Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Otevření tunelu pod Mont Blankem předcházel výbuch

  14:12aktualizováno  14:12
Bezmála tři roky po tragickém požáru, při němž zahynulo 39 lidí, byl v sobotu po poledni znovu otevřen tunel pod Mont Blankem, který spojuje Francii s Itálií. Zatím bude sloužit pouze osobní dopravě, kamióny začnou používat tunel až v druhé polovině března. Otevření tunelu předcházel výbuch malé nálože u jeho vjezdu, který lehce poškodil servisní vozidlo. V francouzském městě Chamonix navíc proběhla demonstrace proti plánovanému otevření tunelu pro kamiony.

Exploze tunel nepoškodila
Podle oficiálních zdrojů způsobila výbuch nálož, jaká se v Alpách používá při uvolňování lavin. Exploze nikoho nezranila a tunel nepoškodila. Policie obsadila vjezd do tunelu, ale chystané otevření odloženo nebylo.

Tunel byl otevřen po rozsáhlé rekonstrukci a modernizaci, která si vyžádala na 350 milionů eur (asi 11,2 miliard korun). Ty byly investovány do výstavby únikových východů, vylepšení evakuačního, poplašného a signalizačního systému. Otevření tunelu předcházel dopoledne pietní akt k uctění památky obětí požáru, který v tunelu vypukl 24. března 1999 a proti němuž byli po dva další dny hasiči takřka bezmocní.

Krátce před zahájením provozu požehnali tunelu také tři duchovní - jeden Francouz a dva Italové.

Protesty v Chamonix
Na francouzské straně tunelu v Chamonix se před otevřením tunelu uskutečnila demonstrace odpůrců obnovení kamiónové dopravy v tunelu, které se zúčastnilo na 1500 lidí. Ti především upozorňují na znečištění ovzduší v údolí pod nejvyšší evropskou horou, které nákladní doprava způsobuje.

Požár před třemi lety vypukl v tunelu právě v belgickém kamiónu, do kterého narazila další nákladní vozidla. Nákladní vozy proto budou jezdit v tunelu jen jedním směrem, který se bude každou hodinu střídat.

Provoz v tunelu bude napříště přísně střežen. Překročení maximální povolené rychlosti 70 kilometrů v hodině a 150metrové vzdálenosti mezi vozy bude zaznamenávat 16 radarů, situaci v bezmála 11,6 kilometrů dlouhém tunelu hlídá doslova na každém centimetru 120 videokamer. Posíleny byly také četnické hlídky.
 
Otevření se odkládalo
Znovuotevření tunelu se několikrát odkládalo. Jen od podzimu 2000 oznámil francouzský ministr dopravy Jean-Claude Gayssot sedm dat zprovoznění této komunikace.

Proti neustálému odsouvání otevření tunelu protestovali především obyvatelé údolí Aosty na italské straně, jež do požáru do značné míry žilo z pobytu turistů, kteří přejížděli tunelem za lyžováním a dalšími sporty na francouzské straně pohoří.

"Celé údolí má ze sebou těžkou dobu," říká lesník na penzi Cirillo Pession. I zde vyvolává návrat kamiónů obavy, především pak plánovaná střídavá doprava, která podle řady místních promění údolí v jedno velké parkoviště.

Poplatky
Za jízdu tunelem se začne platit od pondělí. Cesta jedním směrem přijde řidiče osobních aut na 25,60 eur (asi 820 korun), lístek na cestu tam i zpět na 31,90 eur (1020 korun).

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Maltská novinářka Daphne Caruanová Galiziová na archivním snímku. (6. dubna...
Maltskou novinářku zabila bomba v autě. Rozkrývala kauzu Panama Papers

Maltskou novinářku Daphne Caruanovou Galiziovou zabil v pondělí výbuch bomby nastražené v jejím autě. Premiér Joseph Muscat označil vraždu za barbarský čin,...  celý článek

U Madridu se zřítila stíhačka F18. Pilot zahynul
U Madridu se krátce po startu zřítila armádní stíhačka, pilot zahynul

U Madridu se v úterý před polednem zřítil stíhací letoun F-18 španělské armády. Při neštěstí, které se stalo krátce po startu z letecké základny, zahynul...  celý článek

Ilustrační snímek
„Chipsokalypsa" děsí Novozélanďany, déšť zničil pětinu úrody brambor

Chipsokalypsa či bramborogeddon. Situace kolem nedostatku smažených lupínků už na Novém Zélandu dosáhla takových rozměrů, že pro ni vznikly speciální názvy....  celý článek

Grafton Recruitment Praha
SSC HR Manager

Grafton Recruitment Praha
Praha
nabízený plat: 75 000 - 100 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.