Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ovládnou lodní dopravu v ČR rejdařství z EU?

  9:34aktualizováno  9:34
Předáme neuváženým konkurzem na Československou plavbu labskou svou lodní dopravu konkurenčním rejdařstvím z EU? Ovládnou trh s nejekologičtější a nejlevnější přepravou zboží s jediným spojením ČR s moři a oceány světa kupříkladu Holanďané? Takové dilema hrozí díky konkurznímu řízení na ČSPL, které umožnil nový majoritní vlastník po IPB svým nezájmem rozvíjet dále podnik ve složité situaci za bohabojných státních záruk, kdy konkurzem se dostane ke svým penězům rychleji. Na svém se jistě podepsal i nezájem státu o převzetí ČSPL Konsolidační agenturou. Jenom jaksi pozapomněl díky euforii zahledění se do sebe vládních představitelů, že při vstupu do EU budeme moci provozovat tolik plavidel, s kolika do EU vstoupíme.
Pokud tedy díky nezájmu státu ČSPL snížila své stavy někdejších 300 plavidel na současných zhruba 120 plavidel, což při krachu tzv. partikulářů, kteří si plavidla pronajali, již také není skutečnost, pak se lehce může stát, že rejdařství v konkurzu koupí konkurenční firmy z EU a rozprodají lodě svým dceřinným společnostem v zahraničí, nebo je dále zruší a nebudou provozovat. Tím vstoupí ČR do EU s minimálním počtem lodí, který se nebude moci zvyšovat a zdejší vodní cesty ovládnou rejdařství z EU. Jistě nám rádi v lodní dopravě vypomohou a získají nové trhy.
Je tady samozřejmě ještě druhá varianta, kdy konkurz byl dohodnutý s vládou ČR či FNM a byl záměrem zbavit se konkurzem minoritních akcionářů z kupónové privatizace tak jako se to stalo i v jiných podnicích. Dluh ČSPL se částečně zaplatí z výnosu z konkurzu, zbytek doplatí stát z kapes daňových poplatníků. Rejdařství koupí za nízkou cenu kupříkladu firma lobující u současné vlády. Není náhodou, kdy probíhá likvidace ruského dluhu formou dodávky lodí vhodných pro říční i námořní přepravu. Není ani náhodou náhlý zájem premiéra o majetek rejdařství v Hamburku.
Přitom  loděnice v Chvaleticích je prosperující a  komplikovaného přesunu lodě  pro holandského obchodního partnera jsme si mohli povšimnout ve zprávách TV. ČSPL díky pozastavení splátek dluhu se stává prosperující společností a přeprava zboží roste. Poptávka po přepravě v ČR je pět milionů tun.
Každý stát v EU si chrání a podporuje lodní dopravu. V případě sucha pomáhá těmto společnostem dotacemi. Zato u nás vláda krátkozrace vypomohla dotacemi v letech sucha 1999 a 2000 pouhými 83 miliony rejdařům, kdy ztráty z vodní dopravy byly vyčísleny na 500 milionů. Přitom vodní světová síť zažívá i v zemích EU  velký boom. Nezbývá  než věřit, že se nová vláda bude chovat pragmaticky a zváží nutnost konkurzu i ochranu lodní dopravy v ČR před konkurencí tak, jako to dělají ostatní okolní státy směrem na západ od nás. 
 
Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Volební lídr ČSSD, ministr zahraničí Lubomír Zaorálek, a ministryně práce a...
Kdo nechce lidem platit slušnou mzdu, je darebák, prohlásil Zaorálek

Práce má motivovat, kdo to myslí vážně, měl by nás podpořit, hájil ministr zahraničí a volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek plán znovu navýšit minimální mzdu. A...  celý článek

Hroch Karl Wilhelm po příjezdu do dvorské zoo zkoušel nový výběh se staršími...
Dvorská zoo přišla o mladého hrocha. Uhynul zřejmě po kousnutí od samice

V zoo ve Dvoře Králové nad Labem uhynul dvouletý samec hrocha Karl Wilhelm. Utrpěl zranění v tříslech zadní nohy, kvůli němuž dostal otravu krve. Hodně toho...  celý článek

V Kardiocentru Vysočina sídlícím v jihlavské nemocnici umí upravit srdeční...
Lidé budou moci mít tři měsíce placené volno na ošetřování příbuzného

Lidé budou mít nově nárok na tříměsíční placené volno na péči o vážně nemocné příbuzné. Vládní návrh zákona, který to umožní, schválil ve středu Senát. Chybí...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.