Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ostrava chce přitáhnout gay turisty, kampaň ale ze svého platit nebude

  8:50aktualizováno  8:50
Ostrava chtěla být prvním krajským městem v republice přátelským ke gayům. Samolepky na klubech a barech i obrovská informační kampaň měly do města nalákat stovky gay návštěvníků, kteří představují celou desetinu veškerého turistického ruchu. Velká kampaň však skončila dříve, než začala.

Účastníci pochodu Queer Parade (Ilustrační snímek) | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Ostravská radnice zpočátku avizovala velkou podporu. "Označíme přátelská gay místa. První oficiální značka, kterou se budou značit bary, kluby, hotely a restaurace, vznikla před několika dny. Následovat bude i další propagace formou letáků, inzerce v tisku a dalších aktivit," přiblížila plány radnice začátkem září mluvčí Andrea Vojkovská.

Jak měla vypadat gay friendly kampaň v Ostravě

Propagace restaurací, kulturních stánků a hotelů přátelských gayům má přivést do města nové turisty. V Ostravě se měly objevit nálepky s logem (prohlédnout si je můžete zde), na webu seznam míst přátelských gayům, součástí kampaní bývají i věrnostní či slevové karty.

Queer (lesbická, gay, bisexuální, transgender) komunita městu může přinést spoustu peněz, cestuje častěji a je dobře finančně zajištěná. 

Cílem bylo hlavně přilákat turisty. "Větší západoevropská města mají podobnou kampaň zaměřenou na queer komunitu," popsal myšlenku projektu jeden z iniciátorů Vladimír Šmehlík, který organizuje i ostravský festival Mezipatra.

"Je to běžný marketingový tah. Taková informační kampaň, která dá gayům a lesbám jednoduchý návod, kam zajít, kde se můžou bavit," doplnil Šmehlík.

Krajská metropole je už dlouho oblíbeným cílem queer komunity z celé Moravy a Slezska i z polského příhraničí. Město jich chtělo nalákat ještě víc.

"Z průzkumů vyplývá, že většina homosexuálních párů je dobře finančně zajištěná, neboť má dvojí příjem a nemá děti. Na cestách více utrácejí a cestují častěji," zdůvodňovala mluvčí Vojkovská. Teď však vedení ostravské radnice z kampaně vycouvalo.

"Nebudeme nic platit, tisknout, vyrábět," obrátili radní

Radní si nejsou jistí, zda by město mělo podobnou kampaň masivně podporovat. "Nemáme nic proti tomu, ale rozhodli jsme se pro skromnější variantu. Město nebude nic platit, tisknout, vyrábět, lepit ani oslovovat majitele restaurací. To by mělo být na iniciátorech kampaně. Kampaň podpoříme, informace o ní budeme zveřejňovat na webu," popsal současné stanovisko vedení radnice náměstek primátora Aleš Boháč.

Iniciátoři zatím nevědí, co bude dál. "Organizujeme filmový festival. Marketingová kampaň na podporu cestovního ruchu není v naší náplni. Chceme pokračovat, ale teď nevíme, v jaké podobě," popsal Šmehlík. Podle odborníků na to však sami nestačí.

Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur říká, že podpora podobné iniciativy by mohla turistický ruch v Ostravě posílit, město ji ale musí navíc provázat s ostatní nabídkou.

"Samotné zacílení na gay turisty pouze tímto způsobem nestačí. Cestovní ruch je potřeba podpořit i dalšími, pokud možno unikátními, turistickými lákadly, důležitými také pro běžného turistu," vysvětluje.

Ostrava podle něj zatím pevné podhoubí turisticky atraktivních produktů nemá. "Až na základě pevného zachycení turisticky atraktivních produktů je zacílení na konkrétní cílovou skupinu správné," doplňuje Tomio Okamura.

Do Česka míří 400 tisíc gay turistů ročně

Na gay turisty se u nás zaměřila zatím jen Praha, kde pro ně vznikají i speciální ubytovací zařízení a rozšiřuje se nabídka služeb. Okamura říká, že soustředění na ně má své výsledky, Česká republika se totiž stává dlouhodobě vyhledávaným cílem homosexuální turistiky a každý rok sem přicestuje přes 400 tisíc gay turistů.

Zda se mají i v Ostravě objevit samolepky na podnicích, které jsou ke queer komunitě přátelské, vyvolalo diskusi. "Je to fajn. Nálepka i informační kampaň o nás dá víc vědět. Pro jednotlivé podniky to znamená především reklamu, a to je dobře," míní provozovatel restaurace Marek Nováček.

Podle jiných značení podniků není nutné. "Dám si to na bar, ale připadá mi to jako takové značkování pejsků. Do klubu i kavárny u nás i teď může každý bez ohledu na to, jakou má orientaci," říká majitel ostravského baru Daniel Skeřil.

Sociolog Jiří Siostrzonek dodává, že upozorňování na queer komunitu má také svá negativa. "Jakékoliv zdůrazňování odlišnosti může mít na společnost úplně opačný efekt. Lidé si více jejich odlišnost uvědomí, a to může vést i k negativním postojům. Je to stejné, jako bychom označili restaurace přátelské Romům," vysvětluje sociolog.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Teploty se budou na přelomu srpna a září průměrně pohybovat okolo 24 °C

Průměrné denní teploty během následujících čtyř týdnů klesnou, zůstanou však na dlouhodobém průměru. Průměrné by na přelomu prázdnin a školního roku měly být i...  celý článek

Bouře na Českokrumlovsku lámala stromy
Po noční bouřce zůstanou stovky domácností bez proudu až do neděle

Během noci postupovaly od jihu na severovýchod Česka silné bouřky. Několik stovek domácností v jižních Čechách zůstává bez elektřiny. Dodávku energie se do...  celý článek

Jiří Drahoš s manželkou a dobrovolníky, kteří ho poslali do boje o Hrad tím, že...
Drahoš: Kdo je trestně stíhán, neměl by usilovat o pozici premiéra

Nedovedu si představit, že člověk, který je trestně stíhán, by se mohl na sto procent věnovat funkci, jako je premiérská, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.