Pár světelných let od Země krouží planeta s vodou a hustou atmosférou

V kosmickém sousedství naší planety - 40 světelných let daleko - objevili astronomové planetu, která je jen třikrát větší než Země a pravděpodobně se na ní vyskytuje voda. Teploty a tlak na tělese GJ 1214b jsou ale příliš vysoké na to, aby na ní existoval život ve známé podobě.

Vizualizace nalezené planety poblíž mateřského červeného trpaslíka | foto: David A. Aguilar, CfA

Sluneční světlo letí k Zemi osm minut. Světlo od hvězdy GJ 1214 - mnohem méně zářivější než Slunce - k nám letí čtyřicet let. Přesto lze ve vesmírném měřítku mluvit o sousedství.

Věc je navíc tím zajímavější, že kolem GJ 1214 krouží planeta, která je dost podobná Zemi - snese zařazení do kategorie takzvané superzemě (což jsou planety těžší než ta naše, ale zase ne tolik, aby byly plynnými obry). Lidštěji řečeno, planety, které by mohly hostit život nebo aspoň pro něj mít podmínky.

Díky tomu, že nově objevená planeta je pouhých 40 světelných let od Země, vědci věří, že budou moci zanedlouho prozkoumat její atmosféru. Tu patrně tvoří vodík a helium a je velmi hustá - což by podle některých hypotéz mohlo pomoci k udržení povrchové vody v kapalném stavu. O průzkum atmosféry by se mohly postarat teleskopy jako Hubble nebo Kepler.

Astrofyzička Sara Seagerová z Massachusettského technického institutu je opatrnější. "Nedomnívám se, že tato planeta má tekutou vodu, protože je uvnitř příliš horká. Myslím, že tam může být vše od vody v ledovém skupenství až po velmi exotický typ vody - supratekutinu - a pak se vypaří (do atmosféry)," citoval ji server Space.com.

GJ 1214b má hmotnost šestinásobku Země a je druhou nejmenší dosud nalezenou planetou mimo sluneční soustavu. Menší je už jen CoRoT-7b, která měří 1,7násobek velikosti Země a má pětinásobnou hmotnost. Objevitelé vedení Davidem Charbonneauem předpokládají, že planeta GJ 1214b má pevné jádro složené nejspíš z ledu, křemíku a železa.

JAK SE HLEDAJÍ PLANETY?

Exoplanety hledá i družice Kepler. Přečtěte si článek, jak sonda funguje, nebo si zkuste přímo simulaci hledání.

Vizualizace planety s vodou v tekutém stavu ze simulátoru mise Kepler

Vizualizace planety s vodou v tekutém stavu ze simulátoru mise Kepler. Objevu vodního světa předcházely při redakčním testu nálezy plynných obrů, mrazivých planet či naopak žhavých světů nevhodných pro život.

Podmínky pro život, jak ho známe - kromě přítomnosti vody - ale planeta nemá. Mateřskou hvězdu oběhne za 38 hodin, zhruba dvě stě kilometrů silnou atmosférou neprojde skoro žádné světlo. Na povrchu panují teploty kolem 200 °C.

Přesto je objev zajímavý tím, že planeta vůbec má atmosféru. Objev totiž podporuje teorii, že dílčí podmínky pro vznik planety vhodné pro život mohou být i mimo naši sluneční soustavu. Záleží jen na tom, jestli se jich někde "sešlo" víc najednou - tak jako na Zemi.

Neznámí střelci zaútočili v Egyptě na koptské křesťany, kteří cestovali do...