Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Panamci rozšíří průplav i pro 366metrové lodě

  13:49aktualizováno  15:19
Obyvatelé Panamy v referendu rozhodli, že Panamský průplav projde přestavbou. Úpravy za minimálně pět miliard dolarů zahrnují modernizaci a výstavbu zcela nového kanálu. Ten pojme i lodě o délce 366 metrů. Panamci si od rozšíření průplavu slibují především zisk.

INFOGRAFIKA: Panamský průplav

Pro rozšíření průplavu hlasovalo 78 procent voličů, proti bylo 22 procent. 

Panamská ekonomika je na příjmech z kanálu závislá. Aktivity s ním spojené tvoří až 80 procent HDP. Adolfo Sabonge ze Správy Panamského průplavu (ACP) tvrdí, že modernizace je jediný způsob, jak přísun peněz zachovat.

"Mezi Hongkongem a východním pobřežím Spojených států musejí lodě počítat se třemi dny navíc při použití Suezského průplavu. Pokud se čekací doba ve frontě na průjezd Panamským průplavem neúměrně prodlouží, rejdaři budou hledat nějakou alternativu," vysvětluje Sabonge, proč je třeba kanál zvětšit.

Důvodem přestavby je i to, že průplav už nestačí na všechny lodě. Pro stále větší plavidla je průplav malý a při cestě z Atlantiku do Tichomoří musejí plout kolem Hornova mysu. Nově vybudovaný kanál by otevřel Panamský průplav i lodím, které mají délku 366 metrů a patnáctimetrový ponor.

Úřady také argumentují nárůstem pracovních příležitostí. Výstavba nového koryta vytvoří po dobu největšího stavebního ruchu 7000 přímých pracovních míst a 35 000 nepřímých.

Panamci plánují zahájení stavby na příští rok. Projekt má být dokončen do roku 2014, tedy na sté výročí otevření průplavu.

I když ale dojde k rozšíření průplavu, bude tato mezioceánská vodní cesta stále příliš úzká pro letadlové lodě Spojených států i ropné supertankery.

Odpůrci varují před korupcí
Přestože Panamci o rozšíření průplavu rozhodli přesvědčivou většinou, jsou slyšet i kritické hlasy. "Záporné hlasy jsou tiché, lidé mají strach," tvrdí Miguel Bernal, profesor práva na Panamské univerzitě.

"Je to projekt, jenž odpovídá zájmům panamské oligarchie, která si šoupne stovky milionů dolarů do kapsy na úplatcích. Souhlasím s modernizací, ale tenhle projekt je velký podfuk," nebere si Bernal servítky.

Odpůrci odhadují, že stavba bude stat alespoň o tři miliardy více než vládou odhadovaných pět miliard dolarů, a zmiňují také škody na životním prostředí.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pláž u kyperského letoviska Ayia Napa.
Na Kypru se u pláže poblíž letoviska Ayia Napa utopila Češka

Kyperská pobřežní hlídka nalezla v pondělí odpoledne v moři u letoviska Ayia Napa bezvládné tělo české turistky. Informoval o tom kyperský web CyprusMail s...  celý článek

Chorvatsko bojuje s rozsáhlými požáry
Pobřeží Chorvatska znovu sužují požáry, kvůli dýmu uzavřeli dálnici

Jadranské pobřeží Chorvatska sužuje nová vlna požárů. Postižena je zejména velká oblast mezi Zadarem a Šibenikem, ale i některé ostrovy jako Ugljan, Hvar a...  celý článek

Prezident USA Donald Trump při projevu o strategii pro Afghánistán na základně...
Trump představil strategii pro Afghánistán, chce tajit plány i počty vojáků

Spojené státy budou pokračovat v boji proti teroristům v Afghánistánu, aby se vyhnuly nepřijatelným důsledkům rychlého stažení americké armády ze země. Řekl to...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.