Je tady samozřejmě ještě druhá varianta, kdy konkurz byl dohodnutý s vládou ČR či FNM a byl záměrem zbavit se konkurzem minoritních akcionářů z kupónové privatizace tak jako se to stalo i v jiných podnicích. Dluh ČSPL se částečně zaplatí z výnosu z konkurzu, zbytek doplatí stát z kapes daňových poplatníků. Rejdařství koupí za nízkou cenu kupříkladu firma lobující u současné vlády. Není náhodou, kdy probíhá likvidace ruského dluhu formou dodávky lodí vhodných pro říční i námořní přepravu. Není ani náhodou náhlý zájem premiéra o majetek rejdařství v Hamburku.
Přitom loděnice v Chvaleticích je prosperující a komplikovaného přesunu lodě pro holandského obchodního partnera jsme si mohli povšimnout ve zprávách TV. ČSPL díky pozastavení splátek dluhu se stává prosperující společností a přeprava zboží roste. Poptávka po přepravě v ČR je pět milionů tun.
Každý stát v EU si chrání a podporuje lodní dopravu. V případě sucha pomáhá těmto společnostem dotacemi. Zato u nás vláda krátkozrace vypomohla dotacemi v letech sucha 1999 a 2000 pouhými 83 miliony rejdařům, kdy ztráty z vodní dopravy byly vyčísleny na 500 milionů. Přitom vodní světová síť zažívá i v zemích EU velký boom. Nezbývá než věřit, že se nová vláda bude chovat pragmaticky a zváží nutnost konkurzu i ochranu lodní dopravy v ČR před konkurencí tak, jako to dělají ostatní okolní státy směrem na západ od nás.