Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Palivo havarovaného letounu bylo v pořádku, potvrdily černé skříňky

  10:16aktualizováno  16:49
Analýzy černých skříněk letounu, v němž zahynuli hokejisté Jaroslavle, vyloučily špatnou kvalitu paliva. Nedostatečný tah motorů při startu tedy způsobila buď technická závada, nebo chyba pilota. Ruské úřady v sobotu zakázaly start letounu Jak-42 z tureckého Izmiru do Moskvy, kvůli prošlé životnosti motoru.

Letečtí vyšetřovatelé ohledávají trosky letounu Jak-42D, který havaroval u Jaroslavle. (10. září 2011) | foto: Reuters

"Výsledky prvních analýz parametrických záznamů svědčí o tom, že neexistují důvody domnívat se, že kvalita leteckého kerosinu neodpovídala normám," řekl agentuře RIA Novosti mluvčí ruské agentury civilního letectví Rosaviacija.

Tragédie

Dostatečnou kvalitu paliva podle něj potvrdil i rozbor vzorků kerosinu odebraných na letišti Tunošna v Jaroslavli. Už dříve se objevily informace, že stejné palivo ve středu ráno natankoval i letoun, který bez problémů odletěl do města Norilsk.

Nekvalitní palivo bylo dosud jedním z kandidátů na hlavního viníka tragické havárie. Na letišti Tunošna stále až do odvolání platí zákaz tankování leteckého paliva, které letišti dodává místní jaroslavlská rafinérie.

Experti se dohadují o příčinách katastrofy

Podle předběžných závěrů vyšetřovatelů z Mezistátního leteckého výboru (MAK) byl bezprostřední příčinou nehody nedostatečný tah motorů při vzletu. Jeho důvodem byla buď chyba pilota, nebo selhání techniky.

Ruský pilot Vladimir Orlov, který má s letadly Jak-42 dlouholeté zkušenosti, se domnívá, že nehodu mohl způsobit špatně nastavený stabilizátor letu. Toto zařízení v ocasní části stroje zajišťuje rovnováhu letadla. 

Mezistátní letecká komise (MAK) ale tuto hypotézu v podstatě vyloučila. "Stabilizátor byl nastaven na 8,7 stupňů stoupání a vztlakové klapky byly nastaveny do vzletové polohy, uvedla na svých stránkách MAK. Někteří odborníci se domnívají, že do motoru mohl vletět pták, tato teorie se ale zdá nepravděpodobná.

Letoun s příliš starým motorem v sobotu neodstartoval

Ruská kontrolní agentura civilního letectví v sobotu zakázala start letounu Jak-42 na lince z tureckého Izmiru do Moskvy, protože agregát jednoho z motorů překročil hranici povolené životnosti. Jedná se o stejnou leteckou společnost, jejíž stroj ve středu havaroval u severoruské Jaroslavle.

Úřady proto Jak-Servisu pozastavily činnost, pět letounů typu Jak nesmí vzlétnout. Kromě nich ruské úřady zablokovaly i využívání letadel stejného typu ve třech dalších ruských leteckých společnostech.

Stroj Jak-42D havaroval ve středu krátce po startu z letiště Tunošna v 16.00 moskevského času. Svědci vypověděli, že stroj se nedokázal pořádně odlepit ze země a piloti ho vlastně zvedali až z pole. Po startu narazil do letištní antény a zřítil se na břehu Volhy.

Na palubě zahynulo 43 členů místního hokejového týmu Lokomotiv Jaroslavl včetně českých hráčů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka. Katastrofu přežili jen dva lidé, kteří nyní bojují v Moskvě o život.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Neznámí střelci zaútočili v Egyptě na koptské křesťany, kteří cestovali do...
Masakr v Gíze. Egyptští islamisté při přestřelce zabili 55 policistů

Egyptská policie se vzpamatovává z krvavého incidentu v provincii Gíza, při kterém islamističtí radikálové zabili 55 policistů. Počet mrtvých může ještě...  celý článek

Bohuslav Sobotka sleduje vystoupení předsedy ČSSD Lubomíra Zaorálka před...
Rána tradičním stranám, vzestup českého Trumpa, hodnotí svět české volby

Výsledek voleb v České republice jsou velkou ranou tradičním stranám, píší světové tiskové agentury. Reuters se pozastavuje nad neschopností ČSSD zúročit...  celý článek

Chilský básník Pablo Neruda získal v roce 1971 Nobelovu cenu za literaturu
Básník Pablo Neruda nezemřel na rakovinu, spekuluje se o vraždě

Chilský básník Pablo Neruda nezemřel na rakovinu, jak je uvedeno v úmrtním listu. Oznámil to podle agentury AFP mezinárodní tým expertů. Zatím však neodhalil...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.