Ostravská dálnice: policie řeší korupci

  • 29
Sporný projekt na výstavbu dálnice D47 do Ostravy, o kterém Zemanova vláda rozhodla bez výběrového řízení, začala vyšetřovat policie. Její protikorupční služba prověřuje podezření, že rozhodnutí o dálnici provázely úplatky. Od podpisu smlouvy s izraelskými podnikateli neuběhlo ani půl roku.

"Služba zahájila trestní řízení. Případ je však na úplném počátku, takže nic víc v tuto chvíli nemůžeme zveřejnit," potvrdil informace MF DNES náměstek policejního prezidenta Jaroslav Macháně.

Policie sestavila speciální tým, který už několik dní operuje v Praze, a především na Ostravsku. Právě tam se před třemi lety mezi sociálními demokraty zrodila myšlenka svěřit největší státní zakázku izraelským podnikatelům kolem firmy Shiran, kteří kvůli dálnici založili konsorcium Housing & Construction CZ.

Bývalý ministr dopravy Jaromír Schling, který smlouvu s Izraelci těsně před volbami podepsal, tvrdí, že ho policejní vyšetřování ani v nejmenším nevzrušuje: "Na úrovni ministrů se zcela určitě neuplácelo. Za úředníky samozřejmě ruku do ohně dát nemůžu."

Kromě možné korupce úřady prověřují podezření, že firma Shiran v Česku pere špinavé peníze. Společnost je podle generální prokuratury Ruské federace zapletena do korupčního skandálu tamního ministerstva dopravy. Izraelští podnikatelé Oded Harel a Shimon Jakobson - hlavní postavy Shiranu i celého projektu dálnice - už dokonce byli v Česku kvůli "ruským" problémům vyslýcháni. Policie nyní mimo jiné zkoumá veškerá jejich konta.

Dálnice: firma je podezřelá z praní peněz
Ruské úřady podezírají firmu, která stojí za dálnicí D47, z praní špinavých peněz. A ministři Zemanovy vlády to věděli. Byl to zvláštní spěch: vláda Miloše Zemana schválila definitivní smlouvu o výstavbě dálnice D47 do Ostravy letos v červnu, jen krátce předtím, než po volbách podala demisi.

V tu dobu už přitom několik členů vlády znalo důležitou informaci: ruská prokuratura vyšetřuje obří korupční skandál, který stál post bývalého mocného ministra dopravy Nikolaje Aksjoněnka. Rusové si myslí, že v celé kauze hrají důležitou roli klíčové postavy firmy Shiran, stojící za projektem ostravské dálnice: Shimon Jakobson a Oded Harel.

Generální prokurátor Ruské federace dokonce v létě vyslal svého emisara do Prahy, aby oba muže vyslechl. "Ruská prokuratura nás požádala o zajištění výslechů pánů Jakobsona a Harela. Žádost byla odůvodněna trestním stíháním ve věci finančních machinací a daňových úniků," uvedla Světlana Kloučková z Nejvyššího státního zastupitelství.

Skandál vedl k pádu ruského ministra
Z žádosti ruské prokuratury, do které měla MF DNES možnost nahlédnout, přitom vyplývá, že Rusové podezírají Shiran z praní špinavých peněz. Shiran je v Ruské federaci mimo jiné největším přepravcem zboží po železnici.

V dokumentu z Moskvy je výslovně uvedeno, že úředníci ruského ministerstva dopravy Shiranu nezákonně snižovali tarify za přepravu. Jen od ledna do října 2001 tak podle prokuratury ruská federální železnice přišla o 24 milionů dolarů, které byly převedeny na účet Shiranu v rakouské bance Austria International Privat Kunden.

Ruská prokuratura tvrdí, že tyto nezákonně získané peníze pak byly legalizovány (čili vyprány) při podnikání Shiranu nejen v Ruské federaci, ale i v České republice a na Slovensku. Skandál na ruské železnici vedl k pádu tamního ministra dopravy Nikolaje Aksjoněnka, který je už od letošního ledna obviněn. A to nejen z finančních machinací a daňových úniků, ale i z korupce.

Gross: Zprávy z Ruska byly varovné
Informaci o ruském vyšetřování, o němž se v Praze dosud veřejně nevědělo, přitom měli ministři Zemanovy vlády k dispozici. Jen některé to však při hlasování o dálnici varovalo. Pochybnosti o spolehlivosti firmy Shiran vyvolaly zprávy z Moskvy například u vicepremiéra a ministra vnitra Stanislava Grosse. "Ta informace byla známa a byl to jeden z důvodů, proč jsem hlasoval tak, jak jsem hlasoval," přiznal Gross, který pro izraelský projekt dálnice ruku nezvedl.

