Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Výpisy zákroků: muž byl u gynekologa, ortoped si účtoval péči psychiatra

  13:58aktualizováno  13:58
Pacienti si mohou u zdravotních pojišťoven zkontrolovat, kolik stála zdravotní péče, kterou čerpali, a jaké si lékaři vyúčtovali výkony. Například jeden klient Všeobecné zdravotní pojišťovny tak zjistil, že se loni mimo jiného podrobil i preventivní gynekologické prohlídce. Jiné pojišťovně zase ortoped vykazoval i psychiatrickou péči. Ne vždy ale chyby vznikají úmyslně.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Pětatřicetiletý inženýr Pavel Š. ze středních Čech chtěl vědět, jakou péči o něj v uplynulém roce lékaři vykázali Všeobecné zdravotní pojišťovně. A na výpisu objevil mimo jiné preventivní gynekologickou prohlídku. „Podobných případů, i když ne vždy tak křiklavých, oznámí ročně klienti několik stovek,“ popsal kuriózní případ mluvčí pojišťovny Oldřich Tichý.

Velká část nesrovnalostí, na které klienti upozorní, se podle něho při následném prověřování vysvětlí jako administrativní nedopatření. „Stačí, když se lékař přepíše například v jedné číslici rodného čísla klienta a už vykáže péči na někoho jiného. Stejně tak stačí jeden překlep v číselném kódu výkonu,“ vysvětlil Tichý a doplnil, že stejně se vysvětlil i zmiňovaný případ muže, na kterého gynekolog omylem vykázal preventivní prohlídku.

Lidé se bojí hněvu „pana doktora“

Pokud klienti zjistí ve svém přehledu nesrovnalosti, měli by podle Tichého co nejdříve informovat VZP, která vše prošetří. „Bohužel, stále je jen malé procento lidí, kteří chtějí situaci řešit. Klienti se obávají reakce ‚svého pana doktora‘, se kterým si to nechtějí rozházet,“ poznamenal mluvčí. Pojišťovně mohou klienti pomoci odhalit případné nesrovnalosti a případně ušetřit i peníze.

Například klienti Oborové zdravotní pojišťovny (OZP) za prvních šest týdnů letošního roku reklamovali zdravotní péči za milion korun. Reklamaci podalo na tisíc klientů prostřednictvím portálu Vitakarta online, který umožňuje kontrolu výdajů, které za klienta zaplatila zdravotní pojišťovna lékařům, nemocnicím, lékárnám, lázním a dalším zařízením.

Nejčastější připomínky jsou zhruba tři: klienti danou péči nečerpali, v daný den u lékaře nebyli nebo lék, který se objevil ve výpisu, jim nikdy nebyl předepsán.  

„Počet klientů, kteří zkontrolovali péči online, je ale daleko vyšší. Do poloviny února to bylo více než 20 tisíc lidí, kteří kontrolovali péči za 200 milionů Kč,“ doplnil mluvčí OZP Mario Böhme.

Někdy jde o úmysl, někdy o překlep

Vykázanou péči si mohou zkontrolovat i klienti Vojenské zdravotní pojišťovny (VoZP). „Každý klient si může požádat písemně, nebo zajít na pobočku a tam tyto informace získá,“ upřesnil mediální a marketingový manažer VoZP Richard Medek. Letos už vydali zhruba sedm tisíc výpisů a na tři stovky klientů péči za loňský rok reklamovaly.

U soudu tak skončil případ, kdy primariát ortopedického oddělení jedné nemocnice pojišťovně vykazoval speciální vložky do bot zhruba za 2 000 korun a pacienti dostávali vložky obyčejné za asi 120 korun. Škoda se odhaduje na desetitisíce.

„V dalším případě měl lékař ortopedickou rehabilitaci a zároveň i psychiatrickou ambulanci,“ popsal Medek další případ. U všech pacientů, kteří přišli na rehabilitaci, pak lékař pojišťovně vykazoval i psychiatrickou diagnózu. „Například jedna soudkyně, která podstoupila rehabilitaci, pak zjistila, že má i psychiatrickou diagnózu, což se ale neslučuje s výkonem jejího povolání,“ doplnil mluvčí. I tento případ zdravotní pojišťovna předala soudu.

Medek připomněl, že někdy se chyby stanou i neúmyslně a mohou za ně překlepy v číselných kódech. „Léta, už s úsměvem, řešíme případ jedné pražské gynekoložky, u které se pravidelně objevují pacienti s prostatou,“ doplnil.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.