Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Unikátní parkovací dům za pětikorunu schová kolo před zloději

  17:47aktualizováno  17:47
Ačkoli technicky unikátní parkovací dům stojí a svítí u hlavního nádraží v Hradci Králové už od loňského října, teprve nyní začal sloužit cyklistům. Objekt pojme 116 kol, je plně automatický a jemu podobný se nachází nejblíže na Tchaj-wanu.

Právě tam se podnikatel Rudolf Bernart nechal inspirovat, domluvil se s asijskými výrobci a pro Hradec Králové vytvořil osvětlenou supermoderní věž, která výrazně mění tvář náměstí před hotelem Černigov a navíc může být prvním článkem v revoluci parkování kol u nás i v Evropě. 

"Nejdříve jsme si říkali, že bychom mohli otevřít na konci října, což byly ale přehnané iluze. Stavbu jsme sice dokončili, ale pak se do toho vmísila státní zkušebna a dostali jsme asi sedmadvacet připomínek, které jsme museli vyřešit," říká Rudolf Bernart.

Kola jsou pojištěná a hlídá je alarm

"Díky čipu má každé kolo přiřazenou vlastní jedinečnou pozici pro příjem i výdej. Při umístění v parkovacím systému bude kolo navíc pojištěno. A kdyby do objektu někdo vniknul, okamžitě se spustí alarm," vylíčil.

Fotogalerie

Když kolo zaparkuje zákazník do stojanu, kamera si šlapací stroj nasnímá, aby zjistila, jestli splňuje parametry. Pokud by mělo kolo třeba příliš zvednuté sedátko, dovnitř by ho systém nepustil. Ačkoliv jde o soukromý projekt, podle autora není hlavním cílem na parkování vydělat.

"Je jasné, že pětikoruna za zaparkování kola na den je pro návratnost nesmysl. Já si ale myslím, že by se ten projekt měl uchopit jinak, měla by to být služba pro cyklisty, ne ždímačka peněz," tvrdí Bernart, který do parkovacího domu investoval zhruba sedm milionů korun.

Spolupracovat chtějí České dráhy nebo třeba pizzerie

Podle něho není vyloučeno, že do projektu investuje také město v rámci podpory cyklistiky a turistiky. V opačném případě je možné, že se parkování časem prodraží. Plocha pláště zase může posloužit jako prostor pro reklamu.

"Už jsme měli jednání s reklamními agenturami, které by to rády využily. Měli jsme tu dokonce nabídku, že pokud dáme na žeton název firmy, která rozváží pizzu, tak na ten žeton bude dávat padesátiprocentní slevu na pizzu," poznamenává.

"Pět korun je zaváděcí poplatek, dokážu si však představit, že skončíme třeba na desetikoruně za den. Mají o to zájem i České dráhy, parkování by dávaly třeba jako bonus k jízdence na vlak," dodává autor a zároveň investor projektu.

Parkovací dům pro kola chtějí i jinde

Od začátku září, kdy prosklený válec začal u nádraží růst, se o stejný systém začala zajímat i další města nebo organizace.

"Kromě těch, kterým jsem to aktivně nabízel, se mi ozvaly už i radnice z Českých Budějovic, Olomouce nebo Prahy. Podívat se na projekt byli už třikrát zástupci Českých drah. A zájemci jsou i ze zahraničí, zatím z Norska a Itálie," vykládá Bernart.

Pokud si hradečtí cyklisté parkovací dům u nádraží oblíbí, chtěl by ve spolupráci s městem postavit i další a do budoucna je spojit také s půjčovnou kol.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.