Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zatáhl jsem za špatnou páku! Zpráva potvrzuje chybu tchajwanského pilota

  14:22aktualizováno  14:22
Pilot letadla tchajwanské společnosti TransAsia, jehož nehoda si vyžádala v únoru 43 obětí, omylem vypnul jediný fungující motor stroje. Stalo se tak poté, co druhý motor vypověděl službu. Vyplývá to ze zprávy, která je součástí vyšetřování nehody. Vinu za zřícení letadla však nikomu nepřisuzuje.

Fotografie pořízená z videa zachycující pád tchajwanského letadla (4. února 2015). | foto: Reuters

O zprávě ve čtvrtek informoval zpravodajský server BBC News s odvoláním na tchajwanský úřad řízení letecké dopravy. V kokpitu podle audionahrávky panoval zmatek kvůli zhasnutí jednoho z motorů tři minuty po startu.

Kompletní zprávu (v angličtině) najdete zde

Kapitán letadla Liao Ťien-cung pak vypnul i druhý motor a svou chybu si uvědomil příliš pozdě. „Zatáhl jsem za špatnou páku,“ je slyšet vyděšený hlas jednačtyřicetiletého kapitána Liaa na nahrávce několik sekund před pádem.

Pilot se několikrát pokusil motory nahodit, ale to se mu nepodařilo. „Náraz, náraz, připravte se na náraz,“ znějí poslední děsivá slova, jež nahrávka obsahuje.

 Podle agentury Reuters ze zprávy nicméně rovněž vyplývá, že zkušený pilot Liao v květnu 2014 neuspěl u testů na simulátoru, když se zvažovalo jeho povýšení na kapitána. Stalo se tak částečně proto, že nebyl schopen správně reagovat na vypovězení motoru po startu. Vyčítána mu byla nervozita a malé sebevědomí. U druhých zkoušek loni v červnu Liao prošel.

Letadlo společnosti TransAsia odstartovalo 4. února z Tchaj-peje k letu na tchajwanské souostroví Ťin-men nacházející se v těsné blízkosti pevninské Číny. Brzy po startu se ale naklonilo na bok, po přeletu dálnice zavadilo o dálniční nadjezd a zřítilo se do řeky. Z 58 lidí na palubě se podařilo 15 zachránit. Místní média pilota po nehodě oceňovala za to, jak dokázal s letounem manévrovat mezi výškovými budovami města a navést ho k řece.

Podle expertů bylo s jedním motorem turbovrtulové letadlo ATR 72-600 dál letuschopné.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.