Albertaceratops se pohyboval ve vyšších oblastech Kanady před 78 miliony let.

Albertaceratops se pohyboval ve vyšších oblastech Kanady před 78 miliony let. | foto: Jan Hocek, iDNES.cz

Paleontolog prozradil svůj objev: rohatého dinosaura

Student z kanadského Calgary objevil před šesti lety zkamenělinu do té doby neznámého dinosaura. Nyní svůj objev prozradil. Nad obočím vyrůstaly zvířeti skoro metrové rohy. Vědci předpokládají, že jde o mezistupeň mezi staršími druhy s dlouhými výrůstky a mladšími s krátkými rohy.

Michael Ryan, nyní pracovník clevelandského Muzea historie přírody, zveřejnil svůj objev až v aktuálním vydání magazínu Journal of Paleontology.

Dinosauří roh, široký přibližně jako lidská paže, je podobný těm, které vyrůstaly na hlavách triceratopsů.

Jenže ti jsou o deset milionů let mladší než objevený druh. Nicméně byl zařazen k poddruhu, kterému obvykle vyrůstaly zkostnatělé výčnělky nad očima.

Podle CNN odkryl první ostatky Michael Ryan v roce 2001 v jižní Albertě v Kanadě, tehdy coby student posledního ročníku univerzity v Calgary.

"Objev jsem pojmenoval albertaceratops nesmoi," říká Ryan. První část názvu připomíná oblast, kde kosti nalezl, a druhá část jméno farmáře, který paleontologům pomáhal.

Albertaceratops dosahoval délky sedmi metrů a podle výpočtů žil před 78 miliony let. Nejstarší známý severoamerický dinoasurus s dlouhými nadočnicovými výrůstky byl ještě o 12 milionu let starší. Vědci jej pojmenovali zuniceratops.