Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ovzduší v centru je čím dál horší

  8:34aktualizováno  8:34
Praha - Zatímco před deseti lety nejvíc znečišťovaly ovzduší v metropoli kotelny a spalovny, nyní je jednoznačně předčila auta. Hlavně kvůli nim houstne nepříjemný zápach v ulicích a obyvatele trápí smog. Loňské statistiky však přinášejí i dobré zprávy: mimo hlavní komunikace koncentrace škodlivin klesají.

Nicméně podle ročenky o životním prostředí, kterou magistrát v těchto dnech zveřejnil, jsou oxidy dusíku obsažené ve výfukových plynech nejvýznamnější znečišťující látkou v pražském ovzduší.

"Na výrobce aut sice normy tlačí, aby vznikaly stále kvalitnější a k ovzduší šetrnější motory, ale na druhé straně jezdí v Praze stále více vozů," upozorňuje vedoucí oddělení ochrany ovzduší magistrátu Josef Janota.

To potvrzují i čísla: v roce 1990 po Praze jezdilo 340 tisíc osobních aut, vloni to bylo už téměř 630 tisíc. Nejzatíženější je okolí velkých křižovatek a hlavních komunikací - magistrály, Jižní spojky či Barrandovské spojky. Na těchto místech projede více než sto tisíc vozů denně.

Kudy projíždí nejvíce aut denně

- Jižní spojka v úseku 5. května - Vídeňská                113 tisíc
- Barrandovský most                       105 tisíc
- Wilsonova ulice u Masarykova nádr.                      103 tisíc

křižovatky:
- 5. května - Jižní spojka                    172 tisíc
- Jižní spojka - Vídeňská                142 tisíc
- Strakonická - Barrandovský most                      135 tisíc

Lidem způsobují škodliviny z dopravy velké potíže. "Cítí se v obdobích smogu oslabení, mohou je pálit oči, smog provokuje kašel, a dokonce i astmatické záchvaty nebo alergie," shrnuje ředitel městské hygienické stanice Jaromír Sobota.

Některé organizace stále nejsou spokojeny s tím, jak se magistrát stará o životní prostředí. "Město by mělo regulovat dopravu už na vjezdu, říkat motoristům: Ano, my vás v centru strpíme, ale bude to pro vás nevýhodné. Zatím je spíš láká," myslí si předsedkyně sdružení Pražské matky Michaela Valentová.

Ani v podpoře hromadné dopravy není magistrát příliš úspěšný. Tramvaje či metro vozí od roku 1990 stále méně lidí.

Největší zdroje emisí

- teplárna Malešice
- cementárna Radotín
- teplárna Holešovice
Naopak příznivý vývoj na pražské ovzduší má pokles počtu kotelen na sídlištích. Koncem devadesátých let začaly mizet. Například z Jižního Města se ztratilo přes třicet kotelen díky napojení domácností na teplovodnou síť Mělník - Praha. Podobně se mění dodávka tepla v Krči a Modřanech. "V dalších letech už nebude úbytek tak výrazný. Ale snažíme se, aby se na zmíněnou soustavu napojily i Štěrboholy a Letňany," upozorňuje Janota z odboru životního prostředí pražského magistrátu.

Vysoké komíny největších znečišťovatelů rozšiřují škodliviny daleko do okolí. "Daleko míň nebezpečné je bydlet pod malešickým komínem než v centru u rušné ulice," říká Jaroslav Šolc, který na magistrátu připravuje ročenky o životním prostředí.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předseda Pirátů Ivan Bartoš  odevzdal svůj hlas ve volbách do Poslanecké...
Politici už odvolili. Člen komise v Pardubicích se musel převléci

Češi po čtyřech letech vybírají poslance. V první den voleb dorazily více než dvě pětiny voličů. Hlasovací lístek odevzdali i předsedové politických stran....  celý článek

Prezident Miloš Zeman a jeho žena Ivana volili v Praze na Lužinách v ZŠ...
Volil jsem Čecha, řekl Zeman. Šanci dá tomu, kdo dostane nejvíc hlasů

Prezident Miloš Zeman volil v pátek v podvečer spolu se svou ženou Ivanou v Praze na Lužinách. „Volil jsem Čecha," řekl prezident poté, co odvolil. Možná i...  celý článek

Volební superdebata iDNES.cz a MF DNES v pražském hotelu InterContinental. (10....
ANALÝZA: Kudy se Česko může vydat, až rozhodnou voliči

Už teď je pravděpodobné, že změť různých názorů zaznívajících z Poslanecké sněmovny bude po volbách ještě o něco pestřejší než dosud a že ve Sněmovně může být...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
Účetní Asistent - Fakturace

Grafton Recruitment Praha
Praha
nabízený plat: 24 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.