Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Letecká škola Lufthansy věděla o depresích kopilota zříceného airbusu

  17:02aktualizováno  22:03
Německý národní letecký dopravce Lufthansa v úterý přiznal, že její leteckou školu kopilot zříceného airbusu Andreas Lubitz o svých depresích informoval. Současně oznámil, že ruší oslavy 60. výročí poválečného obnovení firmy. Lufthansa také vyhradila na odškodnění obětí a další výdaje spojené s havárií airbusu na jihu Francie částku 300 milionů dolarů, v přepočtu téměř 7,6 miliardy korun.

Trosky airbusu Germanwings na jihu Francie (26. března 2015) | foto: Reuters

Lubitz o svých zdravotních problémech informoval poté, co na několik měsíců výcvik přerušil a opět v něm chtěl pokračovat. Tehdejší dopravní pilot ve výcviku v roce 2009 škole zaslal e-mail, v němž informoval o „odeznělé epizodě těžké deprese“.

Z lékařských zpráv, které Lubitz doložil, přitom údajně vyplývalo, že už je zdravotně způsobilý k pilotování. Lufthansa rovněž oznámila, že e-mailovou korespondenci předala vyšetřujícímu státnímu zastupitelství v Düsseldorfu.

Lubitzův zdravotní stav je středem zájmu v souvislosti s vážnými psychickými problémy a sebevražednými sklony, kterými pilot v minulosti trpěl. Lubitz podle dosavadní verze znemožnil kapitánovi airbusu přístup do pilotní kabiny a záměrně navedl stroj k nárazu do hor (více zde).

Z úcty k obětem Lufthansa ruší oslavy

Firemní oslavy plánované na 15. dubna se neuskuteční. Místo toho o dva dny bude Lufthansa pro své zaměstnankyně a zaměstnance přenášet státní pietní akt z kolínského dómu,  informoval provozovatel zříceného letounu, dceřiná společnost Lufthansy Germanwings.

Při ceremoniálu budou na oběti katastrofy z 24. března vzpomínat příbuzní a přátelé. Šéf koncernu Carsten Spohr zřícení airbusu označil za nejtragičtější den v 60letých dějinách podniku.

Fotogalerie

Lufthansa zahájila provoz v roce 1955, tedy deset let po konci 2. světové války a po likvidaci původní Lufthansy, která byla založena v roce 1926. Firma začínala se zhruba 2 000 pracovníky, dnes jich koncern kotovaný na německé burze má zhruba 118 000, z toho 70 000 v Německu. 

Aerolinky podle německého deníku Handelsblatt na odškodnění příbuzných obětí a další výdaje spojené s následky havárie vyhradily 300 milionů dolarů. Obvyklé odškodné při katastrofách spojených s dopravními letouny podle listu činí okolo milionu dolarů na pasažéra.

Pátrání pokračuje

Týmy v terénu mezitím podle francouzské policie po týdnu dokončily vyzvedávání pozůstatků 150 obětí. „V zóně nárazu už nejsou žádná těla,“ řekl dnes agentuře AFP zástupce četnictva Jean-Marc Ménichini.

Z nalezených vzorků se dosud podařilo získat genetické informace 78 mrtvých. Identifikace obětí, kvůli níž nyní musí vzorky pro analýzu DNA poskytnout vyšetřovatelům pozůstalí, má být podle francouzského prezidenta Françoise Hollandea hotová do konce týdne.

Týmy také pokračovaly v pátrání po černé skřínce s technickými údaji o letu. Policisté a další lidé pátrající v oblasti pádu stroje nalezli podle agentury AFP dosud na 4000 kusů a úlomků stroje. Skříňku zaznamenávající technické údaje letu se podle něj zatím nepodařilo nalézt a je pravděpodobné, že se nalézá pod viditelnou úrovní terénu.

Pád airbusu ve Francii

 V terénu byly rovněž dva francouzské vrtulníky, které z výšky prohledávají okolí zóny vytyčené pro pozemní pátrání a hledají části stroje, které mohly skončit ve větší vzdálenosti od místa pádu. V průběhu dne se k nim přidaly dvě německé vojenské helikoptéry.

Vyloučena není ani technická závada

Hlavní linie vyšetřování se stále zaměřuje na sedmadvacetiletého německého druhého pilota Andrease Lubitze, který je podezřelý z úmyslného zavinění pádu letounu.

Vyloučena ale stále není ani technická závada stroje, kvůli níž se letečtí experti pokoušejí z první nalezené černé skříňky zaznamenávající zvuky v kabině a dalších dostupných záznamů podrobně analyzovat každý okamžik letu.

Stroj na trase z Barcelony do Düsseldorfu se zřítil v obtížně přístupné části francouzských Alp u Seyne-les-Alpes minulé úterý dopoledne. Na palubě byli především cestující z Německa a Španělska; nikdo ze 150 lidí katastrofu nepřežil.

Více než tři stovky rodinných příslušníků obětí se nyní vyrovnávají s tragédií v hotelu v Marseille, asi 150 kilometrů jihozápadně od místa neštěstí, kde o ně pečují desítky psychologů, lékařů i duchovních.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.