Rekonstrukce srážky tramvají v Ostravě (14. dubna 2008)

Rekonstrukce srážky tramvají v Ostravě (14. dubna 2008) | foto: Jaroslav Ožana

Ostravská jednokolejka je rok po srážce tramvají nejrychlejší ve městě

  • 6
Od soboty začnou jezdit všechny spoje na trati z ostravské Vřesiny do Zátiší a zpět, kde před rokem zahynuli tři lidé při čelní srážce dvou tramvají. Jízda by měla být bezpečnější a od víkendu bude i rychlejší.

"Díky novému, modernímu zabezpečovacímu zařízení, které bylo na tramvajové trati mezi Vřesinou a Zátiším nainstalováno před měsícem, může být zkrácena jízdní doba mezi oběma konečnými stanicemi až o čtyři minuty," uvedl mluvčí ostravského Dopravního podniku Miroslav Albrecht.

Po úpravách jízdního řádu se podle něj cestovní rychlost na tramvajové lince číslo pět zvýšila v průměru na 29,5 kilometru za hodinu. "Čímž se tato linka stává tou nejrychlejší v Ostravě," upřesnil změny Albrecht.

Od soboty má linka nový jízdní řád

Lidé, kteří tramvají číslo pět jezdí, si proto od soboty budou muset zvyknout na nový jízdní řád. Po ročním zrušení přímých spojů se od víkendu vrátí zpět jejich původní počet.

"Opět bude v provozu pět přímých spojů, které spojují obce v údolí Porubky s centrem Ostravy. Cestující tak nebudou muset přestupovat na tramvajové smyčce Poruba, Vřesinská," vysvětloval mluvčí Dopravního podniku Ostrava.

Dále uvedl, že čtyři páry obnovených spojů zlepší přepravní nabídku a zvýší komfort cestujících v dopravní špičce pracovního dne.

"Tramvajová linka číslo pět se znovu plnohodnotně zařazuje do dopravního systému městské hromadné dopravy v Ostravě a jejím blízkém okolí."

Probíhal zkušební provoz

Nové zabezpečení trati tramvajové linky číslo pět bylo uvedeno do provozu skoro přesně po roce, kdy k tragické nehodě dvou protijedoucích tramvají ve Vřesině na Novojičínsku došlo.

Nehoda se stala loni v pátek 11. dubna. Zabezpečovací zařízení, které by mělo podobným nehodám zabránit, zde funguje od letošního 6. dubna.

Během následujících týdnů na trati probíhal zkušební provoz celého systému. "Sleduje se například také to, jestli dojde k vypnutí přívodu elektrické energie v případě, kdy by proti sobě do jednokolejného úseku vjely dvě tramvaje současně," řekl před nedávnem mluvčí Dopravního podniku Albrecht.

Nainstalované semafory a další součásti nového zabezpečení napomáhají k větší bezpečnosti jednokolejné trati, ale také ke zrychlení tramvajové linky číslo pět.

Odškodnění: peníze a celoroční jízdné

"Dosud totiž museli řidiči před každým vjezdem do jednokolejného úseku zatelefonovat dispečerovi a požádat o souhlas k jízdě," vysvětlil mluvčí.

Nové zabezpečovací zařízení od pražské firmy AŽD mělo být nainstalováno už do konce loňského roku, ale nepodařilo se získat souhlas majitelů všech pozemků.

Souběžně s řešením jednokolejné trati pracuje Dopravní podnik Ostrava také na odškodňování cestujících. Kromě peněz podnik lidem věnoval také celoroční bezplatnou jízdenku.

Nehodu dvou tramvají zavinil jeden z řidičů, Petr Hroch, který nepočkal na křížení tramvají. Soud mu vyměřil tři roky vězení za obecné ohrožení, proti rozsudku se řidič odvolal.


Video