Naopak exministra dopravy Jaromíra Schlinga nechala v klidu. Zaštiťuje se argumentem, že ruské vyšetřování se přece netýkalo dálnice D47. "Shiran je jen čtvrtina konsorcia a jeho částečné problémy v Rusku na tom nemohou nic změnit," je přesvědčen Schling, který prý proto ani o ruských problémech Shiranu své kolegy, rozhodující o jedné z největších zakázek všech dob, neinformoval.

A co na to zástupci Shiranu? Oded Harel nejprve označil akci ruské prokuratury v podstatě za nevýznamnou rutinní kontrolu. "Byli jsme kontaktováni poté, co se změnilo vedení ruského ministerstva dopravy. Je to naprosto normální prověrka. Firma Shiran nemá s aférou v Rusku nic společného," prohlásil Oded Harel počátkem minulého týdne.

Ruské železnice jsme neokradli, tvrdí Shiran
O několik dní později, po upozornění, že žádost ruské prokuratury zcela určitě nevypadá jako banální prověrka, Harel připustil, že byli s Jakobsonem kontaktováni právě kvůli vyšetřování kolem ruské železnice. Odmítá však názor ruských úřadů, že Shiran způsobil železnicím nějakou škodu. "Jakékoli takové tvrzení je nepravdivé. Shiran byl naopak svými objemy přepravy významným ekonomickým přínosem."

Podezření z praní špinavých peněz přes konta Shiranu Oded Harel nekomentoval: "Respektujeme zákonem deklarovanou ochranu bankovních informací, nebudeme se tedy k otázce bankovních převodů vyjadřovat. Jsme však připraveni oficiálním úředním postupem doložit transparentnost a správnost našich finančních transakcí."

Jaký je současný stav vyšetřování v Moskvě, nebylo možné zjistit. Ruská prokuratura na písemné otázky MF DNES odmítla odpovědět. Potvrdila pouze to, že vyšetřování dosud neskončilo. "Jinak nic nezveřejníme. Je to tajné," zdůvodnila to pracovnice tiskového odboru. Sdílnější nebylo ani tamní ministerstvo dopravy.

Shiran má v Česku velké plány

Kdyby Shiranu všechny jeho tuzemské plány vyšly, byla by to opravdová trefa. Donedávna veřejnosti nepříliš známá izraelská společnost, založená koncem 80. let a dodnes vlastněná i řízená dvěma šedesátníky Odedem Harelem a Shimonem Jakobsonem - by se stala jedním z nejmocnějších hráčů evropského ocelářství: zejména po vstupu České republiky do Evropské unie.

Dálnice do Ostravy je přitom pouze jednou částí velkolepé skládačky, která se slibně dávala dohromady zejména v době Zemanovy vlády. Ještě větší význam než dálnice má totiž pro Shiran výstavba obřího železničního terminálu v severomoravském Bohumíně. Až tam by totiž mělo končit plánované prodloužení transsibiřské magistrály.

"Trasa bude začínat v Jižní Koreji, povede přes území Severní Koreje, Ruska, Ukrajiny a Polska do naší republiky. Náklady na přepravu zboží z Ruska k nám se sníží o pětinu a doba přepravy o čtrnáct dní," popisoval loni výhody projektu tehdejší ministr dopravy Jaromír Schling.

Premiér Zeman lobboval dokonce za bohumínský plán během loňské návštěvy Polska, jehož představitelé s projektem nesouhlasí. Největší prospěch by měl z terminálu právě Shiran: ten totiž patří k největším přepravcům surovin z Dálného východu, a tudíž by náklady na přepravu klesly zejména jemu.

Shiran měl být navíc podle původních plánů vedle ruských drah hlavním podílníkem konsorcia, které mělo transsibiřskou magistrálu prodlužovat i "provozovat", tedy vybírat peníze za její užívání.

Už dnes je Shiran klíčovým dodavatelem rudy pro Novou huť a Vítkovice a spolumajitelem Vysokých pecí Ostrava, ze sta procent vlastní podnik Vítkovice - Válcovny trub. Lidé kolem Shiranu kromě toho vlastní v Praze Vinohradský pavilon, hotel Schwaiger, pasáž Jiřího Grossmanna a další kancelářské budovy. Stavějí také byty.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video