Ministr dopravy Vít Bárta

Ministr dopravy Vít Bárta | foto: MF DNES

Ostravsko tlačí na ministra dopravy: Nerušte stavby, nebo se udusíme

  • 114
Za skandální označují severomoravští politici rozhodnutí ministra dopravy Víta Bárty zastavit některé již zahájené stavby silnic v jejich kraji. Kvůli chybějícím úsekům cest může citelně zhoršit stav ovzduší. Na společném jednání se pokusili Bártův plán zvrátit. Nepovedlo se, ministr na svém rozhodnutí trvá.

Zástupci radnic a kraje argumentují, že pokud se co nejrychleji nedostaví potřebné úseky cest, přispěje to mimo jiné k citelnému zhoršení kvality ovzduší, které v regionu patří k nejhorším v Evropě.

"Nynější rozhodnutí ministra Bárty zastavit výstavbu silnice I/11 z Opavy do Ostravy a dvou přivaděčů k dálnici D47 pokládáme za mimořádně nešťastné, protože povede ke zhoršení ovzduší ve městě a okolí," prohlásil Dalibor Madej, náměstek primátora Ostravy pro životní prostředí.

"Neuspěli jsme, ale bude o nás ještě slyšet"

Bárta ale ustoupit nechce a krajským politikům nevyhověl. Pro roky 2011 až 2013 chystá šetření. Na tiskové konferenci připomněl, že po předchozích ministrech zdědil více závazků, než na kolik mu zbývá peněz. Nemůže proto nést odpovědnost "za ukvapená rozhodnutí předchůdců", uvedl podle ČTK. Zároveň se ale bude snažit, aby se v dalších letech investovalo "maximálně ve prospěch občanů", dodal.

"Měl málo času, ale na svém rozhodnutí Bárta trvá," popsal iDNES.cz výsledek jednání náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Miroslav Novák. "S takovým stanoviskem nemůžeme být spokojeni. Zastavil tři stavby v takové fázi rozestavěnosti, že v Bohumíně a Ostravě přímo komplikují dopravu a zhoršují už tak špatnou kvalitu ovzduší," citovala ho později ČTK.

Bárta podle Nováka bude ochotný diskutovat až za rok, kdy vznikne větší seznam staveb. Letos ale dohady nepřipustí. Jediné, na čem se politici dohodli, je účast zástupců kraje na jednání o rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro rok 2011 a další roky.

I když neuspěli u ministra, nechtějí se zástupci Moravskoslezského kraje vzdát. "V Poslanecké sněmovně má kraj významné zastoupení a v této věci panuje shoda napříč všemi stranami. Můžu říct, že o nás bude ještě slyšet," dodal náměstek Novák.

Více hluku a prachu

Proti Bártově plánu se postavil i starosta Bohumína Petr Vícha, který řekl, že radní města zásadně nesouhlasí se záměrem vlády přerušit stavební práce na rozestavěné dálnici D47 a novém skřečoňském mostě v Bohumíně.

I Vícha upozornil na to, že jedním z důsledků zastavení budování důležitých silnic bude nárůst hluku a prachu. Těmi už dnes výrazně trpí lidé v Bohumíně, přes jehož centrum vede kvůli stavbě dálnice objížďka využívaná tisíci aut včetně kamionů.

Za nešťastné považuje rozhodnutí ministra Víta Bárty i Petr Jančík z Vysoké školy báňské. "Ostrava a vůbec moravskoslezský region by měl mít před všemi dalšími regiony Česka přednost v dostavbě plánovaných dopravních staveb. A to proto, že je nejznečištěnější oblastí z celé republiky," řekl Petr Jančík.

Jeho tým před časem provedl studii, která ukazovala, jak se změní kvalita ovzduší v regionu po dokončení všech důležitých dopravních staveb. Tým prokázal, že vybudování těchto cest bude mít podstatný dopad na kvalitu ovzduší v centru Ostravy.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video