Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Boeing před pádem letěl příliš pomalu. Jednu z obětí přejeli záchranáři

  6:58aktualizováno  21:57
Sobotní havárii letadla s 307 lidmi na palubě na letišti v San Francisku asi způsobila chyba pilotů. Ti podle amerických vyšetřovatelů letěli při přistání se svým Boeingem 777 příliš nízko a příliš pomalu a snažili se to napravit až po varování od řídicí věže. Nehoda má zatím dvě oběti. Vyšetřovatelé nevyloučili, že smrt jedné z nich mohlo zapříčinit přijíždějící vozidlo záchranářů.

Jihokorejská společnost Asiana Airlines připustila, že její pilot, který při přistání řídil, neměl potřebné zkušenosti s tímto typem stroje a na letišti v San Francisku s ním přistával poprvé.

Šestačtyřicetiletý jihokorejský pilot má za sebou celkem více než 9 tisíc letových hodin, ale Boeing 777, který patří k největším dopravním letounům na světě, pilotoval jen 43 hodin.

Fotogalerie

"Je pravda, že (pilot) byl (v době havárie) v zácviku na Boeing 777," připustila mluvčí společnosti Asiana Airlines, které zničený stroj patřil. Dohlížel prý na něj zkušený instruktor, jenž letěl jako vedlejší pilot.

Na letišti v San Francisku však tento pilot s jiným typem stroje přistával již dříve, a to v letech 1999 až 2004, uvádí zpravodajská stanice CNN.

Společnost také odmítla domněnku, že by katastrofu zapříčinila technická porucha letadla. Poukázala přitom na to, že posádka ani záznamová zařízení před pádem žádný nedostatek neuvedly.

Podle vyšetřovatelů stroj letěl příliš nízko a pomalu. Americký národní úřad pro bezpečnost v letecké dopravě NTSB v pondělí večer upřesnil, že stroj letěl rychlostí 103 uzlů (přes 190 kilometrů za hodinu), předepsané minimum je přitom 137 uzlů (přes 253 km/h). V době nárazu o zem pak dosahoval stroj rychlosti 106 uzlů (přes 196 kilometrů v hodině), což znamená, že se posádka pokusila na poslední chvíli zrychlit. Podle šéfky NTSB Deborah Hersmanové byl tři vteřiny před nárazem výkon motorů pouze na 50 procentech.

Američtí vyšetřovatelé ale hodlají oficiálně upřesnit příčinu neštěstí až po ukončení své práce, která podle nich potrvá více dní. Pilota a kopilota plánují vyslechnout v pondělí, uvedl šéf jihokorejského úřadu pro letectví.

Místní komentáře označují za "malý zázrak", že z 307 lidí na palubě jich přežilo 305. Přes 180 pasažérů však utrpělo zranění a v současnosti stále zůstává 15 osob v kritickém stavu v nemocnicích. Nejméně dva lidé jsou v důsledku zranění míchy paralyzovaní.

Jednu z obětí nejspíš přejeli záchranáři

Nehodu nepřežily dvě šestnáctileté Číňanky. Čínská státní agentura Xinhua uvedla, že dívky byly spolužačky a do Spojených států mířily za studiem angličtiny. Plánovaly strávit tři týdny na letním církevním táboře v Los Angeles. 

Tělo jedné z mrtvých dívek se našlo v místě prvního kontaktu letadla se zemí, zatímco druhá oběť ležela poblíž odpadlého křídla stroje nedaleko místa, kde byli evakuováni cestující.

Zasahující koroner Robert Foucrault nevyloučil, že smrt druhé z dívek mohlo zapříčinit přijíždějící vozidlo záchranářů. "Předmětem našeho zkoumání bude, zda dívka zemřela po pádu z letadla, nebo sekundárně při incidentu," uvedl koroner pro stanici CNN. Podle sanfranciských hasičů panoval v době po nehodě u letadla značný chaos.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.