Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Památky často doplácejí na investory

  8:52aktualizováno  8:52
Peníze soukromých vlastníků a investorů často zachraňují chráněné objekty, na jejichž opravu nemá město či stát peníze. Občas však památky spíš doplácejí na bezohlednost investorů. Příkladem investora, který se zajímá především o využití památek je Sebastian Pawlovski - muž, který dnes získává v centru jednu lukrativní nemovitost za druhou. Švýcarský podnikatel prohlašuje, že by památkáři historické jádro měli chránit ještě důsledněji. "Právě přísný dohled bezesporu zaručuje, že je Praha stále krásná," tvrdí Pawlovski.

Odborníci však bývají z projektů spjatých s jeho vklady nervózní. Není prý zrovna příkladem citlivého investora. Sporná je třeba probíhající rekonstrukce malostranské Hergetovy cihelny. Z poslední dochované cihelny z osmnáctého století byla bez vědomí památkářů odstraněna pozdně barokní klenba. "O ničení objektu jsem nevěděl," prohlásil tehdy Pawlovski a následně se rozešel s projektantem i stavební firmou, která klenby zdemolovala.

"V cihelně jsou i další zásahy, které jsou sice součástí původního projektu, ale znamenají závažný precedens v opravě památek," tvrdí jednatel Klubu za starou Prahu Richard Biegel. Na straně k řece prorazili dělníci v přízemí velké podloubí. "To však s historickou podobou památky nijak nesouvisí. Vzniklo zřejmě kvůli zatraktivnění budoucí restaurace - získá tak více míst s výhledem na Karlův most. Nabízí se otázka, zda právě oblouky arkád nebyly důvodem demolice barokních kleneb," uvedl Biegel.

Necitlivému přístupu investorů nahrává i legislativa. Nepovolený zásah do památky je může stát nejvýše pět set tisíc korun. To však jen v případě národních kulturních památek typu Karlova mostu, kterých je v metropoli asi čtyřicet. U kostelů, měšťanských domů a ostatních zhruba čtyř tisíc památek mohou příslušní úředníci stanovit pokutu do sta tisíc korun. "V rozpočtech v řádově desítkách milionů korun je tato částka už jednoduše zakalkulována s vědomím, že budoucí rentabilní provoz výdaje bohatě vrátí," konstatuje Richard Biegl.

V extrémních případech nezájmu vlastníka je možné památku vyvlastnit. "Nevzpomínám si však, že by se tato možnost využila v praxi," konstatuje Miloš Solař ze Státního ústavu památkové péče. "

Odpovědnost za neadekvátní zásahy do památek však neleží jen na investorech. "Aktivní spolupráce mezi dravými investory a orgány, které mají bránit poškozování historických hodnot Prahy, je zarážející. Mohu připomenout ostudný případ projektu zastupitelského úřadu ve Stromovce či nejnovější projekt na vylepšení pankrácké pláně mrakodrapy," vypočítává ředitel Státního ústavu památkové péče Josef Štulc.

Podle jeho názoru příslušné odbory magistrátu neplní svoji zákonnou úlohu dost energicky a benevolentně doporučují výjimky z územního plánu. "O příčinách tohoto jednání se můžeme pouze domýšlet," dodává Štulc.

Úvahy o korupci však nepotvrdil s tím, že jde o soukromé podezření. Na odboru památkové péče se nenašel nikdo, kdo by se k jeho výhradám vyjádřil. Všichni kompetentní jsou na dovolené.

Hergetova cihelna, která se nachází na Kampě v Praze 1, pochází z konce osmnáctého století. (4. února 2001)

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Z kandidátek do sněmovních voleb bylo vyřazeno nejméně deset jmen

Z kandidátek do sněmovních voleb bylo dodatečně vyřazeno nejméně deset jmen. Tři kandidáti byli podle dostupných informací vyškrtnuti ve středních Čechách,...  celý článek

Až 7000 lékařů a 400 lékáren se ve středu zapojilo do protestu proti návrhu...
Lékaři na protest zavřeli ordinace. Peníze nejsou, zopakoval ministr

Až 7 000 praktických a dětských lékařů a ambulantních specialistů ve středu neotevřelo ordinace. Několik stávkujících lékařů ale ošetřuje alespoň akutní...  celý článek

Jak je zjevné, tragická nehoda pendolina s kamionem na přejezdu ve Studénce...
Studénka odmítá projekt na řešení nebezpečného přejezdu. Nepočítá s kamiony

Zastupitelé Studénky vyslovili nesouhlas s projektem, který má vyřešit nebezpečný přejezd známý tragickou nehodou polského kamionu s pendolinem. Ministerstvo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.