Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Otevření tunelu pod Mont Blankem předcházel výbuch

  14:12aktualizováno  14:12
Bezmála tři roky po tragickém požáru, při němž zahynulo 39 lidí, byl v sobotu po poledni znovu otevřen tunel pod Mont Blankem, který spojuje Francii s Itálií. Zatím bude sloužit pouze osobní dopravě, kamióny začnou používat tunel až v druhé polovině března. Otevření tunelu předcházel výbuch malé nálože u jeho vjezdu, který lehce poškodil servisní vozidlo. V francouzském městě Chamonix navíc proběhla demonstrace proti plánovanému otevření tunelu pro kamiony.

Exploze tunel nepoškodila
Podle oficiálních zdrojů způsobila výbuch nálož, jaká se v Alpách používá při uvolňování lavin. Exploze nikoho nezranila a tunel nepoškodila. Policie obsadila vjezd do tunelu, ale chystané otevření odloženo nebylo.

Tunel byl otevřen po rozsáhlé rekonstrukci a modernizaci, která si vyžádala na 350 milionů eur (asi 11,2 miliard korun). Ty byly investovány do výstavby únikových východů, vylepšení evakuačního, poplašného a signalizačního systému. Otevření tunelu předcházel dopoledne pietní akt k uctění památky obětí požáru, který v tunelu vypukl 24. března 1999 a proti němuž byli po dva další dny hasiči takřka bezmocní.

Krátce před zahájením provozu požehnali tunelu také tři duchovní - jeden Francouz a dva Italové.

Protesty v Chamonix
Na francouzské straně tunelu v Chamonix se před otevřením tunelu uskutečnila demonstrace odpůrců obnovení kamiónové dopravy v tunelu, které se zúčastnilo na 1500 lidí. Ti především upozorňují na znečištění ovzduší v údolí pod nejvyšší evropskou horou, které nákladní doprava způsobuje.

Požár před třemi lety vypukl v tunelu právě v belgickém kamiónu, do kterého narazila další nákladní vozidla. Nákladní vozy proto budou jezdit v tunelu jen jedním směrem, který se bude každou hodinu střídat.

Provoz v tunelu bude napříště přísně střežen. Překročení maximální povolené rychlosti 70 kilometrů v hodině a 150metrové vzdálenosti mezi vozy bude zaznamenávat 16 radarů, situaci v bezmála 11,6 kilometrů dlouhém tunelu hlídá doslova na každém centimetru 120 videokamer. Posíleny byly také četnické hlídky.
 
Otevření se odkládalo
Znovuotevření tunelu se několikrát odkládalo. Jen od podzimu 2000 oznámil francouzský ministr dopravy Jean-Claude Gayssot sedm dat zprovoznění této komunikace.

Proti neustálému odsouvání otevření tunelu protestovali především obyvatelé údolí Aosty na italské straně, jež do požáru do značné míry žilo z pobytu turistů, kteří přejížděli tunelem za lyžováním a dalšími sporty na francouzské straně pohoří.

"Celé údolí má ze sebou těžkou dobu," říká lesník na penzi Cirillo Pession. I zde vyvolává návrat kamiónů obavy, především pak plánovaná střídavá doprava, která podle řady místních promění údolí v jedno velké parkoviště.

Poplatky
Za jízdu tunelem se začne platit od pondělí. Cesta jedním směrem přijde řidiče osobních aut na 25,60 eur (asi 820 korun), lístek na cestu tam i zpět na 31,90 eur (1020 korun).

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Angela Merkelová
Youtubeři zpovídali Merkelovou. Ptali se jí na feminismus i na Trumpa

Čtyři populární němečtí youtubeři ve středu zpovídali kancléřku Angelu Merkelovou. Interview živě odvysílali na internetu. Merkelová odpovídala například na...  celý článek

V Charlottesville řádili bílí extremisté. Trump je pod palbou kritiky (12....
V obou táborech jsou dobří a špatní, komentoval Trump násilí ve Virginii

Vinu na násilnostech ve Virginii nesou obě strany, v obou táborech jsou dobří i špatní lidé, prohlásil čtyři dny po krvavých střetech mezi krajní pravicí a...  celý článek

Chilesaurus, replika kostry dinosaura z roku 2015
Záhada „Frankensteina“ rozluštěna. Dinosaurovi našli místo v rodokmenu

Chilesaurus neboli „Frankenstein“ po dvou letech konečně našel své místo v rodokmenu dinosaurů. Takový je závěr studie britských vědců, kteří neobvykle...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.