Tramvaje působí v centru vibrace a otřesy. Právě proto byly v Pekařské a Denisově ulici při rekonstrukci (snímek je z doby před ní) koleje znovu položeny tak, aby se tyto jevy projevovaly slaběji.

Tramvaje působí v centru vibrace a otřesy. Právě proto byly v Pekařské a Denisově ulici při rekonstrukci (snímek je z doby před ní) koleje znovu položeny tak, aby se tyto jevy projevovaly slaběji. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Otřesy tramvají a troleje jsou problém, zní z centra Olomouce už roky

  • 23
Po pondělním neštěstí, při němž v centru Olomouce spadla část falešné štítové zdi domu a zabila procházející ženu, poprvé zaznělo od odborníka to, co tvrdí lidé žijící u tramvajové tratě už dlouho. Otřesy projíždějících tramvají podle nich mohou domy určitým způsobem poškodit.

Otřesy z projíždějících tramvají a troleje zavěšené do zdí původně renesančních domů podél trati v centru Olomouce zneklidňují majitele zdejších budov už léta. To, že tramvajový provoz domy poškozuje, ovšem dosud žádný odborný posudek neprokázal. Teprve nyní od statika, který zkoumal poničený dům v ulici 8. května zaznělo, že tramvaje zřejmě sehrály mezi příčinami pádu zdi svou roli.

V Olomouci spadla část domu a zabila ženu

"Prozatím ještě nemám fotodokumentaci od hasičů, ale již nyní mohu říct, že hlavní důvody pádu byly dva. Kombinace technologických postupů z 19. století, pomocí nichž byla zeď přichycená, a také otřesy od tramvajové dopravy a pnutí jejich elektrického vedení," řekl statik Jaromír Vrba (více o jeho závěrech čtěte zde).

S kritikou na adresu tramvají a trolejového vedení se poprvé vlastníci domů hlasitě ozvali v roce 2006, před začátkem rekonstrukce Denisovy a Pekařské ulice. Někteří tehdy odmítli dát souhlas k tomu, aby Dopravní podnik znovu ukotvil troleje do zdí jejich domů.

"Mnozí chtějí, aby centrem znovu vedla jen jednokolejná trať. Je to podle nich bezpečnější a také šetrnější ke statice domů," uvedl tehdy právník Zdeněk Pazdera, který obyvatele z Pekařské a Denisovy zastupoval.

Po současné trase jezdí tramvaje centrem od roku 1954, kdy sem tehdejší dopravní podnik přeložil ještě jednokolejné úseky z Horního náměstí. Návrat jednokolejky (jejíž zpětná větev by vedla Sokolskou ulicí) si lidé sice nakonec neprosadili, ale docílili alespoň toho, že některé troleje jsou nyní zavěšené na samostatných sloupech. Otřesy zase zmírnily moderní technologie usazení kolejí.

Závěs trolejí podle dopravního podniku budovám nevadí

Podobný scénář se před pár lety opakoval právě i v ulici 8. května. To když radnice začala připravovat rekonstrukci i tady. Kvůli stížnostem obyvatel na tramvajový provoz - a odporu proti zavěšení trolejí na fasádách - musel Dopravní podnik před asi třemi roky nechat udělat i statické posudky.

"Někteří majitelé si stěžovali, že jim na stavbách kvůli tramvajovému provozu vznikají nějaké neduhy. Statici ale vyloučili, že by to bylo kvůli tahům závěsů nebo něčemu podobnému," řekl v pondělí ředitel Dopravního podniku města Olomouce Vladimír Menšík. Odmítl tak, že by se na pádu zdiva v ulici 8. května mohla podepsat ukotvená trolej.

Hasiči prohlížejí poškozený dům.
Hasiči a policisté prohlížejí dům, kterému se částečně zřítila zeď.

V ulici 8. května (snímky z místa pádu zdi) i dalších částech centra je řada úchytů tramvajové troleje kotvena do zdí historických domů. Majitelům to vadí, dle dopravního podniku to ale domům neškodí.

"Škodlivé vlivy závěsů se zveličují. Spíš jde o to, že je tam majitelé domů z nějakého důvodu nechtějí a tento důvod používají při argumentaci. Kdybychom se podrobně zabývali silou a dynamikou, tak z pohledu staveb je závěs zanedbatelný problém. To už by musela být doslova ruina, aby to na ni mělo vliv," myslí si Menšík.

Co se týká vibrací, které se na domy přenášejí s každou projíždějící tramvají, ředitel už tak rezolutní není. "Pokud se nějaké otřesy šíří až do nemovitostí a mají nějakou intenzitu, těžko můžeme říct, že domům prospívají," připustil.

Místo jedné z nejrušnějších ulic města opravila radnice náměstí

Výrazně ztlumit působení tramvajového provozu v ulici 8. května slibovala rekonstrukce, která měla začít i skončit letos. Radnice však nakonec rozhodla, že bude místo toho investovat do obnovy Dolního náměstí a rušnou třídu nechá opravit až za pět let.

Původně město plánovalo spojit opravy s rekonstrukcí obchodního domu Prior, aby se nemusela dvakrát rozkopávat stejná lokalita. S tím, jak se několikrát oddalovala přestavba Prioru, se ale tato varianta postupně rozplynula.

"Tramvajovou trať a ulici 8. května opravíme s rozumným odstupem od rekonstrukce Prioru. Investici navrhujeme zařadit do plánů v letech 2016 až 2017," oznámil před půl rokem primátor Olomouce Martin Novotný.

Po pondělním neštěstí připustil, že město své priority znovu přehodnotí. "Ze zkušeností z Denisovy a Pekařské ulice víme, že větší míra odpružení tramvajových kolejí by pomohla. O dřívější investici do ulice 8. května ale nemůžeme rozhodnout ze dne na den," prohlásil Novotný.

Vedení města nejprve počká na výsledky vyšetřování policie a definitivní znalecký posudek příčin havárie. "To, co se stalo, bude ale jedním z faktorů, které budeme brát na vědomí při načasování rekonstrukce ulice," dodal primátor.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video