Pandemie je už ´za dveřmi´, varují vědci

Světová epidemie zabijácké chřipky, či jiné smrtící choroby, je jen otázkou času. Jsou už náznaky, že nový virus se chystá zaútočit na nepřipravený svět. S odvoláním na článek expertů na nakažlivé nemoci Richarda Webbyho a Roberta Webstera v časopise Science to píše americký tisk.

Za jeden z příznaků blížící se pandemie, celosvětové epidemie, označili vědci nedávný výskyt akutního selhání dýchacích cest SARS, který se podařilo zastavit jen díky systému včasné výstrahy.

Zemřely stovky lidí a svět zůstal ušetřen jen proto, že zareagoval včas. Ne vždy se to ale podle vědců musí podařit. Stačí, aby se virus šířil rychleji.

K většímu uvědomění vede i hrozba bioterorismu, která udržuje v pohotovosti varovné mechanismy.

V posledních letech útočí západonilský virus, který má na svědomí desítky životů. Ve Spojených státech se také náhle objevil mikrob způsobující opičí neštovice. - více zde

Nákaza přijde od ptáků, míní vědci
Nejpravděpodobnějším scénářem rozšíření nové nákazy je podle vědců přenos agresivního viru z ptáků na lidi, který byl poprvé zaznamenám v roce 1997. V Asii, jak napsali, virus H5N1 zabil jednoho muže, zatímco v Evropě se nakazilo virem H7N7 osmdesát lidí na jedné drůbežářské farmě.

Chřipka už řádí v USA a západní Evropě

Na Vánoce udeří epidemie chřipky

Američany napadl nový typ chřipky

Jak virus napadá buňku - infografika

"Starý nepřítel zdvíhá znovu hlavu. Nové vysoce patogenní druhy chřipkového viru opět přeskočí z ptáků na lidi se smrtícími účinky," uvedli v článku oba vědci působící v Oddělení infekčních nemocí Dětské nemocnice ve St. Jude ve státě Tennessee.

Viry se klasifikují podle povrchového typu proteinu. Protein H používají k proniknutí do buněk, a protein N pomáhá novým v buňce rozmnoženým virům uniknout a šířit se dále do těla.

Webster upozornil, že viry H5N1 a H7N7 získaly schopnost přenášet se z člověka na člověka a "výsledkem může být pandemie".

"Svět upadne do obrovských problémů, pokud pandemie chřipky udeří tento týden, tento měsíc nebo tento rok," varovali výzkumníci.

Podle nich jsou vědci schopni nalézt protilátku, ale její testování si vyžádá čas. Navíc neexistují zásoby léků na delší čas. Kdyby epidemie propukla, vystačí nynější množství léků sotva na pár dní.

Poslední pandemie svět zasáhla před třiceti lety a "my už tedy máme po lhůtě", kdy by měla přijít nová, vysvětlil cyklické opakování úderů nemocí Webster.

Škeble
Mlži na dně Baltského moře vyrobí víc metanu než dvacet tisíc krav

Na negativní dopady produkce hovězího masa upozorňují ekologové již dlouho – dobytek na farmách je významným zdrojem metanu, který se podílí na globálním...  celý článek

Dopravní zácpy na vjezdu do Doveru, které přístav trápily loni v létě.
Brexit ochromí dopravu přes La Manche, Dover se děsí obřích kolon