Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pardubice podpořily nový terminál, do letiště nalijí desítky milionů

  9:19aktualizováno  9:19
Pardubičtí politici se rozhodli v blízké budoucnosti dát téměř 37 milionů korun na rozvoj místního mezinárodního letiště. Peníze půjdou mimo jiné na přípravu stavby nového terminálu, o které se mluví už více než pět let. Zatím se ale nenašel investor.

Vizualizace nového terminálu pardubického letiště | foto: Archiv MF DNES

Když se na pardubické radnici nedávno mluvilo o snížení vysoké daně z nemovitosti, zastupitelé se oháněli nutností spořit a zachraňovat poloprázdnou pokladnu města.

Když však ti samí politici rozhodovali o investicích do letiště, byli nebývale štědří. Z téměř 37 milionů půjde deset na pořízení potřebné dokumentace k zahájení stavby nového terminálu.

"Necelé čtyři miliony budou mít podobu půjčky určené na provoz společnosti East Bohemian Airport (EBA), zbývající částka by měla prostřednictvím zvýšení základního kapitálu firmy směřovat do investic a rozvoje letiště. Více než 20 milionů bude vynaloženo na pořízení provozní techniky, kterou v tuto chvíli letiště buď vůbec nedisponuje, nebo je na hranici životnosti," uvedla tisková mluvčí radnice Nataša Hradní.

Fotogalerie

Na letiště, kde se momentálně za čtvrt miliardy korun rozšiřuje ranvej či staví nové palivové hospodářství, se například bude pořizovat nové odmrazovací vozidlo.

"To původní bylo, jako celá řada dalších věcí, kupováno z druhé ruky a už nesplňuje dnešní nároky na tento typ techniky. Bez tohoto vozidla přitom není možné v zimě zajistit spolehlivý provoz letadel," uvedl Jan Andrlík, ředitel firmy EBA, která na letišti provozuje civilní provoz.

Vlastní ji město, které má 66 procent akcií a kraj se 34 procenty akcií. Ve stejném poměru se budou oba úřady i dělit o posílání peněz do vylepšování letiště.

Město chce rozvoj, lidé kolem letiště ale kritizují hluk

Deset milionů pak pošlou na přípravu dokumentace pro stavbu nového terminálu. "Právě jeho absence nejvíce omezuje možnost růstu našeho regionálního letiště. Ostatní letiště v Brně, Ostravě či Varech jsou na tom podstatně lépe," uvedl Jan Andrlík.

Radní i zastupitelé však vědí, že tak velkou investici nemůže město financovat z vlastních zdrojů. Celý projekt však chtějí dovést do fáze získání stavebního povolení, což by v budoucnu mělo značně usnadnit vyjednávání se zájemci z řad soukromých investorů. "Pokud ty dokumenty budeme mít, investor se bude hledat podstatně snadněji," uvedl šéf představenstva firmy EBA Jiří Skalický.

Plány vedení města se však zdaleka nelíbí všem. Například zastupitel Miroslav Rubeš upozorňuje, že s novým terminálem může také přibýt stížností na hluk z letadel, kterých je ostatně už nyní dost.

"Myslím, že by bylo rozumné zatím s plány posečkat a racionálně lidem vysvětlit, co vlastně chceme na letišti dělat. Důležité také je dát jim záruky, že nebudou porušovány limity hluku," uvedl Rubeš.

Primátorka města Štěpánka Fraňková mu však odpověděla, že je vše v pořádku, byť to doložila poněkud zvláštně. "Hygiena odmítá měřit v okolí letiště hlukové limity, protože je vojenské a platí pro něj jiné normy," uvedla šéfka radnice.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Ministerstvo změnilo podmínky pro mladé lékaře, mohou se hlásit do programu

Ministerstvo zdravotnictví v úterý změnilo podmínky pro letošní absolventy lékařských fakult, kteří nemohli pokračovat v dalším specializačním vzdělávání. Nově...  celý článek

O slyšení před komisí se přihlásil bývalý šéf fotbalu Miroslav Pelta (22. srpna...
Pelikán zbavil žalobce Zemana mlčenlivosti, před komisí mluvil i Pelta

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán zbavil mlčenlivosti nejvyššího státního zástupce Pavla Zemana. Rozhodl se k tomu po úterním jednání s poslaneckou komisí,...  celý článek

Stavba dálnice D8 v Prackovicích nad Labem.
Ústavní stížnost míří na část stavebního zákona, která omezuje spolky

Nedávno přijatá novela stavebního zákona míří k Ústavnímu soudu. Stížnost podává sedmnáct senátorů. Napadají tu část novely, která ruší možnost účasti spolků...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.