Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pád bitevníku zavinil pilot

  0:01aktualizováno  0:01
Armádní piloti si na čáslavském letišti vyslechnou od šéfa generálního štábu Pavla Štefky drsnou pravdu. Jejich kolega Petr Vašíček zahynul při únorové katastrově bitevního letounu L-159 proto, že fatálně chyboval: při přemetu letounu odhadl špatně výšku stroje a roztříštil se o brdské hřebeny.

Komise expertů k tomu dospěla po necelém měsíci vyšetřování. Potvrdily se tak informace, které MF DNES zveřejnila bezprostředně po nehodě.

Do Čáslavi generál letce pozval, aby s nimi detailně rozebral příčiny únorové katastrofy. "Byla to chyba pilota a já o tom dnes budu s letci diskutovat. Letoun byl v pořádku," řekl Štefka.

Zejména z analýzy černé skříňky, která zaznamenává několik set důležitých údajů o letu stroje, odborníci poznali, že všechny systémy letadla pracovaly bezvadně.

Z černé skříňky komise vyčetla i to, že Vašíček se pokusil na poslední chvíli katapultovat. Za madla vystřelovacího systému však zatáhl až v době, kdy s břichem stroje škrtal o koruny smrků.

"A to už mu nebylo pomoci. Nějakou tu desetinku vteřiny totiž trvá, než katapultážní systém odhodí kryt kabiny a zažehne vystřelovací motory pilotovy sedačky," vysvětluje expert, který je o příčinách nehody informován.

Asi si myslel, že to zvládne
"Už se nedozvíme, proč se pilot pustil do osudného manévru při testování palubních kanonů v tak malé výšce, když oba přemety předtím zvládl perfektně. Nehlásil totiž žádný problém. Možná si myslel, že to zvládne, ale pak asi poznal, že už ne. To už musel vidět, jak se přibližují stromy," dodává Štefka.

K vybrání přemetu scházelo pilotovi ještě asi dvě stě metrů. Vašíček měl začít přemet v deseti tisících stopách, ale pustil se do něj už v osmi tisících.

Experti si promítli záznamy černé skříňky pomocí speciálních programových modulů na monitoru, kde jim zobrazené letadlo detailně předvedlo Vašíčkovu chybu.

Generál Štefka připustil, že pilot mohl chybovat i proto, že si byl sám sebou příliš jist. Na novém stroji nalétal sice v posledním době stovky hodin, ale celkově jich měl jen asi 1300.

Nepatřil tedy ke zkušeným letcům a jeho nezkušenost se projevila i v tom, že si neuvědomil nebezpečí. Lety strojů L-159 Štefka po měsíční pauze dnes obnovil.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Vězně ve výkonu trestu ve věznici Oráčov na Rakovnicku v těchto dnech...
Vězni dostanou přidáno. Pár stovek jim nepomůže, mají statisícové dluhy

Pracující vězni mají od dubna příštího roku dostat přidáno. Stát věří, že díky tomu ubude těch, které hned po propuštění semelou staré dluhy a vrátí se proto...  celý článek

Uvnitř jednoho z krytů.
Chemička je plná nevyužívaných krytů, při havárii je dnes lepší zmizet

Součástí areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova je třináct krytů. Většina jich pochází z druhé světové války, kdy sloužily při náletech. Dva kryty přibyly pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.