Odborový svaz letových dispečerů CZATCA zareagoval v nedělním prohlášení na Ovčáčkovo páteční vyjádření pro Radiožurnál, že Řízení letového provozu dalo přednost jinému letu, a prezidentský let tak musel čekat na odletové dráze.
„Státně důležitému letu CEF01 bylo umožněno pojíždět k vzletové a přistávací dráze okamžitě po žádosti posádky o pojíždění a následný vzlet byl povolen tak, aby nebyla narušena bezpečnost letového provozu,“ napsal v prohlášení na Facebooku prezident odborového svazu Tomáš Martinec.
„Prohlášení tiskového mluvčího prezidenta České republiky Jiřího Ovčáčka vnímáme jako lživá a účelová, poškozující dobrou profesní pověst řídících letového provozu České republiky,“ uvedl v závěru.
Záběry na ruzyňskou ranvej z 13. října v čase 10:42 až 10:46:
Podle Ovčáčka je prohlášení odborů hrubě neprofesionální. Na Twitteru uvedl, že jej ze lži obviňují bez „jednoho jediného důkazu“.
Generální ředitel Řízení letového provozu (ŘLP) Jan Klas v pondělním prohlášení uvedl, že „nadále stojí za bezchybným postupem řídících letového provozu a je schopen všechny skutečnosti týkající se letu CAF 001 obhájit před odborným orgánem, který je ze zákona pověřen vyšetřováním případné události v letovém provozu“.
Zároveň vyzval zainteresované, aby spor dále neeskalovali a byli zdrženliví při komentářích do médií.
Už v pátek mluvčí ŘLP Richard Klíma řekl, že státní letoun se oproti původnímu letovému plánu nijak nezpozdil a k upřednostnění jiného letu nedošlo. „Všechny tyhle skutečnosti jsou podložené hlasovými i radarovými záznamy, která má náš podnik za povinnost uchovávat,“ dodal Klíma. Vládní speciál podle něj naopak dostal přednost.
Ovčáček původně pozdní příjezd české delegace, jejíž součástí byl kromě Zemana i jeho předchůdce Václav Klaus, zdůvodňoval špatným počasím při letu do Bratislavy (více o pohřbu a zpoždění zde).
Jeho slova však odmítlo bratislavské letiště i ŘLP. „Všechny lety byly vybavovány podle letových plánů. Nezaznamenali jsme žádné nestandardní povětrnostní podmínky,“ uvedla mluvčí bratislavského letiště M. R. Štefánika Veronika Ševčíková. (více zde)
Přepis záznamu radiové komunikace řídících provozu- z dat serveru www.liveatc.net přepsal Miroslav Matuška V Praze se používá jedna vzletová a přistávací dráha na přílety i odlety, takže v jeden čas může probíhat pouze jedna z těchto operací + bezpečnostní rozestupy. Přistávající letadlo musí nejdříve dráhu opustit, aby bylo možné s dalším odstartovat. (a tedy ani nemůže na dráze stát "zdržované" letadlo, protože by se tím zablokovalo celé letiště). Sekvencí letadel se pak rozumí pořadí letadel, v jakém dráhu využívají (typicky přílet1-odlet1-přílet2-odlet2...) Legenda: CTN321 - jiné letadlo na odletu z Prahy (těsně před vzletem) TVS106 - jiné letadlo na příletu do Prahy (těsně před přistáním) CAF001 - letadlo s delegací prezidenta do Bratislavy CAF001 stojící u Terminálu 3 se přihlašuje 10:34:18 na frekvenci GND (GROUND). Ihned dostal povolení pojíždět k odletové dráze přes pojezdové dráhy P-L-F-E V mezičase řídící GND pozastavuje ostatní pojíždějící letadla, aby daly CAF001 přednost. CAF001 dojede v čase 10:41:41 k dráze a dostává instrukci přeladit na Věž (TOWER,TWR) Komunikace na frekvenci TWR (včetně komunikace před přihlášením CAF001): 10:39:12 CTN321 se ohlašuje, zatím ne zcela připravený ke vzletu 10:39:29 TVS106 se ohlašuje jako připravený k přistání (letadlo pomalu klesající na zem usazené v ose dráhy) 10:40:10 TWR uděluje příkaz pro let TVS106, který je krátce před přistáním, aby zpomalil a tím udělal v sekvenci místo pro vzlet CTN321 10:40:30 CTN321 se ohlašuje, nyní již jako plně připravený ke vzletu 10:41:06 TWR uděluje povolení CTN321 ke vstupu na dráhu a být připraven k okamžitému startu (čeká se jen na to, až předchozí letadlo po přistání opustí dráhu) 10:41:33 TWR uděluje povolení k okamžitému startu letadlu CTN321 10:41:51 CAF001 se přihlašuje na frekvenci TWR jako připravený ke vzletu. ----Až od teď je TWR schopen dávat CAF001 instrukce a zařadit ho do sekvence. Nicméně nemůže ignorovat letadlo, které přilétlo dříve, protože to tak jednoduše ve vzduchu nezastaví. 10:41:58 TWR uděluje CAF001 instrukci čekat před vstupem na dráhu kvůli letadlu TVS106, protože to už je těsně před přistáním 10:42:06 TWR uděluje letadlu TVS106 povolení přistát 10:42:50 TWR informuje jiné letadlo (SWR148W) před odletem, že bude pro vzlet až druhý v pořadí (protože nejdříve vzletí VIP let - CAF001) 10:44:03 TWR uděluje CAF001 povolení ke vstupu na dráhu (ale ještě je potřeba čekat, až právě přistálé TVS106 dráhu uvolní) 10:45:38 TWR uděluje CAF001 povolení ke startu (protože TVS106 dráhu právě uvolnilo) |