Městské části začnou s prodejem parkovacích karet. Ilustrační foto.

Městské části začnou s prodejem parkovacích karet. Ilustrační foto. | foto: Jiří Koťátko, iDNES.cz

Parkování bude těžší, Praha rozšiřuje placená místa

  • 38
Řidiči, kteří nebydlí v centru Prahy a okolí, mohou zapomenout, že tam snadno zaparkují. Radní definitivně vymezili další místa, kde se za stání bude platit – ulice rozdělili na modré zóny pro rezidenty a oranžové a zelené zóny pro návštěvníky.

Placené parkování už funguje v Praze 1 na pravém břehu Vltavy. Na Malé Straně, Hradčanech a v Praze 2, 3 a 7 začne platit od 1. října.

Lidé budou moci zaparkovat jen v některých ulicích a navíc za to budou muset platit. Místa pro ně budou rezervovaná například na náměstí Jiřího z Poděbrad, Strossmayerově náměstí či v Seifertově ulici.

"Systém by měl zlepšit podmínky pro místní obyvatele, usnadnit zásobování a snížit intenzitu dopravy ve městě," slíbil před časem náměstek primátora Rudolf Blažek. Výrazně se však zhorší situace pro ty, kteří v centru bydlí, ale trvalé bydliště mají jinde. A také těm, kteří do těchto městských částí dojíždějí za prací.

"Mám dvě malé děti a autem jezdit musím, s kočárkem a dalším dítětem se do tramvaje dostávám jen těžko – a teď se budu bát někde zaparkovat," zoufá si Marie Slavíková ze Strašnic, která dnes často parkuje kolem náměstí Míru.

Stání pro místní přijde na sedm set
Vedení města počítá s tím, že se po rozšíření zón sníží provoz a dvě stě tisíc místních obyvatel snáz zaparkuje. Poměr mezi stáními pro návštěvnickou (oranžovou a zelenou) zónu a zónu pro rezidenty (modrou) bude totiž asi devět ku jedné ve prospěch místních lidí. Návštěvníci se budou muset spokojit se 7,5 tisíce míst.

Obyvatelé, kteří budou za možnost zaparkovat ročně platit 700 korun, se však obávají, že systém jim pomůže jen přes den. A v noci nebudou mít stejně kde zastavit.

Obyvatelům Vinohrad opravdu parkovací systém nezaručí, že před svým domem najdou místo. Předpokládá se totiž, že vydaných parkovacích karet bude víc než stání v ulicích. Ve druhé a sedmé městské části by měl být poměr zhruba vyrovnaný.

Strach mají i někteří podnikatelé, kterým přijde částka 36 tisíc za parkovací kartu nesmyslně vysoká. "Malí a střední podnikatelé nevydělávají miliony. Mají obrat v řádech desetitisíců a tak vysoká částka je pro ně likvidační," tvrdí podnikatelka Dana Mušková s tím, že firmy se odstěhují a místním lidem se zhorší nabídka služeb.

Všechny tři městské části, na jejichž území budou nové parkovací zóny, začínají ve středu s prodejem parkovacích karet. "Počítáme s tím, že za měsíc a půl vydáme přes deset tisíc karet," uvedl mluvčí radnice Prahy 3 Jan Sotona. Výdej karet bude až do 7. října zajišťovat provizorní stanoviště  v mobilních buňkách na stadionu  Viktoria Žižkov v Seifertově ulici.

Podobně se budou od čtvrtku prodávat i na radnici Prahy 7. O pět dní později je začnou vydávat úředníci na radnici  Prahy 2. Jako poslední začne s prodejem Praha 1, kde si karty první zájemci vyzvednou až 27. srpna.

Rozšíření zón se však může ještě zkomplikovat. Společnost A. S. A., která neuspěla ve výběrovém řízení na správce zóny, totiž včera podala na magistrát odvolání a dnes se obrátí i na Úřad pro hospodářskou soutěž. Ten by se  měl vyjádřit do 60 dnů. Pokud dá společnosti za pravdu, řízení bude zrušeno a celý plán se odloží.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video