Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pád letounu přežívají spíše lidé ze zadních sedadel. Štěstí přeje i dětem

  16:07aktualizováno  16:07
Větší šanci přežít leteckou nehodu mají cestující sedící v blízkosti ocasu letadla. Z tragických statistik lze ale vyčíst i to, že lepší vyhlídky mají rovněž členové posádky a nezvykle často přeje štěstí v neštěstí dětem. Také včerejší pád jemenského letounu přežila pouze čtrnáctiletá dívka.

Letadla společnosti Yemenia, jejíž 152 cestujících zahynulo při nehodě airbusu | foto: Profimedia.cz

Na palubě letadla, které se včera zřítilo do Indického oceánu poblíž souostroví Komory, bylo 153 lidí. Přežila pouze čtrnáctiletá dívka. Náhoda, nebo důsledek příznivých okolností?

"Nemyslím si, že lze definovat nějaký vzorec schopnosti přežití. Je to prostě o štěstí, které také závisí na tom, jakým způsobem letadlo spadne," řekl CNN letecký expert John Eakin.

dívka z airbusu je při vědomí

Záchranáři už také v moři našli černou skříňku

Jenže podle dat shromážděných týmem Todda Curtise z nadace Airsafe.com, který analyzoval dvanáct leteckých nehod s jediným přeživším od roku 1970, vycházejí jisté skupiny z  tragédií přece jen lépe. Čtyři byli členové posádky a pět děti. Na dalekosáhlé závěry je to číslo příliš nízké, na pochybnosti o náhodě dostatečné.

Sám Curtis si tuhle typologii neumí vysvětlit. "Jedním z faktorů, který mluví ve prospěch členů posádky, je jejich pozice v odolném kokpitu," uvedl. Letušky navíc často používají i během sezení bezpečnostní pásy, doplnil jej popularizátor letectví David Noland.

Jejich kolega Eakin ovšem ukvapené závěry odmítá. "Nevěřím, že existuje nějaký určitý typ letadla nebo pozice sedadla, které vám zvýší šanci na přežití. Mnohem více to záleží na typu nehody a jejích dopadů na stroj," uvedl a upozornil na to, že někdy se všichni přeživší nacházeli v ocasu, jindy zase v přední části trupu letadla.

I černé skříňky jsou až v ocasu

Odlišný pohled nabídl Nolandův článek publikovaný před dvěma lety v magazínu Popular Mechanics. Autor v něm analyzoval dvacet nehod amerických letadel, během nichž přežila aspoň jedna osoba a zároveň někdo zemřel. Zjistil, že bezpečnější jsou sedadla v zadní části stroje. "Cestující v blízkosti ocasu mají o 40 procent vyšší šanci na přežití než ti, kteří sedí v několika prvních řadách," napsal Noland.

Ostatně ne nadarmo jsou černé skříňky v letadle umístěné na konci kabiny pro cestující, přesněji na stropě pod svislou ocasní plochou.

Podle stejného principu Noland vydedukoval, že pasažéři usazení za křídly stroje přežili při nehodách s úmrtím aspoň jedné osoby z 69 procent, zatímco cestující v první či byznys třídě se zachránili jen v 49 procentech případů.

Hlavně se dostat ven z letadla

"Přijde mi to zcela zřejmé: když narazíte v něčem, co se rychle pohybuje, předek je vždycky více rozmačkaný než zadní část," řekl CNN Noland. Dokonce i v případě jiných typů nehod, jako je sjetí z ranveje či nucené přistání, se letadlo vždy pohybuje dopředu, takže náraz schytá předek," dodal.

Připomněl i fakt, že robustní stroje typu Boeing 747 a 777 a Airbus A310 a A330 vykazují vyšší míru přežití než letouny malé.

Podle Eakina může hrát nejdůležitější roli pro přežití dostupnost únikových cest. "Pokud lidé přežijí náraz letounu, musí se vypořádat s dalším problémem - jak se z něj dostat ven," uvedl. Zmínil přitom úspěšné přistání amerického Airbusu A320 na řece Hudson v New Yorku, z něhož cestující vyvázli jen s lehkými zraněními, ačkoliv letoun se rychle naplnil studenou vodou. "To byla demonstrace toho, jak důležité je rychle uniknout," zdůraznil. - čtěte více o přistání airbusu na řece Hudson

Klíčová je i blízkost záchranného vybavení a personálu, doplnil jej Curtis. "Pokud lze požáry rychle uhasit a přeživší dopravit do nemocnice, je šance na záchranu nepoměrně vyšší."

Přesto se experti shodují, že letadla jsou dnes natolik bezpečná, že při běžném létání je pravděpodobnost nehody stále minimální.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Na Slovensku odsoudili exministry, miliardový tendr vyvěsili na nástěnku

Slovenský soud uznal dva bývalé ministry vinnými z machinací při miliardovém tendru. Uložil jim za to dlouholeté tresty. Další tři obžalované, kteří se jako...  celý článek

Cvičení afghánské armády nedaleko Kábulu (17. října 2017)
Krvavé úterý v Afghánistánu. Válka s Talibanem vstupuje do Trumpovy éry

Nekončící válka v Afghánistánu se dostává do nové fáze. Američané v rámci nové strategie stupňují nálety na Taliban a počet civilních obětí rychle roste....  celý článek

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš na předvolebním mítinku v Praze (28. září 2017)
Američané si lámou hlavu: Vydá se Babiš po volbách Orbánovou cestou?

Andrej Babiš se nápadně podobá Donaldu Trumpovi a výsledek parlamentních voleb naznačí, jestli se Česko zařadí po bok Polska a Maďarska, čímž by se evropská...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.