Finanční krizi, která vypukla v roce 2007, neustále poznamenávají pomýlené názory a nahodilá politická opatření. Ministerstvo financí Spojených států se ovšem dopustí přehmatu historických a katastrofálních rozměrů, pokud odmítne sanovat tři velké americké automobilky.
Nenechte se mýlit. Pokud detroitská "velká trojka“ zbankrotuje, dostaví se vskutku zničující bouře, která přinese kolaps reálné ekonomiky i finančního sektoru. Vzhledem k této hrozbě lze prostředky na finanční sanace, jejichž vyčlenění schválil Kongres, legitimně použít na podporu výrobců automobilů. Skutečnost, že ministerstvo financí tento krok odmítá, je epochální chybou, která hrozí vyvolat všeobecnou katastrofu, jejíž důsledky se rozšíří daleko za americké břehy.
Přívrženci sanace velké trojky zdůrazňují obrovské ztráty pracovních míst v případě, že se naplní scénář bankrotů, přičemž nepůjde pouze o pracovní místa zajišťovaná samotnými automobilkami, ale i o pracovní místa u dodavatelů součástek, prodejců automobilů, dopravců a reklamních agentur.
Páteř americké výroby
Tyto ztráty se poté na místní i celostátní úrovni znásobí. Ztracené mzdy sníží spotřebu, což vyvolá zánik dalších pracovních míst, přičemž uzavírání továren omezí investice a tím zasáhne zaměstnanost v sektoru kapitálového zboží. Ztracené příjmy zároveň stlačí daňové výnosy, což bude mít za následek snížení zaměstnanosti ve veřejném sektoru.
spirála kolapsuKdyby automobilky zbankrotovaly, pojišťovací průmysl, který je pravděpodobně velkým držitelem zmíněných dluhů, by rychle sklouzl do spirály kolapsu. Zasaženy by byly i penzijní fondy, |
Výrobci automobilů se navíc významně podílejí na snižování obchodního schodku a jejich zánik by mohl vyvolat další vlnu dovozů. Automobilky jsou rovněž páteří americké výroby, neboť stimulují pokroky ve výrobních technologiích, které budou zapotřebí, pokud se má stát Amerika světovou jedničkou v nadcházející revoluci "zelené“ dopravy. Kromě toho je velká trojka životně důležitá pro americkou národní bezpečnost, poněvadž zajišťuje dodávky důležitých vojenských dopravních prostředků. A nezapomínejme ani na to, že bankrot bude znamenat obrovské náklady pro vládní agenturu Pension Benefit Guaranty Corporation (PBGC) poskytující záruky proti platební neschopnosti zaměstnavatele, což dále zhorší fiskální vyhlídku.
Krachy dalších podniků
Toto vše je pravda. Ani tak rozsáhlý výčet argumentů však neuvádí, jakou spoušť by bankrot velké trojky napáchal na finančních trzích. Těžce vybojované úspěchy při stabilizaci finanční soustavy by rázem přišly vniveč.
Velká trojka i jejich odnože zabývající se financováním automobilů (například GMAC) jsou obrovskými dlužníky, jejichž závazky jsou rozprostřeny po celém finančním systému. Kdyby zbankrotovaly, pojišťovací průmysl, který je pravděpodobně velkým držitelem zmíněných dluhů, by rychle sklouzl do spirály kolapsu. Zasaženy by byly i penzijní fondy, což by přineslo další náklady pro PBGC.
Největší škody však může napáchat trh swapů úvěrového selhání (CDS), který poslal k zemi AIG. Na dluhopisy firem GM, Ford, Chrysler a GMAC byly bezpochyby vsazeny obrovské částky a bankrot by se stal spouštěcím mechanismem CDS, který by vyžadoval splacení těchto dluhopisů. Bankrot velké trojky by navíc způsobil krachy dalších společností, což by mohlo vyvolat lavinu finančních škod, neboť by klesla hodnota jejich dluhopisů i akcií a to by uvedlo do pohybu další CDS. Toto je katastrofický scénář, při jehož naplnění by se mohl opakovat krach z roku 1929.
Riskujeme depresi?
Odpůrci sanace znovu oprašují nejhorší formu konzervativního ekonomického myšlení, které Ameriku do této svízelné situace dostalo. Kvůli opozici vůči aktivní intervenci Federálního rezervního systému a ministerstva financí si tyto úřady jen pomalu uvědomovaly, že pouhé "ohrazování“ komerčních bank nemůže finanční systém zachránit. Dnes zase nedokážou pochopit finanční důležitost velké trojky.
Na povrch se dere také konzervativní nevraživost vůči odborům. Byla to však právě slabost odborů, která způsobila stagnaci mezd a donutila Ameriku spoléhat se na inflaci cen dluhů a aktiv jako na motor růstu.
kdo je vinenK současnému stavu automobilek přispěla také hospodářská politika. |
Další výtka konzervativců se opírá o argument, že sanace by byla porušením pravidel volného obchodu. Právě tato pravidla však přiživila obchodní schodky, které destabilizovaly a podkopaly americkou ekonomiku. Realita je taková, že globální ekonomické dopady bankrotu velké trojky by na světovém obchodě napáchaly daleko větší škody.
A konečně vyrukovali konzervativci se starou historkou o morálním hazardu, aby mohli tvrdit, že sanace by proměnila americkou průmyslovou výrobu v trvalého žebráka o vládní prostředky. Ve skutečnosti však firmy lobbují v Kongresu za protekci a daňové úlevy odjakživa a zkušenost s Lehman Brothers prokázala, jak bláhové je plést si podobenství o morálním hazardu s krizovým řízením.
V Detroitu bezpochyby existují kolosální problémy a šéfy automobilek velké trojky by nikdo rozhodně nemohl vinit z přemíry fantazie. K současnému stavu jejich firem však přispěla také hospodářská politika, neboť obchodní dohody a nadhodnocený dolar stimulovaly dovozy automobilů a nedůsledná energetická a ekologická politika dusila inovace.
To vše se musí napravit. Obětí velké trojky však nedosáhneme ničeho a zároveň budeme riskovat tragickou hospodářskou depresi.
© Project Syndicate, 2008.
Thomas I. PalleyAutor působil jako hlavní ekonom Americko-čínské ekonomické a bezpečnostní hodnotící komise. Je autorem knihy Post-Keynesian Economics (Postkeynesiánská ekonomika). |