Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ovčáček lže, zlobí se letoví dispečeři. Nemají důkazy, kontruje mluvčí

  12:03aktualizováno  12:12
Letoví dispečeři se ostře ohradili vůči tvrzení prezidentova mluvčího Jiřího Ovčáčka, že Řízení letového provozu může za pozdní příjezd Miloše Zemana na čtvrteční pohřeb slovenského exprezidenta Michala Kováče. Jejich odborový svaz vydal prohlášení, podle kterého Ovčáček lže. Mluvčí Hradu kritiku odmítá.

Jiří Ovčáček, mluvčí prezidenta Miloše Zemana (4. 11. 2014) | foto:  Dan Materna, MAFRA

Odborový svaz letových dispečerů CZATCA zareagoval v nedělním prohlášení na Ovčáčkovo páteční vyjádření pro Radiožurnál, že Řízení letového provozu dalo přednost jinému letu, a prezidentský let tak musel čekat na odletové dráze.

„Státně důležitému letu CEF01 bylo umožněno pojíždět k vzletové a přistávací dráze okamžitě po žádosti posádky o pojíždění a následný vzlet byl povolen tak, aby nebyla narušena bezpečnost letového provozu,“ napsal v prohlášení na Facebooku prezident odborového svazu Tomáš Martinec.

„Prohlášení tiskového mluvčího prezidenta České republiky Jiřího Ovčáčka vnímáme jako lživá a účelová, poškozující dobrou profesní pověst řídících letového provozu České republiky,“ uvedl v závěru.

Záběry na ruzyňskou ranvej z 13. října v čase 10:42 až 10:46:

Podle Ovčáčka je prohlášení odborů hrubě neprofesionální. Na Twitteru uvedl, že jej ze lži obviňují bez „jednoho jediného důkazu“.

16.října 2016 v 23:29, příspěvek archivován: 17.října 2016 v 10:56

Prohlášení odborů ŘLP je mimořádně a hrubě neprofesionální, protože obviňuje ze lži bez předložení byť jednoho jediného důkazu.

Generální ředitel Řízení letového provozu (ŘLP) Jan Klas v pondělním prohlášení uvedl, že „nadále stojí za bezchybným postupem řídících letového provozu a je schopen všechny skutečnosti týkající se letu CAF 001 obhájit před odborným orgánem, který je ze zákona pověřen vyšetřováním případné události v letovém provozu“.

Zároveň vyzval zainteresované, aby spor dále neeskalovali a byli zdrženliví při komentářích do médií.

Fotogalerie

Už v pátek mluvčí ŘLP Richard Klíma řekl, že státní letoun se oproti původnímu letovému plánu nijak nezpozdil a k upřednostnění jiného letu nedošlo. „Všechny tyhle skutečnosti jsou podložené hlasovými i radarovými záznamy, která má náš podnik za povinnost uchovávat,“ dodal Klíma. Vládní speciál podle něj naopak dostal přednost.

Ovčáček původně pozdní příjezd české delegace, jejíž součástí byl kromě Zemana i jeho předchůdce Václav Klaus, zdůvodňoval špatným počasím při letu do Bratislavy (více o pohřbu a zpoždění zde).

Jeho slova však odmítlo bratislavské letiště i ŘLP. „Všechny lety byly vybavovány podle letových plánů. Nezaznamenali jsme žádné nestandardní povětrnostní podmínky,“ uvedla mluvčí bratislavského letiště M. R. Štefánika Veronika Ševčíková. (více zde)

Přepis záznamu radiové komunikace řídících provozu

- z dat serveru www.liveatc.net přepsal Miroslav Matuška

V Praze se používá jedna vzletová a přistávací dráha na přílety i odlety, takže v jeden čas může probíhat pouze jedna z těchto operací + bezpečnostní rozestupy. Přistávající letadlo musí nejdříve dráhu opustit, aby bylo možné s dalším odstartovat.

(a tedy ani nemůže na dráze stát "zdržované" letadlo, protože by se tím zablokovalo celé letiště). Sekvencí letadel se pak rozumí pořadí letadel, v jakém dráhu využívají (typicky přílet1-odlet1-přílet2-odlet2...)

Legenda:

CTN321 - jiné letadlo na odletu z Prahy (těsně před vzletem)

TVS106 - jiné letadlo na příletu do Prahy (těsně před přistáním)

CAF001 - letadlo s delegací prezidenta do Bratislavy

CAF001 stojící u Terminálu 3 se přihlašuje 10:34:18 na frekvenci GND (GROUND). Ihned dostal povolení pojíždět k odletové dráze přes pojezdové dráhy P-L-F-E V mezičase řídící GND pozastavuje ostatní pojíždějící letadla, aby daly CAF001 přednost. CAF001 dojede v čase 10:41:41 k dráze a dostává instrukci přeladit na Věž (TOWER,TWR)


Komunikace na frekvenci TWR (včetně komunikace před přihlášením CAF001):

10:39:12 CTN321 se ohlašuje, zatím ne zcela připravený ke vzletu

10:39:29 TVS106 se ohlašuje jako připravený k přistání (letadlo pomalu klesající na zem usazené v ose dráhy)

10:40:10 TWR uděluje příkaz pro let TVS106, který je krátce před přistáním, aby zpomalil a tím udělal v sekvenci místo pro vzlet CTN321

10:40:30 CTN321 se ohlašuje, nyní již jako plně připravený ke vzletu

10:41:06 TWR uděluje povolení CTN321 ke vstupu na dráhu a být připraven k okamžitému startu (čeká se jen na to, až předchozí letadlo po přistání opustí dráhu)

10:41:33 TWR uděluje povolení k okamžitému startu letadlu CTN321

10:41:51 CAF001 se přihlašuje na frekvenci TWR jako připravený ke vzletu.

----Až od teď je TWR schopen dávat CAF001 instrukce a zařadit ho do sekvence. Nicméně nemůže ignorovat letadlo, které přilétlo dříve, protože to tak jednoduše ve vzduchu nezastaví.

10:41:58 TWR uděluje CAF001 instrukci čekat před vstupem na dráhu kvůli letadlu TVS106, protože to už je těsně před přistáním

10:42:06 TWR uděluje letadlu TVS106 povolení přistát

10:42:50 TWR informuje jiné letadlo (SWR148W) před odletem, že bude pro vzlet až druhý v pořadí (protože nejdříve vzletí VIP let - CAF001)

10:44:03 TWR uděluje CAF001 povolení ke vstupu na dráhu (ale ještě je potřeba čekat, až právě přistálé TVS106 dráhu uvolní)

10:45:38 TWR uděluje CAF001 povolení ke startu (protože TVS106 dráhu právě uvolnilo)

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.