Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Osud unikátního letounu je nejasný

  16:37aktualizováno  16:37
Kunovice - Podvozek, trup i křídla má upraveny tak, že přistane prakticky kdekoliv, a je v polovině certifikačního procesu. Přesto se asi letoun L610 nestane nosným výrobním programem zkrachovalého kunovického Letu. Příběh tohoto stroje se píše od roku 1984 a je plný mnohdy až neuvěřitelných příhod.

Zástupci Moravanu Otrokovice, vítěze výběrového řízení na kunovickou továrnu, i samotní zaměstnanci fabriky mají pro letoun jen slova chvály. Podle generálního ředitele Moravanu Libora Sosky nemá kunovický letoun nemá ve světě konkurenci. "Na pásech v této kategorii jsou jen dva stroje: francouzsko-italské ATR, to je na dožití a výrobce ani neuvažuje o jeho dalším vývoji, a kanadský DHC8. Ten je ale určen pro perfektně vybavené betonové letiště. Určitě nepřistane kdekoliv jako L610," prohlásil ředitel.

Správkyně konkursní podstaty Zlatava Davidová s nimi ale příliš nesouhlasí. "Šestsetdesítka se jako program ukazuje neprodejná," tvrdí Davidová. Podle Soskova zástupce Tomáše Štefánka už správkyně Davidová naznačila, že pokud se jí nepodaří problémy spojené s projektem letounu L610 v krátké době vyřešit, uvažuje o jeho vyvezení do šrotu. "Toto rychlé řešení je nebezpečné," domnívá se Štefánek.

Hlavní technické údaje letounu L-610G

rozpětí - 25,6 m
délka - 21,4 m
výška - 8,1 m
nosná plocha - 56 m2
hmotnost vybaveného letounu - 9 220 kg
platící zatížení - 4 200 kg
maximální vzletová hmotnost - 14 500 kg
maximální přistávací hmotnost - 14 000 kg
max. cestovní rychlost (ve výšce 7 200 m) - 466 km/h
max. cestovní rychlost (ve výšce 6 000 m) - 478 km/h
přistávací rychlost - 175 km/h
dolet s maximálním množstvím paliva - 2 530 km
délka vzletu - 662 m
délka přistání - 1 075 m

Stroj stál miliardy korun
"Vzhledem k vynaloženému úsilí a k investicím, které se už do projektu vložily, by to byla chyba," tvrdí o sešrotování také Libor Soska.

Podle odhadů stál vývoj letounu už deset miliard korun a pro získání certifikátu by bylo nutné ještě mnoho milionů.

Zlatava Davidová zkouší ještě oslovit ruské firmy, protože letoun byl konstruovaný právě pro Rusko. "Hůl nad ním ještě nelámu, skutečně hledáme zájemce. Termín výběrového řízení je ale jasný - konec srpna."

Odborový šéf kunovického Letu Zdeněk Zajíček potvrdil, že na projektu letounu L610 v podniku momentálně nikdo nepracuje. O letadlo se navíc vedou soudní spory. Létající prototyp dostala společnost Ayres, dřívější vlastník Letu, ještě před vyhlášením konkursu do Spojených států.

"Pokud se nepodaří letadlo dostat zpátky, je pro správkyni projekt zřejmě bezcenný. Letoun není součástí konkursní podstaty, a my tedy čekáme, co bude dál," řekl Tomáš Štefánek.

Stroj se narodil v roce 1984
Tolik současnost. Historie L610 je protkaná obdobím neutuchájícího vývoje a růžových výhlídek na budoucnost, ale také zadržením na letišti na Maltě a zavlečením do Spojených států amerických.

Vývoj "šestsetdesítky” byl zahájen v roce 1984 a bylo při něm využito provozních zkušeností z předcházejícího typu L-410 Turbolet, který byl vyroben v počtu přesahujícím tisíc kusů.

Nový stroj se dvěma turbovrtulovými motory Walter M-602, byl konstrukčně koncipován především podle požadavků letecké společnosti Aeroflot bývalého SSSR. Ta byla totiž v té době považována za nejvýznamnějšího potencionálního odběratele.

První hodinový let už v roce 1990
"První z prototypů L- 610 verze “M" byl zalétnut 30. prosince 1988. Nahlédneme-li do záznamníku o provozu "armádní” L-610 X-05 vyčteme, že první let v trvání 1 hodina 20 minut byl proveden 8. března 1990 osádkou Srnec, Tošovský," píše Pavel Lang na internetových stránkách české armády, která jeden z prototypů dopravního letounu L-610M z Letu Kunovice provozuje.

Letoun Let L-610G má předpokládanou životnost padesát tisíc letových hodin. Je vyroben z moderních hliníkových slitin se zlepšenými mechanickými vlastnostmi. Řada částí je sendvičové konstrukce s použitím skelných laminátů a hybridních materiálů.

Letoun se stal i zajatcem
Dřívější majitel kunovické továrny, americká firma Ayres, se na začátku minulého roku vydala s létajícím prototypem L610 na aerosalon do Singapuru.

Při zpáteční cestě měla posádka plánované mezipřistání na Maltě. Tam ovšem letoun zabavily místní úřady a pracovníky firmy poslaly do České republiky linkovým letadlem.

Mělo to být na popud společnosti Pan Pacific, která už podle neověřených údajů zaplatila za pět L610. Kunovická firma je však nikdy nedodala. Stroj se podařilo do Kunovic vrátit po třech týdnech jednání.

Stroj zmizel do Ameriky
Zatím poslední letem prototypu L610 byl dokonale utajený. Těsně před vyhlášením konkurzu na LET Kunovice se podařilo americké firmě Ayres i přesto, že továrna a letiště je hlídané, s prototypem nerušeně odletět.

V samotné továrně si to nikdo nedokáže vysvětlil. Stroj je nyní ve Spojených státech a je předmětem soudních sporů. Firma Ayres se dostala totiž do potíží a projekt L610 se tak stal rukojmím. O jeho vrácení se snaží právníci správkyně konkursní podstaty.

Bez létajícího prototypu je tak projekt předurčen k zániku.

Letadlo L610 z Letu Kunovice

Letadlo L610 z Letu Kunovice

Letadlo L610 z Letu Kunovice

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jana Nečasová (dříve Nagyová) u Obvodního soudu pro Prahu 1.
Nečasová doplatila statisíce, které dlužila na daních za luxusní dárky

Bývalá šéfka kabinetu premiéra Petra Nečase Jana Nečasová, dříve Nagyová, už doplatila daně z luxusních darů, kvůli kterým čelí žalobě z krácení daně. Cenu...  celý článek

Zteč mechanizované jednotky na Dnech NATO v Ostravě
PŘEHLED: Co ve volbách slibují strany pro armádu a obranu

Jak se politické strany a hnutí, ucházející se o přízeň voličů ve sněmovních volbách, staví k otázkám zajištění bezpečnosti a obrany? Přinášíme ucelený...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Chce EU zakázat písmeno „Ř“? Dezinformacím na internetu neujdou ani děti

Závislost na internetu, kyberšikana, dezinformace. Těmto rizikům jsou vystaveny všechny děti, které používají internet. Je proto důležité, aby se mediálně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.