Pokud se planeta oteplí, problémy budou mít zejména exotické druhy ptáků, varují vědci. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Oteplení Země o 3,5 stupně by zabilo stovky druhů ptáků, tvrdí vědci

Až 900 druhů ptactva by mohlo do roku 2100 vyhynout, pokud výrazně vzrostou průměrné teploty na Zemi. V 89 procentech by šlo o druhy žijící v tropech. Tvrdí to studie o vlivu klimatických změn na tropické ptactvo.

Vědci k tomuto závěru dospěli na základě modelu, který počítal se zvýšením teploty povrchu Země o 3,5 stupně Celsia, informuje zpravodajský server BBC. Zda se skutečně tolik oteplí, je ve hvězdách. Například v Česku se v letech 1991-2008 oteplilo o 0,84 °C, průměrné teploty se ovšem pohybují v cyklech a mají výkyvy.

Velký růst teplot by mohl tropickým ptákům způsobit problémy související se ztrátou přirozeného prostředí nebo s extrémním počasím, jako jsou vlny veder či tropické bouře. Každý stupeň Celsia navíc by proto mohl zasáhnout 100 až 500 druhů ptáků v závislosti na ztrátě jejich přirozeného prostředí.

Nejvíce postiženými by byly druhy tropických ptáků žijící v horách, na pobřeží, v určitém omezeném území nebo tam, odkud se nemohou přesunout do výše položených oblastí. Například ptáci v nížinných pralesích s jen malým množstvím pohoří, jako je třeba Amazonie, mohou mít potom obtíže s migrací na jiné místo. Naopak ptákům žijícím na pláních, v savanách nebo na poušti hrozí, že jejich přirozené prostředí se bude zmenšovat.

"Problém je, že většina druhů na světě žije velmi usedle. Lidé si převážně myslí, že většina ptáků je stěhovavá, a klimatické změny tak pro ně nejsou problém," řekl biolog Çagan Hakki Şekercioglu, jeden z autorů studie, kterou otiskl odborný časopis Biological Conservation. Lidé by podle něj měli uvažovat o vytváření chráněných zón ve výše položených oblastech.

Şekercioglu zároveň upozornil, že ptáci patří mezi druhy, kterých by se teplotní změny dotkly méně než ostatních. Pro jiné živočišné druhy budou závěry pravděpodobně mnohem horší, řekl.

Na světě v současnosti podle různých zdrojů žije mezi 9 000 až 10 000 druhy ptáků.

,