pacientem na nosítkách běžet k daleko zaparkované sanitce," řekl ředitel pražské záchranné služby Zdeněk Schwarz. "Když v takhle úzké ulici zastavíme a jdeme k pacientovi, zablokujeme provoz. Ostatní řidiči na nás troubí, nedávno nám dokonce vypustili pneumatiky, ventilky hodili do kanálu a my jsme museli pro pacienta volat jinou sanitku," dodal Schwarz.
Situaci na hloubětínském sídlišti chce tamní radnice vyřešit částečným omezením parkování. "Budovat tam manipulační plochy pro požární techniku a sanitní vozy, jaké jsou třeba na Černém Mostě, je nereálné. Těžko taky můžeme z ulice vykázat všechna auta, lidé nemají kde jinde parkovat, řekl místostarosta Prahy 14 Miroslav Skala.
Zákaz stání by mohl být alespoň na několika místech, aby mohly sanitky vjet na trávník a po něm se dostat k určitému domu," řekl místostarosta Prahy 14 Miroslav Skala. Ani značky však nepomáhají, jak se přesvědčili záchranáři v centru Prahy, řidiči je nerespektují. Policie se brání, že situaci zvládat nemůže. Například v historickém centru města už uložili tisíce pokut, ale není to nic platné. Řidiči jsou nezlomní.
"Přes silná represivní opatření a spolupráci městských strážníků s policií řidiči stále nerespektují dopravní značení," uvedl ředitel městské policie Prahy 1 Miroslav Stejskal.
Ani široké ulice na novějších sídlištích nejsou řešením. Aut v metropoli přibývá tolik, že ani široké ulice nestačí a auta parkují ve dvou řadách. "Znám to třeba ze sídliště Košík. Lidé se domluví, nechají auto odbrzděné, aby se mohli dostat ven. Pro nás ale zůstává průjezd stejně zúžený," řekl Buřič z hasičského sboru.
"Lidé by si měli uvědomit, že jednou mohou být ohroženi i oni, a kvůli podobným problémům s nesprávným parkováním se k nim hasiči mohou dostat pozdě," dodal Kratochvíl.