Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Padesátka ušetřila řadu životů

aktualizováno 
P r a h a - Rok po snížení povolené rychlosti v obcích na padesát kilometrů v hodině hovoří statistiky jednoznačně ve prospěch tohoto kroku: počet úmrtí při dopravních nehodách ve městech a vesnicích klesl téměř o deset procent. Jen za prvních šest měsíců letošního roku zahynulo o 54 lidí méně než za stejné období v loňském roce. Nepotvrdily se ani obavy mnohých odpůrců omezení rychlosti, podle nichž měla padesátka zhoršit dopravní zácpy ve městech. Ty sice jsou na některých místech o něco větší než před rokem, ale podle odborníků je má na svědomí spíše stoupající počet automobilů v ulicích než rychlost, kterou se pohybují.
"Čísla jednoznačně ukazují, že odpůrci omezení rychlosti neměli pravdu," říká šéf republikové dopravní policie Zdeněk Bambas. "Přestože celkový počet nehod nepatrně narostl, nižší počet mrtvých je dostatečný argument." Podobný názor má i ředitel pražské dopravní policie Zdeněk Bezouška, podle kterého měla padesátka přínos i přesto, že v Praze celkový počet nehod mírně stoupl: "Je to dáno tím, že je na silnicích stále více aut a řidičů. Na druhou stranu se díky padesátce zmírnily následky dopravních nehod," tvrdí Bezouška. Přes příznivé výsledky policisté většinou přiznávají, že omezenou rychlost rozhodně nedodržují všichni. "Lidé mají často oprávněný pocit, že se nic nezměnilo a že řidiči jezdí dál jako zvířata. Někteří tak skutečně jezdí. To se ale nejspíš změní teprve tehdy, až se úplně ucpou silnice. Nějaká změna k lepšímu určitě nastala. Není jen vidět na první pohled," tvrdí Zdeněk Bambas. "Každopádně se tím, že se snížila rychlost, připomnělo, že tady vůbec nějaký limit existuje. Mám pocit, že už se na to trošku zapomínalo," přikyvuje Karel Pospíšil z Rady vlády pro bezpečnost silničního provozu. Policisté navíc tvrdí, že kdyby měli lepší technické vybavení, počet mrtvých na silnicích by se ještě radikálně snížil. Policii navíc chybějí nejen radary, ale i možnost účinněji postihovat neukázněné řidiče. Ministerstvo vnitra proto v současnosti pracuje na zavedení takzvaného bodového systému, který by měl vstoupit v platnost kolem roku 2000. Podle něj by každý řidič za určitý přestupek dostal předem stanovený počet trestných bodů a po překročení maximální hranice by automaticky přišel o řidičský průkaz.
Během letošního a příštího roku by se měl zvýšit i počet radarů: policie dostane dalších sto padesát přístrojů. V současnosti připadá jeden radar na každý okres. "Počet měření je nedostačující. To už musí být velká smůla, aby se člověk s radarem potkal," stěžují si policisté. Ti by podle Zdeňka Bambase rádi nakoupili i jiné technické prostředky. "Potřebovali bychom například laserové pistole na měření rychlosti. Alespoň bychom tak vzali lidem iluzi, že jim pomůžou třeba detektory radarů." Policie řeší každoročně kolem milionu přestupků proti dopravním předpisům. "Náš problém ale není ani tak v tom, že by nás bylo výrazně méně, než mají policejní sbory ve vyspělých zemích. Spíš by nám pomohlo, kdyby lidé měli strach z postihu," vysvětluje jeden z policistů.
Autor:


Ondřej Vetchý: Kvůli filmu Po strništi bos jsem musel zhubnout a udělat si plešku





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Torontský starosta Rob Ford se přiznal, že v minulosti kouřil crack.
ZÁPISNÍK: Naše česká Kanada. Jak starosta řádil, lhal a měl podporu

Škromach oceňoval konspirační teorie. Srovnání: česká politika a starosta Toronta, který kouří crack, lže a pije. Boj proti drogám selhal. To jsou témata...  celý článek

Edvard Beneš před svou vilou
ZÁPISNÍK: České sebebičování. Přijali jsme Mnichov a vůbec

Obama přestal kouřit kvůli své ženě a lidem chybí nadhled. Říkáme, že jsme nejhorší a že se Beneš v roce 1938 choval jako "zbabělec".To jsou témata zápisníku...  celý článek

Miroslav Kalousek po jednání s prezidentem Milošem Zemanem.
ZÁPISNÍK: Několik slov chvály

O jednom kolegovi novináři a o nadávání na média. O české otázce a třech divadelních představeních. A také gratulace Miroslavu Kalouskovi, to jsou témata...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.