S čím se bude muset vypořádat nový šéf dopravní policie.

S čím se bude muset vypořádat nový šéf dopravní policie.

Osm úkolů pro nového šéfa dopraváků

  • 77
Dlouholetý šéf republikové dopravní policie Zdeněk Bambas definitivně končí. Jeho nadřízení ho k 31. červenci odvolali z funkce. Zároveň slíbili, že už v polovině srpna představí Bambasova nástupce.

"Situace na silnicích je tak tragická, že s tím nemůžeme otálet. Výběrové řízení vypíšeme hned poté, co pan Bambas z funkce odejde,“ řekl včera Ivan Bílek, náměstek policejního prezidenta pro uniformovanou policii.

Nový šéf bude mít v každém případě hodně práce. MF DNES shromáždila několik bodů, kterými by se měl Bambasův nástupce co nejrychleji zabývat.

Vymýcení korupce
Policisté s bílými čepicemi jsou dlouhodobě považováni za nejzkorumpovanější policejní složku. Letos v dubnu si to myslelo téměř 75 procent lidí, kteří odpovídali v průzkumu pro MF DNES. Případy z poslední doby ukazují, že korupce u dopravní policie skutečně bují.

Třeba v březnu rozprášila Inspekce ministra vnitra kvůli braní úplatků celé oddělení dopravní policie v Kladně. Uniformu muselo svléknout 11 lidí.

Víc hlídek u silnic
Hlavně v posledních měsících nejsou policisté u silnic téměř vidět. Minulý týden ujeli redaktoři MF DNES při speciálním testu 1700 kilometrů a sledovali, kolik uvidí hlídek. Bylo jich jen šest. „Nástupce pana Bambase musí zorganizovat dopravní policii tak, aby co nejméně lidí bylo v kanceláři. To není problém ani samotného vedení dopravní policie, které tvoří 15 lidí. V krajích je to bohužel jinak,“ připustil Ivan Bílek.

Kontroly rizikových míst
Policisté už nyní mají hlídat dodržování pravidel především na místech, kde se stává nejvíc nehod, případně zde umírá hodně lidí. Ne vždy se tak děje. Policisté jsou kritizováni především za to, že radar na měření rychlosti postaví na začátku nebo konci obce a pak už jen „rýžují“ na pokutách.

Komunikace s veřejností
Když loni v červenci začal platit v Česku bodový systém, odjel zrovna Zdeněk Bambas na dovolenou. V západní Evropě by si to šéf dopravní policie nedovolil, naopak by veřejnost víc přesvědčoval, proč je nutné podobný zákon přijmout.

Příjemnější policisté
Dopraváci mají u veřejnosti špatnou pověst i kvůli chování při kontrolách. Jejich jednání má občas s profesionalitou jen málo společného. I za banální přestupky občas ukládají maximální možné tresty, přestože mají podle zákona dát nižší pokutu. Nový šéf by měl na své podřízené víc tlačit, aby jednotlivé přestupky řidičů posuzovali podle toho, jak jsou skutečně vážné.

Spolupráce se strážníky
Městská policie má od loňského července mnohem víc pravomocí a může i zastavovat řidiče, kteří překročí povolenou rychlost. Zdeněk Bambas už loni řekl, že chce se strážníky víc spolupracovat. Řidiče by tak kontrolovalo mnohem víc „uniforem“, než je tomu dnes. Ve skutečnosti se tak téměř neděje. Nový šéf dopravní policie by měl tlačit, aby taková dohoda co nejrychleji vznikla.

Tlak na změnu zákonů
Dopravní policisté si stěžují na špatné zákony. Tvrdí, že jsou zavaleni papírováním a musí řešit věci, které je odvádějí od důležitějších problémů. Příkladem je povinnost policistů hlídat cestu dopravcům nadměrných nákladů. Bambasův nástupce by měl být aktivnější, měl by se snažit přesvědčit nadřízené, případně i ministra vnitra nebo poslance, že je nutné zákony změnit.

Nová technika
Loni dostali dopravní policisté nová auta a rychlé motorky. O jiném vybavení (například diktafony, které by sloužily k nahrávání kontrol a snižovaly riziko korupce) se mluví už roky. Tendr na ruční radary k měření rychlosti se koná už počtvrté. Právě přenosné radary, kdy hlídka může „závodníky“ ihned zastavit, by policistům ulehčily práci. Změření řidiči by se nemohli vymlouvat, že jejich auto řídil někdo jiný.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video