Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ostudné nádraží se mění k lepšímu. Vznikla před ním i točna pro MHD

  6:04aktualizováno  6:04
Městské nádraží bylo léta špatnou vizitkou Jihlavy. Zanedbaný prostor před nástupišti se však změnil. Nádraží s centrem města od ledna spojí i nová linka MHD. A mluví se i o nástupním místě rychlodráhy.

Součástí úprav je i nová točna pro vozy MHD. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Cestující se tam dosud zdržovali jen neradi. Zanedbaný prostor před budovou městského nádraží nebyl léta dobrou vizitkou při vstupu do krajského města Vysočiny. To se však nyní, alespoň částečně, změnilo.

K nádraží vede místo dlážděné cesty nová vyasfaltovaná silnice s bezbariérovými chodníky, pod povrchy je položena i nová kanalizace. Před nádražím vzniklo i parkoviště pro 64 aut lemované zelení a novým osvětlením.

Vznikla tam také točna a zastávka pro vozy MHD. Ty dosud k městskému vlakovému nádraží vůbec nezajížděly. Od ledna však díky rekonstrukci prostranství spojí jihlavské městské nádraží s centrem nová autobusová linka, ponese číslo 6.

Fotogalerie

A právě kvůli nové lince MHD dostala křižovatka Fritzovy ulice s třídou Legionářů, která ústí právě před nádražím, nové světelné semafory. Ty už při slavnostním otevření prostranství, řídily dopravu.

Nádraží se přiblíží

Semafory jsou nyní ve zkušebním provozu. Od ledna, kdy začne "šestka" pendlovat mezi městským nádražím a Masarykovým náměstím, budou křižovatku řídit již na stálo.

Do budoucna by se pak k městskému nádraží mělo přestěhovat i to autobusové. "V tom okamžiku počítáme také s tím, že do tohoto prostoru budou zavedeny trolejové linky a nastane výraznější změna v organizaci MHD ve městě," řekl primátor Jihlavy Jaroslav Vymazal.

Nová silnice spojí hlavní tahy

Trolejové linky vedoucí od nádraží by měly jezdit po nové ulici podél nádraží a vést na Havlíčkovu i Jiráskovu ulici. U napojení vedle Ferony vznikne okružní křižovatka.

Pak by se z městského nádraží stal plnohodnotný dopravní terminál s kapacitou až čtyř tisíc cestujících denně. "Vzniknou tím i podmínky pro zavedení integrovaného dopravního systému," naznačil Vymazal. To by podle něho mohlo nastat nejdříve v roce 2016.

Tyto plány by však měly vyjít až na čtvrt miliardy korun. Jejich uskutečnění tak závisí na tom, zda město Jihlava dosáhne na potřebné evropské dotace.

"Určitě se počítá i v příštím období s prostředky na rozvoj dopravy a přestupních terminálů. Jakou formou se budou čerpat, je zatím ve vyjednávání, ale určitě prostředky budou," řekla za poskytovatele evropské dotace Erika Šteflová.

Už první dokončená etapa byla dotovaná z evropských peněz. Celkové náklady na přestavbu přednádraží vyšly na 17,9 milionu korun včetně DPH, z toho na projekt sumou 12,5 milionu přispěla právě Unie.

Stavební firma Lubomír Dvořák rekonstrukci zahájila letos v únoru. A dílo předala hotové o 4,5 měsíce dříve. "Nasadili jsme velké množství techniky i dělníků, tím jsme termín zkrátili o čtyři měsíce," vysvětlil jednatel stavební firmy Lubomír Dvořák.

"Vypadá to tady určitě líp než dřív, to bylo strašné. I ta nádražní budova by se mohla opravit, ta je taky hrozná," zmínila dvacetiletá studentka Kristýna Ježková, která do Jihlavy dojíždí z Třebíče.

"Otázka je, jestli projekt bude účelný. Prostor před nádražím se kvůli parkovišti zmenšil. Mluví se o spojení Havlíčkovy a Jiráskovy ulice. Nevím, kudy to má vést, čekal jsem, že průtah povede přímo před nádražím," obává se nízké kapacity nové silnice v "krčku" před nádražím zaměstnanec Českých drah Bohuslav.

Vize? Nádraží pro rychlovlak

S nádražní budovou je také třeba něco dělat. "Očekáváme, že i České dráhy přiloží ruku dílu a budovu uvedou do řádného stavu," řekl primátor. Zatím však není znám termín, kdy se Dráhy do oprav pustí. Plány s dosud zanedbaným nádražím však míří do budoucna ještě dále, až k roku 2030.

"Je snaha, aby byla vybudována vysokorychlostní trať. Ta by měla kopírovat dálnici s tím, že by z ní byl sjezd na Jihlavu," sdělil primátor. Mezinárodní vlaky by na trase mezi Prahou a Brnem nejspíš v Jihlavě nestavěly. "Ale spoje ve druhém a třetím stupni by v Jihlavě zastavovaly, a to by výrazně zvýšilo komfort Jihlavanů a obyvatel Vysočiny v napojení na celou Evropu," nastínil Vymazal. V souvislosti s tím se plánuje i zásadní přestavba kolejiště. "To je ale horizont roku 2030," dodal Vymazal.

Na vysokorychlostní trati mezi Prahou a Brnem by kromě krajského města mohly být nové stanice také ve Velkém Meziříčí a mezi Pelhřimovem a Humpolcem.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.