Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Oteplování otevře do 40 let lodní trasu z Evropy na Aljašku přes pól

  18:05aktualizováno  18:05
Vědci z Kalifornské univerzity spočítali, že oteplování v Arktidě do poloviny století otevře tři nové vodní cesty kolem severního pólu, které zkrátí cestu z Evropy do Asie nebo trasu z Kanady do Ruska. Růst teplot ale rozblátí důležité pozemní tahy na pobřeží.

Ledoborec kanadské pobřežní stráže v Baffinově moři. | foto: Profimedia.cz

Vědecký tým z Los Angeles zjistil, že do roku 2050 vzrostou teploty v Arktidě v průměru o 2 až 9 stupňů a v zimě vystoupají ještě výrazněji o 4 až 11 stupňů. Oteplování přitom kompletně změní dopravu v království věčného ledu a sněhu.

Způsob výzkumu

Vědecký tým z Kalifornie skombinoval existující modely o přístupových cestách do Arktidy s klimatickými modely Národního centra pro atmosférický výzkum a srovnával výsledky pro jednotlivé měsíce ve dvou obdobích. Scénáře z výzkumu pro roky 2010 až 2014 a 2045 a 2059 potom navzájem porovnal.

Mezi lety 2045 a 2059 se poprvé rozestoupí ledy hned na třech vodních cestách, které budou od července do září brázdit i lodě bez doprovodu ledoborců. Jedna z nich je přitom tak nová, že zatím ještě nemá ani oficiální jméno.

Oteplování v Arktidě je dvousečná zbraň

Trasa z nizozemského přístavu Rotterdam do Beringovy úžiny a dále až na Aljašku povede přímo přes severní pól, a tak jí výzkumníci zatím přezdívají North Pole Route. Plně přístupná pro standardní lodě bude i takzvaná trasa North Sea Route, která spojuje ruský přístav Amderma s dálněvýchodní Providenjou.

Čilý ruch zavládne i na vodní cestě zvané Arctic Bridge, která začíná v kanadském městě Churchill a končí v ruském přístavu Murmansk. Ta je v letních měsících většinou otevřená už nyní. Led bude v polovině století stále překážkou jen na cestě zvané Northwest Passage, jenž propojuje Kanadu s Aljaškou.

Oteplení a otevření nových cest zkrátí cestu mezi Evropou a Asií o tisíce kilometrů a ulehčí dopravě v přetížených průplavech v Panamě, Suezu nebo Malacké úžině. Zároveň umožní státům sousedícím s Arktidou plně využívat jejich exkluzivní ekonomické zóny a cesty se budou stále více využívat i pro osobní přepravu.

Grónsko, Kanada, Rusko a Spojené státy budou moci ve svém 200kilometrovém pásu pobřeží snadněji těžit suroviny nebo lovit ryby. Jenže oteplování v Arktidě je dvousečná zbraň. Jednak přiostří boj o nerostné suroviny pod hladinou Severního ledového oceánu, ale také pohřbí důležité pozemní cesty na pobřeží.

Ledové silnice se promění v nesjízdné bahno

"Populární představa říká, že oteplování klimatu bude znamenat otevírání Arktidy, ale naše studie ukazuje, že je to tak jen částečně," řekl vedoucí výzkumníků profesor Laurence Smith. "Nárůst přístupu po moři bude vyvážený sníženým přístupem pro pozemní dopravu," dodal.

Ostrý boj o Arktidu

Mocnosti se přou o suroviny pod severním pólem

Vědci varují, že oteplování zlikviduje v Kanadě, Finsku, Grónsku, Norsku, Rusku, Švédsku, Spojených státech i na Islandu cesty, které vznikají na zamrzlém podloží a využívají i zamrzlých jezer nebo řek. V zimě jsou takové cesty takřka jediným spojením s civilizací a oteplování z nich udělá rozteklou břečku.

Stavění kvalitních silnic pro všechna roční období se v odlehlých oblastech nevyplatí, protože jeden kilometr takové silnice přijde na milion dolarů. Z map tak zřejmě zmizí i legendární nejdelší ledová silnice světa Tibbitt-Contwoyto v severní Kanadě.

"Opuštěné komunity, které jsou závislé na zimních cestách, budou muset využívat leteckou dopravu, což dramaticky zvedne cenu zboží," varoval jeden z výzkumníků Scott Stepheson. Těžší bude i těžba dřeva nebo nerostů ve vnitrozemí.

Arktické námořní trasy
Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Americký torpédoborec John S. McCain po srážce s obchodní lodí nedaleko...
Američané zbavili velení viceadmirála, kterému se vybouraly dvě lodě

Velitel americké sedmé flotily viceadmirál Joseph Aucoin byl zbaven funkce. Oznámilo to americké námořnictvo s tím, že armáda ztratila důvěru v jeho velitelské...  celý článek

Bouře a silný vítr v Hongkongu (23.8.2017)
Vymlácené mrakodrapy, zaplavené ulice. Hongkong zasáhl tajfun Hato

Nejméně tři mrtvé a 84 zraněných si vyžádal mohutný tajfun Hato, který ve středu zasáhl Hongkong, Macao a okolní oblasti. V Hongkongu bylo zrušeno na 450 letů...  celý článek

(ilustrační snímek)
Hasiči zachránili selata, vděčná farmářka jim je namlela do klobás

Půl roku po záchraně osmnácti selátek a dvou sviní z plamenů se hasiči z anglického hrabství Wiltsihre dočkali odměny. Vděčná farmářka je obdarovala klobásami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.