Všichni o ní mluví, ale nikdo ji nezná. Žena, které se říká Gabriela S., nepřišla ani k soudu. Jak řekla v rozhovoru pro místní noviny Der Teckbote, nikdy se nechtěla stát středem pozornosti a stále si klade otázku: "Má smysl hrát pro všechny Ossis Robina Hooda?" Raději zůstává v anonymitě i proto, aby kvůli humbuku nepřišla o práci.
Právě žádostí o místo vlastně všechno začalo. Devětačtyřicetiletá žena chtěla pracovat ve stuttgartské stavební firmě. Zaslala jí životopis, ale zpět se jí omylem vrátil nejen odmítavý dopis, ale také její životopis s poznámkami.
Na jednom místě našla rukou napsáno Ossi a u toho znaménko minus, v další části stála poznámka DDR (německý výraz pro NDR, někdejší východní Německo). Ano, narodila se ve východním Berlíně. Ale už 22 let žije na západě.
"Zuřila jsem celý víkend. Můj druh mi pak řekl: to přece nemůže být pravda," vyprávěla listu žena s tím, že to byl právě její přítel, kdo ji přesvědčil, aby se obrátila na právníka. Jenomže aby soud uznal, že byla žena diskriminována, musel by uznat, že Ossi jsou vlastním etnikem. Což se nestalo.
I když podle některých odborníků chybně. Třeba podle etnologa Thomase Bierschenka z Univerzity Johannese Gutenberga v Mainzu. Ten zpochybnil definici etnika, podle níž soud žalobu Gabriely S. zamítl. Onou definicí bylo, že etnikum má svou vlastní řeč, kulturu, náboženství a tradice.
"Tato definice pochází z 18. století a je zastaralá. Výzkumy ukázaly, že se hranice nedají takto jasně vymezit. Například někteří členové různých etnik mluví stejnou řečí, nebo naopak v rámci jednoho etnika najdete různé jazyky a náboženství. Pokud by se situace vztáhla na aktuální definici etnika, bývala by musela dostat za pravdu," vysvětlil vědec časopisu Stern. Gabriela S. se proti rozsudku odvolala.
Ossi se bouří: Jsme, kdo jsmeProcento idiotů je na obou stranách hranice stejné, říká Hendrik Dietrich. Ve svém obchodě prodává trička s nápisem +Ossi. Východní Němci jsou dobří, říká tím. Jako protipól k -Ossi. Jak jste na ten nápad přišel? Trička s tímto nápisem prodáváte z obchodních, nebo z vlasteneckých důvodů? Co dnes znamená být Ossi? Jsou opravdu i dnes, 20 let po znovusjednocení, rozdíly mezi lidmi tak velké, nebo byl případ Gabriely S. výjimkou? |